פלר לראש הממשלה: "אל תאבד את הצפון!"

נשיא לשכת המסחר והתעשיה חיפה והצפון טוען: שר התמ"ת פועל לביטול הגדרת חיפה כאזור עדיפות לאומית ב', שר התחבורה פועל למינוי מנכ"ל לנמל חיפה שאינו מבין בתחום


00:00 ,10.04.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

נשיא לשכת המסחר והתעשיה חיפה והצפון טוען: שר התמ"ת פועל לביטול הגדרת חיפה כאזור עדיפות לאומית ב', שר התחבורה פועל למינוי מנכ"ל לנמל חיפה שאינו מבין בתחום

במכתב חריף לראש הממשלה, אהוד אולמרט, אומר פלר כי לאחר מלחמת לבנון השנייה, באסיפה הכללית של חברי לשכת המסחר והתעשייה חיפה והצפון, הציג בפניהם ראש הממשלה תוכנית רבת סעיפים לעידוד כלכלת האזור, אולם עתה מתברר כי פיתוח האזור מסוכל ומבוטל בשורה בשל החלטות רשלניות ולא ענייניות. "אנשי העסקים של חיפה, מוכים מנזקי המלחמה, וחבולים לא פחות מהזנחה של שנים, ראו בדבריך אור בקצה המנהרה. היום אנו חשים כי ממשלת ישראל חסמה את המנהרה בפני חיפה והצפון. אנחנו עדים לפגיעות חוזרות, נטולות סיבה עניינית, בכלכלת העיר. המהלכים המתהווים עתה בשטח מוכיחים כי חיפה שקעה שוב לתחתית סולם העדיפויות, ודורכים על פרקיה בכל פעם שהיא מנסה לטפס מתחתית זו", כותב פלר לאולמרט.
 
בדוגמאות מהתקופה האחרונה מונה פלר את ההחלטה שמוביל שר התמ"ת לביטול הגדרתה של חיפה כאזור עדיפות לאומית ב' לטכנולוגיה.
 
דוגמה נוספת היא מינויו של מנכ"ל חדש לנמל חיפה. "עתה, עומד שר התחבורה למנות לתפקיד ומטעמים השמורים עמו, אדם שאין לו ולא כלום עם תחומי ספנות ותחבורה ובוודאי לא עם נושא מקצועי כל כך כמו ניהול נמל. מינויו של אדם שאינו מבין את התחום הספציפי של ההובלה הימית ותפעול נמלים, עלול לגרום לנמל חיפה נזק בלתי הפיך", אומר פלר.
 
החלטה נוספת היא ההחלטה שיזם השר להגנת הסביבה להקצות 600 דונם לרשות נחל הקישון על חשבון הסיכוי לפתח שטחים לטובת היצוא והיבוא של מדינת ישראל, החלטה שהיא, כדברי פלר, "החלטה רשלנית, שלא תואמה עם חברת נמלי ישראל מוכיחה חוסר הבנה, חוסר היכרות והעדר אחריות לצורכי האוכלוסייה".
 
פלר מונה בנוסף סחבת, עיכובים והקפאות של פרויקטים גדולים שתוכננו עבור חיפה והצפון. כך, למשל, במאי 2007 החליטה ממשלת ישראל על הקצאת 800 מיליון דולר לפיתוח תשתיות הנמלים, אך השאירה בידי שרי האוצר והתחבורה את ההחלטה באיזה נמל יושקע סכום זה. למרות קביעתו של תאריך יעד עד סוף שנת 2007 טרם התקבלה החלטה של השרים אשר מקריבים בקלות את המשאב הכלכלי החשוב ביותר של צפון מדינת ישראל.
 
דוגמאות נוספות: הפיכת שדה התעופה של חיפה לנמל תעופה בינלאומי הוכרז (פעמיים) על ידי ממשלת ישראל כפרויקט לאומי, עוד לפני חמש שנים. במקום לקדם את "הפרויקט הלאומי" החלו לקום חלופות כגון  שדה התעופה במגידו. בין הוויתורים למען פיתוח הנמל הימי, הסכימה בדחק עיריית חיפה לחלופת מגידו. כעת נותרה חיפה בלי ההשקעה לפיתוח הנמל הימי, ובלי נמל תעופה בינלאומי.
 
דוגמה נוספות לפרויקטים שהוקפאו: הקמת המסילה בין חיפה לירדן ("רכבת העמק") שהייתה אמורה להשתלב בפיתוח הכלכלי של חיפה כמרכז סחר בינלאומי.
 
את פנייתו לראש הממשלה מסיים פלר בקריאה: "בשם המגזר העסקי בחיפה והצפון אני קורא לך, אדוני ראש הממשלה: קרא לסדר את שריך, ראה להביא אותם לשינוי מהיר של המגמה. אל תוותר על חיפה! אל תאבד את הצפון!".