עמותת "כאן ביתי" דורשת לבטל המגבלה בדו"ח ועדת הבר בעניין התרחבות הקיבוצים

יו"ר עמותת "כאן ביתי", יעקב בכר, בפנייה למ"מ ראש הממשלה אהוד אולמרט: דו"ח הבר דורש מהקיבוצים לכלוא את עצמם מבחינת יכולת ההתפתחות הטבעית וקליטת הבנים. מאיימת בפנייה לבג"צ


00:00 ,30.03.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

יו"ר עמותת "כאן ביתי", יעקב בכר, בפנייה למ"מ ראש הממשלה אהוד אולמרט: דו"ח הבר דורש מהקיבוצים לכלוא את עצמם מבחינת יכולת ההתפתחות הטבעית וקליטת הבנים. מאיימת בפנייה לבג"צ
 
עמותת "כאן ביתי", המייצגת עשרות קיבוצים, פנתה למ"מ ראש הממשלה, אהוד אולמרט וליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד מני מזוז, בדרישה להסיר מדו"ח ועדת הבר את הסעיף המגביל את יכולתם של הקיבוצים להתרחב. דו"ח ועדת הבר היה אמור להיות מאושר במועצת מקרקעי ישראל לפני מספר שבועות אולם הדיון נדחה על פי דרישת היועץ המשפטי לממשלה בשל הקרבה לבחירות. הוא יובא כפי הנראה להצבעה במועצה לאחר שיקבע השר הממונה על המינהל.
 
בפנייה טוענת עמותת "כאן ביתי" שאישור סעיף זה מתערב שלא כדין בסמכויות המועצה הארצית לתכנון ובנייה וחורג מסמכותו של מינהל מקרקעי ישראל. באם יקבל הסעיף תוקף משפטי, המשמעות היא כי מינהל מקרקעי ישראל, שתפקידו לגבש מדיניות ציבורית בתחום הקרקעות בלבד, יקבע מגבלות בנושאים תכנוניים עקרוניים ללא סמכות, שכן הסמכות לכך נתונה למינהל התכנון.
 
פניית עמותת "כאן ביתי" מתייחסת לסעיף 4.1.4 בדו"ח ועדת הבר שבו נדרש כל קיבוץ שמעוניין לבצע שיוך דירות להתחייב שמספר יחידות הדיור בקיבוץ לא יעלה על הטבלה שנקבע בתמ"א 35. לדברי יעקב בכר, יו"ר "כאן ביתי", זו הפעם הראשונה שבה הממשלה שמה כבלים על התפתחותו הטבעית של ישוב.
 
לדברי בכר, כותבי תמ"א 35, התכוונו לכך שתוכנית המתאר תהיה מסגרת לקביעת מספר התושבים, אך לא התכוונו ליצור חומות של בית סוהר סביב הקיבוצים. כל תוכנית הגיונית היא גמישה ומתחשבת בגידול הטבעי של האוכלוסייה. העמותה הודיעה שבכוונתה לפנות לבג"צ במידה ודרישתה לא תענה.