קשיי האשראי: 10% ממפעיל התעשייה הקיבוצית בקשיים

לטענת יו"ר איגוד התעשייה הקיבוצית ממשלת ישראל צריכה ללמוד מהממשל האמריקאי ולהעמיד ערבויות ביד רחבה


00:00 ,07.06.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

לטענת יו"ר איגוד התעשייה הקיבוצית ממשלת ישראל צריכה ללמוד מהממשל האמריקאי ולהעמיד ערבויות ביד רחבה
 
10% ממפעלי התעשייה הקיבוצית נמצאים בקשיים שנובעים ממצוקת אשראי, כך אמר יו"ר איגוד התעשייה הקיבוצית, יונתן מלמד. מדובר במצוקה שנובעת מצמצום פתאומי של קווי אשראי או ירידה זמנית בביקושים כתוצאה מהמשבר העולמי. סיוע ממשלתי, בעיקר באמצעות מתן ערבויות לאשראי או לעסקאות יצוא,, יוכל לסייע להם לעבור את התקופה הקשה ולחזור לאיתנות פיננסית.
 
מלמד אמר שהפרסומים על כך שקבוצת המפעלים שבקשיים נמצאת בסכנת סגירה מוטעים ומטעים. "יש פער עצום בין קושי תזרימי, שאותו חווים חלק גדול מהעסקים במהלך חייהם, לבין סגירה ובדרך יש אינספור פתרונות כמו תהליכי התייעלות פנימיים, הזרמת הון חיצוני, כניסת משקיע או היחלצות של הממשלה או גופים אחרים לסיוע".
 
מלמד ציין כי "כפי שכולנו יודעים, חלק גדול מהמשבר שחווינו בשנה האחרונה נובע מפאניקה והיא שגורמת לבנקים לחתוך באופן אכזרי בקווי אשראי ולחברות ביטוח האשראי להימנע מלבטח עסקאות גם לארצות שנחשבו עד לאחרונה בטוחות כמו ארצות הברית ומערב אירופה".
 
המדיניות המחמירה שבה נוקטים חלק מהבנקים וחברות הביטוח היא לטעמנו קשה מדי אבל אנחנו מוגבלים ביכולתנו להשפיע עליה. יש להניח שנכונותם של גופים אלו להעמיד מימון תגבר ככל שהרגיעה תחזור לכלכלה העולמית, אבל המפעלים שאין להם אורך נשימה רב זקוקים לערבות ממשלתית לתקופת הביניים, אומר מלמד. זה בדיוק תפקידה של הממשלה להתערב ברגע הנכון ובמינון הנכון כדי להגן על התעשייה ועל המועסקים בה. צריך ללמוד מהממשל האמריקאי החדש שלא בזבז זמן רב, נחלץ לעזרה והביא לעצירה בהתדרדרות הכלכלית.
 
יו"ר איגוד התעשייה הקיבוצית אמר שחלק מהכלים שהעמידה הממשלה לעזרת היצואנים מחטיאים את ייעודם מאחר ומי שמופקדים על היישום לא הבינו בדיוק את מטרתם. לדוגמה, קרנות הסיוע קבעו כללים מחמירים שאינם מאפשרים למפעלי התעשייה שבקשיים ליהנות מהם – והרי בדיוק בשביל כך הם הוקמו - לסייע למי שבמצוקה.