עלייה של 2.6 נקודות במדד מנהלי הרכש בחודש אוגוסט

המדד חצה החודש את חמת ה-50 נקודות לאחר שלושה חודשים בהן היה מתחתיה. בין רכיבי המדד בולטת עלייה חדה של 10.6 נקודות בביקושים ליצוא וכן עלייה במלאים


00:00 ,15.09.2010 מאת: מערכת פורט2פורט

המדד חצה החודש את חמת ה-50 נקודות לאחר שלושה חודשים בהן היה מתחתיה. בין רכיבי המדד בולטת עלייה חדה של 10.6 נקודות בביקושים ליצוא וכן עלייה במלאים
 
מדד מנהלי הרכש של בנק הפועלים וארגון מנהלי הרכש לחודש אוגוסט 2010 רשם עלייה של 2.6 נקודות אחוז לרמה של 50.6%. המדד חצה בחודש אוגוסט את רמת ה-50, המבחינה בין התרחבות להתכווצות בפעילות, לאחר שלושה חודשים בהן היה מתחתיה. בין רכיבי המדד בולטת עלייה חדה של 10.6 נקודות בביקושים ליצוא וכן עלייה במלאים. רכיב הביקושים המקומיים ירד החודש ב-2.6 נקודות וזה החודש הרביעי ברציפות בו הוא נמצא מתחת לרמה של 50.
 
מדד מנהלי הרכש העולמי, שמפרסם בנק JPMorgan, ירד בחודש אוגוסט לרמה של 53.8. מגזר התעשייה היה בעל תרומה גדולה להתאוששות של הכלכלה העולמית, אך חלק מהגידול בפעילות זו נבע מהצורך לחדש את המלאים. בחודשים הבאים נוכל לראות אם הפעילות התעשייתית איתנה גם ללא תהליך גידול המלאים.
 
כלכלני בנק הפועלים מציינים בהמשך לפרסום נתוני המדד כי מנהלי הרכש אינם מצביעים על מגמה ברורה של הפעילות. לטענתם, המדד עלה אומנם באוגוסט, אך רמתו עדיין קרובה לגבול המבחין בין התכווצות להתרחבות בפעילות. כמו כן יש לשים לב לכך שרכיב הביקושים המקומיים המשיך לרדת.
 
כלכלני בנק הפועלים מעריכים כי קצב התרחבות הביקושים המקומיים צפוי להאט במחצית השנייה של השנה. זינוק חד חל ברכיב הביקושים ליצוא, אולם התנודתיות ברכיב זה גבוהה מיתר הרכיבים. גם נתוני סחר החוץ של ישראל תנודתיים מאוד בחודשים האחרונים, עם פערים גדולים מאוד בין הענפים השונים. רכיב התעסוקה היה היחיד במדד שהמשיך להיות חיובי גם בחודשים בהם המדד ירד מתחת ל-50, והחודש חלה בו ירידה ניכרת לרמה של 52.8. השיפור בשוק העבודה בישראל היה מפתיע בעוצמתו, שיעור האבטלה ירד לרמה של 6.2% ברבעון השני, וייתכן שירידת רכיב התעסוקה מסמנת האטה בקצב קליטת עובדים חדשים.