צו על תנאי המחייב את נציב המים לנמק בתוך 30 יום מדוע לא יפחית מחיר המים לחקלאות ב- 3%

שופט בית המשפט העליון אליהו מצא הוציא צו על תנאי המחייב את נציב המים, שמעון טל, לנמק בתוך 30 יום מדוע לא יפחית את מחיר המים לחקלאות ב-3%. הצו ניתן בעתירה שהגישו התאחדות חקלאי ישראל, משקי הנגב והישובים עלומים וחרות ובה הם תובעים להפחית את המחיר רטרואקטיבית


00:00 ,30.10.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
שופט בית המשפט העליון אליהו מצא הוציא צו על תנאי המחייב את נציב המים, שמעון טל, לנמק בתוך 30 יום מדוע לא יפחית את מחיר המים לחקלאות ב-3%. הצו ניתן בעתירה שהגישו התאחדות חקלאי ישראל, משקי הנגב והישובים עלומים וחרות ובה הם תובעים להפחית את המחיר רטרואקטיבית מחודש יולי השנה בעקבות הירידה בעלויות ההפקה וההובלה של המים. העתירה הוגשה באמצעות עורכי הדין תמיר סלע ומאיה כרמי ממשרד סלע – כהן.

רכז המים בהתאחדות חקלאי ישראל, יורם תמרי, מסר שבמגעים מוקדמים שהתקיימו עם אנשי נציבות המים לא היתה כל מחלוקת בנוגע לנתונים על הירידה בעלויות הפקת והובלת המים בשיעור המחייב הורדת המחיר לחקלאים בהתאם למנגנון העדכון האוטומטי. אולם אנשי נציבות המים טענו שמאחר ובמסגרת התוכנית הכלכלית בחודש יוני הועלו מחירי המים לחקלאות העדכון הבא צריך להתקיים רק חצי שנה לאחר מכן.

עו"ד סלע מסביר כי טענה זו של הנציבות אינה מתיישבת עם הדין. בין היתר משום שבחוק התוכנית הכלכלית הובהר במפורש כי העלאת המחירים נעשית שלא על פי חוק המים, ומשום שבהעלאת התעריפים בחוק התוכנית הכלכלית לא קויימו ההליכים הנדרשים לפי חוק המים.

אם תתקבל העתירה, יורדו מחירי המים לחקלאות ובהם מי שפד"ן, מים שפירים ממקורות, והיטלי הפקה על מים הנשאבים מבארות, ב- 3%, רטרואקטיבית החל מ- 16.7.03,וזאת לאחר שתעריפי המים המושבים המסופקים ע"י מקורות (לא כולל שפד"ן)—הופחתו כבר באחוז דומה רטרואקטיבית ל-16.7 שנה זו בתקנה שפורסמה ב-1.10.03.