צוות המזון הגיש המלצות: ישראל יקרה וריכוזית בהשוואה למדינות ה-OECD

הצוות לבדיקת המחירים והתחרותיות בשוק מוצרי המזון והצריכה הגיש את המלצותיו ומזמין את הציבור להגיש את עמדותיו


00:00 ,04.06.2012 מאת: מערכת פורט2פורט

הצוות לבדיקת המחירים והתחרותיות בשוק מוצרי המזון והצריכה, ("צוות המזון"), שמונה על ידי שרי התמ"ת והאוצר במטרה לאתר כשלי שוק ולגבש המלצות לצורך הגברת התחרות בשוק המזון, סיים את עבודתו והעמיד לשימוע את עיקרי ההמלצות בנושאי הרגולציה התחרותית. כן הזמין הצוות את הציבור להשמיע את עמדותיו.

בין הממצאים: בין השנים 2008-2010 היו מחירי המזון בישראל יקרים בהשוואה למדינות ה-OECD ב-10-20%. הצוות מצא עוד, שגם קצב התייקרות המחירים בישראל גבוה, כשבין ספטמבר 2005 ועד יוני 2011 עלו המחירים ב-5%, לעומת עלייה של 3.2% ב-OECD.

בין הסיבות למחירים הבוהים יחסית מצא הצוות שבישראל קיימת ריכוזיות במקטעי האספקה והקמעונאות, קשרי ספק-קמעונאים בעייתים וחוסר בשקיפות מחירי המוצרים לצרכן. ישראל, נקבע, היא הריכוזית ביותר ב-11 קטגוריות ושנייה ב-5 קטגוריות נוספות.

בין הפתרונות עליהם המליץ הצוות: הגברת הלחץ התחרותי והעברת הכוח מהספקים אל הצרכנים, עידוד עסקים קטנים בתחום המזון, הקלות ליבוא מקביל כדי לעודד תחרות ביבוא, הפחתת חסמי כניסה לכניסת שחקנים נוספים והגדלת מגוון המוצרים. עוד הומלץ על שורה של איסורים לספקים בנוגע לקביעת מחירים והסדרים שונים, המקבעים את מצב השוק.