עודד פלר: אכזבה מדחיית פרויקט הריביירה בחיפה

נשיא לשכת המסחר חיפה טוען כי חיפה נמצאת במגמת הידרדרות כלכלית מתמשכת בכל הפרמטרים וכי פרויקט הריביירה היה הזדמנות להפוך את המגמה. על פי סקר שבחן את עמדת תושבי בת גלים ביחס לפרויקט עולה כי רוב המרואיינים אינם מתנגדים להקמת המתחם בקטע שבין המכון לחקר הימים


00:00 ,29.10.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

נשיא לשכת המסחר חיפה טוען כי חיפה נמצאת במגמת הידרדרות כלכלית מתמשכת בכל הפרמטרים וכי פרויקט הריביירה היה הזדמנות להפוך את המגמה. על פי סקר שבחן את עמדת תושבי בת גלים ביחס לפרויקט עולה כי רוב המרואיינים אינם מתנגדים להקמת המתחם בקטע שבין המכון לחקר הימים לבין תחנת הרכבל
 
נשיא לשכת המסחר והתעשייה חיפה והצפון עודד פלר אומר כי החלטת הוועדה לשמירה על הסביבה החופית שלא לאשר את הקמת הריביירה של חיפה בראש הכרמל, מותירה את חיפה בלא עוגן כלכלי שיוכל לשקם את כלכלת העיר בטווח הקרוב. "עוד לפני המלחמה נאספו בלשכת המסחר נתונים חמורים המורים כי חיפה במגמת הידרדרות כלכלית מתמשכת בכל הפרמטרים. פרויקט כמו הריביירה היה הזדמנות להפוך את המגמה. עיוורון, אטימות ואוזלת יד בניווט קבלת ההחלטות גרמו להחמצת ההזדמנות הזו" אמר פלר "זוהי תעודת עניות לעיר חיפה ולפרנסיה. הדיבורים על איתור מקום אחר לריביירה הם בגדר זריית חול בעיניים. הסיכוי להקמת ריביירה בחיפה במקום שאינו ראש הכרמל, שכבר עבר את מירב הבדיקות והתכנונים, בתוך פרק זמן שיאפשר לעיר להתאושש כלכלית, הם סיכויים קלושים ביותר".
 
"הריביירה של חיפה" היא תוכנית לפיתוח קו החוף בין שכונת בת גלים לבין המכון לחקר ימים ואגמים, באמצעות יצירת טיילת חדשה ובצידה בינוי בעל אופי תיירותי, עסקי וציבורי שישתלב בסביבה. בין השאר מתוכננים בריביירה חופי רחצה פתוחים לציבור, בתי מלון, בתי קפה ומסעדות, גני ילדים ומעונות יום, שטחים פתוחים רבים ומענה לצורכי הגולשים וספורט השייט הימי. התוכנית מיועדת להחיות את אזור בת גלים, העיר התחתית ודרום העיר. אחראי עליה האדריכל הבינלאומי ג'וזף אסבילו, אדריכל העיר ברצלונה, אחד המומחים המובילים בעולם בתכנון. תוכנית הריביירה הוכנה תוך התחשבות בסביבה, בעקבות ההתנגדויות לתוכנית המרינה, תוכנית גדולה הרבה יותר, שעברה כבר את רוב האישורים, אך נתקלה בהתנגדותם של ארגוני הירוקים.
 
עוד בטרם הדיון בוועדה, פנה פלר לשר הפנים רוני בראון וקרא לו להתערב ולהבטיח את הקמת הריביירה. במכתבו לשר הפנים כתב כי מלחמת לבנון האחרונה העצימה את חולשתה הכלכלית של חיפה. פלר כתב לבראון כי העיר זקוקה בבהילות למספר פרויקטי עוגן, ופרויקט הריביירה, הוא המתקדם בהם, פרויקט אשר התקדם בתהליכי הרישוי והאישור וניתן היה להתחיל בתוך זמן קצר בעבודה בשטח, אך הוא "נתקע" כתוצאה מלחצים פוליטיים לא עניינים. פלר הדגיש כי המגזר העסקי בחיפה תומך תמיכה בלתי מסויגת בפרויקט ובקידומו.
 
"קיוויתי ששר הפנים יסייע להדיפה של התנגדות לפרויקט הבאה ממיעוט קולני, אשר צרכי חיפה ומצבה זרים לו. אבל האכזבה הגדולה שלי היא כי איש לא השכיל והצליח להדוף את קומץ האנשים שהצליחו לקבור פרויקט שיש לו סיכוי של ממש לשקם את העיר" אומר עודד פלר "מדובר במיעוט שאינו מייצג את תושבי חיפה".
 
יש לציין כי על פי סקר של מכון "דחף" אשר בדק וראיין את תושבי שכונת בת גלים בנוגע לעמדתם על פרויקט הריביירה, התגלה כי רוב המרואיינים מעדיפים את פיתוח שכונת בת גלים על פני שמירה על ערכי נוף והמצב הקיים (59% לעומת 31%). עשירית (10%) מייחסים לשני הדברים חשיבות דומה.
 
כמו כן התגלה כי רוב המרואיינים (62%) חושבים שהקמת מתחם התיירות או יעלה מאד (24%) או יעלה במידה מסוימת (38%) את מחיר הדירות בשכונה. רק פחות מעשירית המרואיינים (9%) חושבים שהדבר יוריד את ערך הדירות. בנוסף, רוב קטן (55%) חושבים שהקמת מתחם התיירות או תעלה מאד (26%) או תעלה (29%) את איכות החיים בשכונה. 29% חושבים שזה יוריד את איכות החיים בשכונה ו-14% נוספים -- לא יעלה ולא יוריד.
 
לעומת זאת יש לציין כי כשני שליש מהמרואיינים (64%) או בטוחים (44%) או חושבים (20%) שהמתחם יחסום לשכונה את קו המים. קצת מעל חמישית (22%) או בטוחים (7%) או חושבים (15%) שהמתחם לא יחסום את קו המים. 15% לא ידעו להשיב.
 
רוב המרואיינים (75%) או מסכימים (39%) או נוטים להסכים (36%) להקמת המתחם בקטע שבין המכון לחקר הימים לבין תחנת הרכבל. לעומת זאת המרואיינים (כמעט) נחצים בין מי שאומרים שנכון להקים את המתחם בחוף בת גלים (50%) לבין מי שאומרים שלא נכון להקים אותו שם (48%).