ענף היהלומים: ירידות בשוק העולמי והישראלי

סיכום חודש אוקטובר שפרסם הפיקוח על היהלומים שבמשרד הכלכלה והתעשייה מצביע על ירידות בארבע קטגוריות הסחר המרכזיות של הענף בארץ: יבוא ויצוא של יהלומים מלוטשים ויהלומי גלם. אופיר גור, המפקח על היהלומים: מאמין כי אנו צפויים לראות עלייה מסוימת בנתונים בחודשיים


10:54 ,06.11.2022 מאת: מערכת פורט2פורט

בסה״כ בעשרת החודשים הראשונים של השנה, היבוא נטו של יהלומי גלם לישראל עמד על סך של כ- 1.56 מיליארד דולרים, ירידה של כ-5.7% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בחודש אוקטובר נרשמה ירידה משמעותית של כ-55% לעומת חודש אוקטובר 2021. יצוא נטו של יהלומי גלם באותה התקופה עמד על סך של כ-1.38 מיליארד דולרים, ירידה של כ-5% לעומת עשרת החודשים הראשונים בשנת 2021 כשבחודש אוקטובר נרשמה ירידה חדה של כ-51% לעומת חודש אוקטובר אשתקד.

 

יבוא היהלומים המלוטשים נטו בעשרת החודשים הראשונים של השנה עמד על סך של כ-2.76 מיליארדי דולרים, עלייה של כ-13% לעומת התקופה המקבילה בשנת 2021 כשבחודש אוקטובר נרשמה ירידה של כ-28% לעומת אוקטובר אשתקד, ואילו ביצוא היהלומים המלוטשים נטו, שעמד על סך של כ-3.65 מיליארדי דולרים, נרשמה עלייה של כ-16% לעומת התקופה המקבילה בשנת 2021 כשבחודש אוקטובר 2022 נרשמה ירידה של כ- 24% לעומת אוקטובר אשתקד.

 

בחודש האחרון עמד יצוא יהלומי הגלם לאיחוד האמירויות על סך של כ-12.5 מיליוני דולרים, שמהווים כ- 22.5% מיצוא יהלומי הגלם הכללי של ישראל באוקטובר. בחודש זה יובאו מאיחוד האמירויות לישראל יהלומי גלם בסך של כ-8.5 מיליוני דולרים, שמהווים כ-10% מסך יהלומי הגלם שיובאו לישראל באוקטובר.

 

החל מחודש פברואר האחרון, אז החלה המלחמה באוקראינה אשר בעקבותיה הוטלו סנקציות על רוסיה, המהווה מקור לכשליש מיהלומי הגלם בעולם, סובלת תעשיית היהלומים העולמית שבין מרכזיה ניתן למנות את דובאי, מומבאי, אנטוורפן ורמת גן מתנודתיות רבה שכוללת, לשיעורין, ירידות במכירות וירידות מחירים.

 

בנוסף למלחמה ולסנקציות, למיתון המסתמן ולאינפלציה המזנקת באופן גלובאלי, שמשפיעים על הביקוש ליהלומים, חודש אוקטובר כלל השנה מספר מועט יחסית של ימי פעילות בשניים מהמרכזים העולמיים – עקב חג הדיוואלי בהודו וחגי תשרי בארץ.

 

יחד עם זאת, ההערכות הן כי החודשיים הבאים עשויים להיות טובים יותר לענף, עקב התאוששות צפויה בשוק התכשיטים המשובצים בארה״ב, בהונג-קונג ובסין והחגים המתקרבים שם. 

 

אופיר גור, המפקח על היהלומים במשרד הכלכלה והתעשייה: ״את הירידות של החודש האחרון ניתן לתלות בקושי למצוא חלופה מספקת ליהלומי הגלם מרוסיה, לירידת המכירות ומחירי היהלומים בעולם, ובנוסף למיעוט ימי העבודה בחודש זה עקב החגים. אני מאמין כי אנו צפויים לראות עלייה מסוימת בנתונים בחודשיים הקרובים עקב עונת החגים הקרובה בארה״ב, בסין ובאירופה״.