קיפאון בקליטת עובדים ובתפוקת התעשייה

מניתוח חודשי של מצב התעשייה בחודשים אוקטובר-נובמבר 2005 - קיפאון בקליטת עובדים בתעשייה, קיפאון בתפוקת התעשייה - לאחר 8 רבעונים רצופים של גידול; ברוש טוען - מוקדם להסיק מסקנות בשל חודש החגים; קורא לממשלה - להאיץ ההליכים לאישור התקנות להרשאה להתחייבות


00:00 ,30.01.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

מניתוח חודשי של מצב התעשייה בחודשים אוקטובר-נובמבר 2005 - קיפאון בקליטת עובדים בתעשייה, קיפאון בתפוקת התעשייה - לאחר 8 רבעונים רצופים של גידול; ברוש טוען - מוקדם להסיק מסקנות בשל חודש החגים; קורא לממשלה - להאיץ ההליכים לאישור התקנות להרשאה להתחייבות.
 
בחודשים אוקטובר-נובמבר 2005 נרשם קיפאון בקליטת עובדים בתעשייה, כן חל קיפאון בחודשים אלו בתפוקת התעשייה, זאת לאחר 8 רבעונים רצופים של גידול. כך מסר שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים, בהסתמכו על ניתוח חודשי שערך אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים. (מדובר בשעורי שינוי ריאלים לעומת הרמה החודשית הממוצעת ברבע השלישי של 2005).
 
נשיא התאחדות התעשיינים קורא לממשלה ולוועדה המיוחדת שהוקמה למטרה זו, להאיץ ההליכים לאישור תקציבים להרשאה להתחייבות, ובכך למנוע את דחייתם של עשרות רבות של פרוייקטים בתעשייה ובמשק, למנוע פגיעה בצמיחת התעשייה, עצירת השקעות בתחומי תשתית ומו"פ וכן למנוע פיטורי אלפי עובדים תוך הרחבת הפערים החברתיים.
 
מניתוח התאחדות התעשיינים מתברר, כי נסיגה ריאלית חדה של 3.5%, כמוה לא חלה 4 שנים, נרשמה באוקטובר - נובמבר 2005 בתפוקת ענפי הטכנולוגיה העילית, זאת לאחר גידול של 3.9% ברבע השלישי אשתקד. (מדובר ברכיבים אלקטרוניים, ציוד לבקרה ופיקוח וציוד רפואי ומדעי, ציוד תקשורת אלקטרוני וכלי הובלה).
 
מנגד, האצה ריאלית של 2% נרשמה באוקטובר-נובמבר 2005 בקצב צמיחת ענף הטכנולוגיה המעורבת מסורתית, זאת לאחר עלייה מתונה יחסית של 0.5% ברבע השלישי של 2005. (מדובר בכרייה וחציבה, מינרלים אל מתכתיים, מוצרי גומי ופלסטיק, מתכת בסיסית ומוצרי מתכת). במקביל, נרשם בחודשים אוקטובר - נובמבר 2005 גידול ריאלי של 1.3% בתפוקת ענפי הטכנולוגיה המעורבת עילית, זאת לאחר יציבות ברבע השלישי אשתקד. (מדובר בכימיקלים וזיקוק נפט (למעט תרופות), מכונות וציוד, מנועים וציוד חשמלי); בנוסף, נמשכה הצמיחה האיטית בקבוצת ענפי הטכנולוגיה מסורתית. בחודשים אוקטובר-נובמבר 2005 נרשמה עלייה ריאלית של 0.5% בתפוקת הקבוצה, בהמשך לגידול של 0.7% בשני הרבעונים הקודמים, (מדובר במזון, טקסטיל והלבשה, עור והנעלה, נייר ומוצריו, דפוס והוצאה לאור, עץ ורהיטים).
 
נשיא התאחדות התעשיינים מציין, כי בחודשים אוקטובר - נובמבר 2005 חלה ירידה של 1% במצבת העובדים בענפי הטכנולוגיה המעורבת מסורתית, זאת לאחר קליטת עובדים מהירה יחסית של 1.6% ברבע השלישי אשתקד.
 
בדומה, נרשמה באוקטובר - נובמבר 2005, ירידה של 0.4% במספר המועסקים בקבוצת ענפי הטכנולוגיה המסורתית, זאת לאחר גידול בולט של 1% במצבת העובדים ברבע השלישי של 2005.
 
יציבות נרשמה באוקטובר-נובמבר 2005 במצבת העובדים בענפי הטכנולוגיה המעורבת עילית, זאת לאחר קליטת עובדים בקצב של 0.6% בחודשים יולי – ספטמבר 2005.
 
מנגד, עלייה של 0.8% נרשמה באוקטובר - נובמבר 2005 במצבת העובדים בקבוצת ענפי הטכנולוגיה העילית. זאת בהמשך לקליטת עובדים בקצב דומה ברבע השלישי אשתקד.
 
נשיא התאחדות התעשיינים מציין, כי בחודשים אוקטובר - נובמבר 2005 נרשמה עלייה בקצב של 0.8% בפריון העבודה בתעשייה, זאת בהמשך לגידול של 0.5% ברבע השלישי אשתקד. (פריון עבודה = תוצר לשעת עבודה). העלייה בפריון העבודה חלה על רקע הנסיגה במספר הכולל של שעות העבודה בתעשייה עלייה של 0.8%, לצד היציבות בתפוקת התעשייה בתקופה זו.
 
ברוש מדגיש, כי הירידה במספר הכולל של שעות העבודה בתעשייה, התרחשה, כך נראה, על רקע מספר ימי העבודה המועט בחודש אוקטובר, ובשל הקושי לבצע ניכוי עונתיות מלא לחודש זה. ירידה זו משקפת ברובה ירידה בשעות העבודה למועסק.