רמזי גבאי: שנת 2005 תהיה שנה טובה לתעשיית הטקסטיל

ע"פ דבריו של רמזי, המכירות לשוק המקומי יגדלו ב-5%, היצוא ב-2% ולראשונה תעצר מגמת הפיטורין לאחר 10 שנים רצופות; מגלה - עשרות אלפי מוצרי טקסטיל מוגמרים מגיעים לארץ מסין בסימון מטעה; סגירת אזור התעשייה ארז גרמה לקריסת 20 מתפרות


00:00 ,24.03.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

ע"פ דבריו של רמזי, המכירות לשוק המקומי יגדלו ב-5%, היצוא ב-2% ולראשונה תעצר מגמת הפיטורין לאחר 10 שנים רצופות; מגלה - עשרות אלפי מוצרי טקסטיל מוגמרים מגיעים לארץ מסין בסימון מטעה; סגירת אזור התעשייה ארז גרמה לקריסת 20 מתפרות.
 
עשרות אלפי מוצרי טקסטיל מוגמרים, בעיקר כלי מיטה מגיעים לאחרונה  לארץ מהמזרח הרחוק, בעיקר מסין כאשר הם מסומנים בסימון מטעה ולא כפי שמתחייב מחוק סימון המוצרים. כך גילה רמזי גבאי, יו"ר איגוד תעשיות הטקסטיל והאופנה בהתאחדות התעשיינים ומנכ"ל אופיס טקסטיל, במסיבת כתבים לרגל יום תעשיית הטקסטיל והאופנה.
 
רמזי ציין, כי מהבדיקה מתברר שמרכבי הבד המצויינים על תוויות המוצרים המגיעים מהמזרח, אינם נכונים, לא מצויין הרכב המוצר – דבר שמטעה את הצרכן וגורם לו, שלא ביודעין, לרכוש מוצרים באיכות ירודה. יו"ר איגוד תעשיות הטקסטיל והאופנה בהתאחדות התעשיינים קורא למשרד האוצר לעצור תופעה זו באמצעות הגברת הבדיקות במכס.
 
עוד אמר, כי סגירתו של אזור התעשייה ארז, שהיווה מרכז התפירה לכל יצרני הטקסטיל בארץ, גרמה לקריסתן של כ-20 מתפרות תוך פיטוריהם של כ-2,000 עובדים פלשתינאים. דבר שיצר בעייה לכל יצרני האופנה שנותרו בישראל.
 
כמו כן, ישנם סימני שאלה רבים לגבי המעבר של 6 מתפרות לאזור הדרום באשקלון ובשדרות. בשל חסרונן של המתפרות וסירובם של השלטונות הפלשתינאים במשך מספר שבועות להעביר סחורות מעובדות עבור מפעלי הטקסטיל בישראל – נגרמו לתעשיינים הישראלים המייצרים לשוק המקומי נזקים הנאמדים ביותר מ-70 מליוני שקלים.
 
על מנת לעודד הקמתן של מתפרות בארץ ולסייע לתעשיית הטקסטיל והאופנה לקלוט כ-1,500 – 2,000 עובדים נוספים, קרא רמזי לממשלה להעתיק את מודל מתפרת חורפיש שבגליל על כל תעשיית הטקסטיל – כאשר הממשלה תעביר ישירות לעובד טקסטיל סכום של 1,200 שקלים לחודש למשך 5 שנים כסיוע לענף.
 
רמזי  ציין, כי הסכם הקוויז שנחתם לאחרונה עם מצרים  יסייע רבות לתעשיית הטקסטיל. להערכתו, כבר השנה ניתן יהיה להגדיל את יצוא הטקסטיל למצרים ב-10 - 15  מליוני דולרים ובשנה הבאה לגידול נוסף של 60 מליוני דולרים. מדובר בעיקר בענף הסריגה, האריגה, הדפסת בדים, חוטי תפירה ועוד.
 
רמזי מעריך, כי שנת 2005 תהיה שנה טובה לתעשיית הטקסטיל שנותרה בארץ. היצוא יגדל ריאלית ב-2% ויגיע לכ-1.12 מיליארד דולרים; המכירות לשוק המקומי יגדלו ב-5% ויסתכמו בכ-1.15 מיליארד דולרים. סה"כ המכירות יגדלו השנה בכ-8% לעומת אשתקד ויסתכמו בכ-2.27 מיליארד דולרים. עוד אמר, כי לראשונה מזה 10 שנים תעצר השנה מגמת הפיטורים בתעשיית הטקסטיל ומספר עובדיה יעמוד על כ-22,500. גם ההשקעות במכונות ובציוד בתעשיית הטקסטיל צפויות לגדול השנה ב-3% - 5% ולהסתכם בכ-385 מליוני שקלים.
 
רמזי מסר, כי מבדיקה מדגמית שערך איגוד הטקסטיל והאופנה בהתאחדות התעשיינים מתברר כי כ-60% ממפעלי הטקסטיל וההלבשה נאלצו אשתקד להעביר פעילויות יצור לחו"ל, וכ-30% מתכוונים להעביר לחו"ל השנה פעילויות נוספות בתחום התפירה. זאת במטרה לשרוד, לשפר את כושר התחרות בשוקי חו"ל ולשמור ככל האפשר על מצבת העובדים בישראל. מדובר בעיקר בהעתקת פעילויות להודו, סין, רומניה, בולגריה, פורטוגל, מצרים, ירדן, מרוקו, יוון, טורקיה ועוד – מדינות בהן העלויות נמוכות בעשרות אחוזים מאלו שבישראל.
 
רמזי הדגיש, כי תעשיית הטקסטיל והאופנה שנשארה בארץ הינה תעשיית "היי-טק" המאופיינת ברמה גבוהה של עיצוב, פיתוח, תוך שימוש בטכנולוגיות חדישות ומהמתקדמות ביותר בעולם. רמזי קרא לממשלה ולמשרד התמ"ת להקציב סכום של כ-100 מליון שקלים לתעשיית הטקסטיל והאופנה במטרה לסייע למחקר והפיתוח של הענף ולהעמידו בשורה אחת עם תעשיות הטקסטיל המובילות בעולם.
 
בהתייחסו לשנת 2004 ציין רמזי, כי יצוא הטקסטיל גדל אשתקד בכ-6.5% ריאלית והסתכם ב-1.1 מיליארד דולר; המכירות לשוק המקומי גדלו ב-10% והסתכמו ב-1.1 מיליארד דולר; 1,200 עובדים פוטרו – מהווה ירידה של כ-5% לעומת 2003. סה"כ בעשור האחרון פוטרו בתעשיית הטקסטיל כ-50% מהעובדים – כ-22,800. כמו כן, ההשקעות  במכונות ובציוד  גדלו אשתקד בכ-50% והסתכמו בכ-370 מליוני שקלים; יבוא הטקסטיל וההלבשה גדל בשנת 2004 ב-16% לעומת 2003 והסתכם  בכ-1.43 מיליארדי דולרים. בתוך כך, יבוא מוצרי הטקסטיל המוגמרים גדלו ב-16.4% והסתכמו ב-698.5 מליוני דולרים ויבוא חומרי הגלם גדל בשנת 2004 ב-15.2% והסתכם בכ-735 מליוני דולרים.