קורס נציגים כלכליים של משרדי התמ"ת והתיירות יצא היום לדרך

שבעה עשר צוערים (13 ממשרד התמ"ת ו-4 ממשרד התיירות), מתוכם שבע נשים, יחלו את הקורס שיימשך כשלושה חודשים, במהלכו יתקיימו ששה שבועות של הכשרה בסיסית משולבת. לאחר שלב ההכשרה הבסיסית ימשיכו צוערי התמ"ת והתיירות כל אחד את הכשרתם בקורס יעודי, אשר במהלכו תתקיימנה


00:00 ,20.06.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

שבעה עשר צוערים (13 ממשרד התמ"ת ו-4 ממשרד התיירות), מתוכם שבע נשים, יחלו את הקורס שיימשך כשלושה חודשים, במהלכו יתקיימו ששה שבועות של הכשרה בסיסית משולבת. לאחר שלב ההכשרה הבסיסית ימשיכו צוערי התמ"ת והתיירות כל אחד את הכשרתם בקורס יעודי, אשר במהלכו תתקיימנה על פי הצורך פעולות משותפות, שעיקרן סדנאות יישומיות החשובות לכלל הצוערים.
 

מ"מ רוה"מ ושר התמ"ת, אהוד אולמרט אמר כי הנושא הכלכלי תופס חשיבות הולכת וגדלה בפיתוח קשרים בין מדינות וכי משימות הדיפלומטיה המודרנית מתמקדים בקידום פעילויות כלכליות ומסחריות דוגמת הגדלת היצוא וקידום השקעות ועל כן יש חשיבות רבה שהולכת וגדלה לנציג הכלכלי באשר הוא. אולמרט ציין כי פעולות הנספחים המסחריים בתחומי ההסברה הכלכלית וקידום השקעות זרות הינן מהמשימות המרכזיות בתכנית העבודה של משרד התמ"ת.
 
עוד הוסיף אולמרט כי חשיבותו של הנספח המסחרי הינה רבה בשל העובדה כי על אף המידע הרב שעומד לרשות החברות והנגישות הקלה אליו, הרי שמתברר שאין תחליף למגע האישי שהנספח מקיים עם קהילת העסקים המקומית, תשתית המידע והקשרים שהוא טווה, שמסייעת לאחר מכן לחברות ישראליות לקדם את מוצריהן.
 
רונית קן, מנהלת המינהל לסחר חוץ במשרד התמ"ת, והאחראית על הפעלת מערך הנספחים המסחריים מציינת שהאתגרים שעומדים בפני הנספח המסחרי מגוונים ועוסקים הן ברמת המאקרו, דהיינו קידום הסכמים כלכליים, קידום שת"פ במו"פ ועוד, והן ברמת הסיוע הפרטני לחברות המעוניינות לייצא, ליצור שיתופי פעולה ולחדור לשווקים חדשים.
 
אוהד כהן, מנהל קורס הנציגים הכלכליים מציין כי  כ-1,000 איש הגישו מועמדות למסלול הצוערים של התמ"ת ועוד כ-600 איש למסלול הצוערים של משרד התיירות. המועמדים עברו תהליך מיון קפדני, שכלל בחינות בכתב, מרכזי הערכה וראיון אישי, כל זאת כדי לבחור מביניהם את הטובים והמתאימים ביותר לשירות המדינה. במהלך הקורס הצוערים ילמדו מספר רב של נושאים כלכליים כגון: מדיניות סחר החוץ של ישראל, הסברה כלכלית, קידום סחר ותיירות ועידוד השקעות.
 
עוד מציין כהן כי הגיל הממוצע של שבעה עשר הצוערים שנבחרו עומד על 30. הרקע האקדמי שלהם מגוון ומגיע מתחומי הכלכלה, משפטים, מדע המדינה והפסיכולוגיה. לכל המועמדים רקע תעסוקתי בחברות עסקיות שונות וחלקם אף עסקו בפעולות הסברה בחו"ל.
 
 שר התיירות, אברהם הירשזון, אומר כי משרד התיירות מייחס חשיבות רבה בהכשרת המנהיגות העתידית, שתסייע בהגברת התיירות לארץ. לדבריו, הצוערים שיוכשרו ישולבו בראש החץ של פעילות משרד התיירות בתחום השיווק והמכירות וישתלבו לאחר תקופת ההכשרה במשרד כנספחי תיירות. השר הירשזון: "השינוי במדיניות המשרד והמעבר לראייה כלכלית מחייבים את המשרד להכין עתודה משכילה ודוברת שפות זרות, כדי להעלות את יכולת המשרד לנצל את מירב האפשרויות מההתפתחויות בשוק התיירות". 

כיום, מפעיל משרד התיירות 6 לשכות תיירות מאויישות בחו"ל: בניו יורק ובלוס אנג'לס; בקנדה; בצרפת; בבריטניה ובגרמניה. בעוד כחודש ישגר משרד התיירות ללב חגורת התנ"ך שליח נוסף, שמונה לעמוד בראש נציגות משרד התיירות בצפון אמריקה ונציג נוסף יישלח לאירופה.
 
משרד התיירות רואה חשיבות עליונה בהכשרת כוח-אדם אקדמי לתפקידי ניהול. הצוערים שנבחרו לקורס אמורים למלא תפקידים מקצועיים בארץ ובחו"ל, תוך מילוי הפערים שנוצרו בעבר הקרוב עקב פרישה של הדור הוותיק, ובמקום העובדים שיפרשו לגמלאות בשנים הקרובות. השינוי במדיניות המשרד והמעבר לראייה כלכלית מחייבים את המשרד להכין עתודה משכילה ודוברת שפות זרות, כדי להעלות את יכולת המשרד לנצל את מירב האפשרויות מההתפתחויות בשוק התיירות. הצוער הנוכחי נתפס ע"י הנהלת המשרד כמנהל בכיר בעשור הבא.
 
לאחר סיום הקורס, הצוערים יעברו תקופת הכשרה של כשלוש שנים, שלאחריה הם צפויים להתמנות כנציגים כלכליים בחו"ל. כיום יש לישראל כ-30 נספחים מסחריים בעולם הפזורים בעיקר באירופה, אסיה וצפון אמריקה. הנספחים מוצבים במדינות בהן היקף הסחר משמעותי וקיים פוטנציאל להרחבתו.
 
פריסת נציגי משרד התיירות בחו"ל מצביעה על ארבעה נציגים בצפון אמריקה ושלושה נציגים באירופה, עליה ניכרת בתיירות תחייב הגדלה של מספר הנציגים, וכבר עתה מתנהלים דיונים על הרחבת הנציגויות באירופה.ההצלחות וההכנסות הצפויות בעתיד יאפשרו הרחבה נוספת ליבשות אחרות.
 
עוד יצויין כי לאחר שש עשרה שנה שבים משרד התמ"ת ומשרד התיירות לשתף פעולה בהכשרת הנציגים הכלכליים, וקורס משותף נפתח היום במעלה החמישה, הקורס יימשך כשלושה חודשים בתנאי פנימיה.
 
במשרדי התמ"ת והתיירות מציינים כי הרווח משיתוף הפעולה הוא כפול כיוון שקיימות לא מעט נקודות השקה בפעילות שני המשרדים בארץ ובחו"ל, ולכן נקבע כי לימוד תחומי התעשייה, המסחר והתיירות על ידי כלל הצוערים הינו הגיוני וחיוני לפעילותם של הנציגים בעתיד.
 
עוד מציינים במשרדים כי  הגורם החיובי הנוסף הינו הקיצוץ במרכיב ההוצאות לעריכת הקורס, שכן השיתוף יוצר חיסכון משמעותי כתוצאה מאיחוד המאמצים ושילוב ההכשרה לכל הצוערים במסגרת אחת.