עודד פלר: חייבים להתחיל לסובב את האניה

חיפה עיר בהתדרדרות – כך קובע סקר מקיף על המצב הכלכלי של העיר חיפה כיום, שיזמה לשכת המסחר והתעשייה חיפה והצפון. נתוני סקר זה מצטרפים לנתונים מדאיגים שמצטברים בלשכת המסחר.


00:00 ,29.11.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

חיפה עיר בהתדרדרות – כך קובע סקר מקיף על המצב הכלכלי של העיר חיפה כיום, שיזמה לשכת המסחר והתעשייה חיפה והצפון. נתוני סקר זה מצטרפים לנתונים מדאיגים שמצטברים בלשכת המסחר.
 
על פי נתונים אלה יש ירידה מתמשכת במספר תושבי העיר מ-272,000 ל-268,000 בתוך חמש שנים, כאשר ירידה זו בולטת במיוחד בקרב צעירים ומשפחות צעירות. מנתונים שאספו כלכלני לשכת המסחר, שלא במסגרת הסקר, עולה כי מספר תלמידי בתי הספר היסודיים בעיר (נתון המעיד על משפחות צעירות) יורד בהתמדה זה שבע שנים. בתשס"ו לבדה היתה ירידה של 400 תלמידים.
 
בשנים שבהן ירד מספר המפעלים בארץ ב-25.6%, (1994 – 2002) בחיפה ירד מספרם ב-57%, יותר מפי שניים. כשהחלה התאוששות במשק בשנתיים האחרונות ומספר המפעלים החל לעלות, בחיפה היתה ב-2004 ירידה של 4.3%.
 
סך התעסוקה במשק גדל בארץ בעשור האחרון ב-19.3%. בחיפה ב-9% בלבד. לפי הנתונים שהתרכזו בלשכת המסחר חיפה, שיעור האבטלה בחיפה (מעודכן לספטמבר שנה זו) הוא 10.3%, לעומת ממוצע ארצי של 8.4%. בחיפה עומק אבטלה חמור: כ-40% מדורשי העבודה בחיפה מובטלים כבר יותר מ-270 יום.
 
בפדיון בענפי המסחר והשירותים היתה בישראל בשנים 1996 – 2003 עלייה של 67%. בחיפה – 19% בלבד. לפי נתוני לשכת המסחר, כשבארץ נרשמה ב-2004 עלייה דרמטית של 52% במספר העסקים החדשים, בחיפה היתה ירידה של 9.8% בבקשות לרישוי עסקים חדשים.
 
התחלות הבנייה בארץ ירדו ב-2004 ב-47% לעומת 1995. בחיפה הן ירדו ב-80%. לנתון זה השפעה על תקבולי העירייה, וכתוצאה מכך – על השירותים הניתנים לתושבים.
לזוגות צעירים אין כל בנייה חדשה בעיר.
 
נשיא לשכת המסחר חיפה עודד פלר, אמר אתמול בפגישה שקיימו בכירי לשכת המסחר והתעשייה של חיפה והצפון עם נציגי תקשורת, כי יש להתחיל לסובב את האניה. ברור שאין מדובר בירידה נקודתית אלא בתהליך מתמשך ורב תחומי של התדרדרות במצבה של חיפה ועל פרנסי העיר לעשות לאלתר לבלימת התהליך הזה ולמציאת עוגנים כלכליים שיביאו לחיפה תעסוקה ומשקיעים.
 
לעיר חיפה יש פוטנציאל רב מבחינה תיירותית, תעשייתית ואוניברסיטאית, אמר פלר. הבעיה שלא מורגשת מנהיגות מצד פרנסי העיר. "התחושה כבר שנים היא שיש לחיפה ראשי עיריות טובים, אבל אין ראש עיר וזה הבדל גדול. צריך לקבוע מדיניות, להחליט מה הכיוון שאליו העיר רוצה וצריכה להתפתח וללכת בכל הכוח באותו כיוון".
 
"אם לאנשים לא תהיה פרנסה הם לא ישארו פה. ודאי שלא נוכל למשוך לכאן תושבים חדשים או להשאיר כאן את הסטודנטים הלומדים הלומדים באוניברסיטה ובטכניון. אנחנו מוצפים בפרוייקטים "על הנייר", מאיצטדיון קריית חיים, דרך שיקום הדר ופיתוח אזורי התעשייה ועד תכנית הרביירה. פרוייקטים מתוכננים לא יצילו את חיפה. צריך לראות כאן ביצוע לפני שיהיה מאוחר מדי, וחיפה תשוב להיות העיר הנידחת שהייתה עד המאה העשרים", אמר פלר.
 
פלר תבע עוד להקטין את שיעור הארנונה לעסקים בעיר – יותר ויותר עסקים הודיעו ללשכת המסחר על כוונתם לעזוב את העיר בעקבות הארנונה הגבוהה.

כתגובה לנתונים הקשים של לשכת המסחר, הודיעה עריית חיפה כי לצורך בלימת התהליך שעובר על חיפה מאז תחילת שנות ה-90, הקימה בין היתר צוות משותף של העירייה והתאחדות התעשיינים שכל מטרתו היא עידוד הגעת משקיעים ועסקים חדשים לעיר.
 
בנוסף, הכריזה העירייה לפני ימים אחדים על הפחתת הארנונה לשורה של של עסקים ומתחמים בחיפה, זאת על מנת לעודד צמיחת עסקים חדשים.
 
העירייה שמה לה למטרה לעודד צמיחת עסקים באיזור הצ'ק פוסט ולסייע בהחייאת העיר התחתית. במסגרת זו יונחו תשתיות תת קרקעיות של ביוב, ניכוז ומים, המדרכות והכבישים יורחבו, יוקמו מערכות תאורה, ויוכשרו מקומות חנייה חדשים.