עודד טירה: התמונה לא ורודה כפי שנדמה, מצב התעשייה והמשק ממשיך להיות קשה

התמונה לא ורודה כפי שנדמה ויש להזהר מלהכנס לאופטימיות בטרם עת. מצב התעשייה ממשיך להיות קשה. בחודשים ינואר-פברואר 2003 פוטרו 1,300 עובדים במפעלים, חלה ירידה של 0.4% בשעות העבודה בתעשייה, זאת לצד גידול של 0.4% בתפוקת התעשייה. כך


00:00 ,15.05.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
התמונה לא ורודה כפי שנדמה ויש להזהר מלהכנס לאופטימיות בטרם עת. מצב התעשייה ממשיך להיות קשה. בחודשים ינואר-פברואר 2003 פוטרו 1,300 עובדים במפעלים, חלה ירידה של 0.4% בשעות העבודה בתעשייה, זאת לצד גידול של 0.4% בתפוקת התעשייה. כך אומר עודד טירה, נשיא התאחדות התעשיינים בהסתמכו על ניתוח חודשי של מצב התעשייה שערך אגף הכלכלה בהתאחדות התעשיינים.

טירה מסביר, כי הגידול המתון בתפוקת התעשייה לו אנו עדים מאז הרבע האחרון אשתקד נגזר, כפי הנראה, מהצמיחה המהירה שחלה ביצוא בסוף 2002 ותחילת 2003. גידול שהתאפשר בעיקר הודות לשיפור שחל ברווחיות היצוא במחצית הראשונה של 2002, אשר תרם לשיפור כושר התחרות של היצואנים הישראליים.

טירה מציין, כי השפעת השיפור ברווחיות היצוא תפוג תוך זמן קצר ובמקומה נתחיל לראות את ההשפעה השלילית על היצוא ועל ריווחיותו, בשל התיסוף החד בחודשים האחרונים, שחל בשערו של השקל ביחס למטבעות הסחר ובשל ההשבתות החוזרות ונשנות בנמלים ובמכס. גם ההאצה המיוחלת בביקושים העולמיים טרם הגיעה. יצויין כי השחיקה בריווחיות החלה כבר במהלך המחצית השניה של 2002.

אף בשוק המקומי, טוען טירה, אין מקום לאופטימיות. שכן השכר הריאלי ממשיך לרדת, שיעור המובטלים מוסיף לעלות, מצב הפירמות מוסיף להיות קשה, הרווחיות ממשיכה להישחק והביקושים המקומיים ממשיכים להיות ממותנים.

טירה מציין, כי השביתה במשק תגביר האבטלה ותפגע בסיכויי להתאוששות התעשייה בתקופה הקרובה, תגדיל את האבטלה ותפגע קשות בסחר החוץ של ישראל. על מנת להגיע לתחילתה של צמיחה על הממשלה לחזק את חוקי עידוד השקעות הון במסלולים השונים, כולל מסלול מענקים ומסלול מרכז הארץ; לחזק את עידוד השיווק ליצוא ואת עידוד המו"פ. זאת במיוחד על רקע קשיי הבנקים לממן כיום את ההשקעות בישראל.

מניתוח התאחדות התעשיינים מתברר כי הגידול המתון של 0.4% בתפוקת התעשייה בחודשים ינואר – פברואר 2003, בא לאחר גידול דומה ברבע האחרון של 2002 ונסיגה של 1.4% ברבע השלישי של 2002 (ממוצע חודשי בכל תקופה לעומת קודמתה). כך, הגיעה תפוקת התעשייה בינואר - פברואר 2003 לרמה הדומה לממוצע בשנת 2002 - 0.1%- .

מהניתוח של התאחדות התעשיינים מתברר כי בחודש ינואר 2003 נרשמה צמיחה של כ-2% בתפוקת ענפי הטכנולוגיה המעורבת-מסורתית (ענפי הכרייה והחציבה, מינרלים אל מתכתיים, מוצרי גומי ופלסטיק, מתכת בסיסית ומוצרי מתכת). זאת לאחר נסיגה בתפוקה במהלך המחצית השניה של 2002. צמיחה זו משקפת עליה משמעותית של 9% בתפוקת ענף הגומי והפלסטיק, לצד עלייה של 2% בענף מוצרי המתכת. מנגד, חלה נסיגה של 3.5% בתפוקת בענפי המינרלים האל-מתכתיים , נסיגה של 3% חלה בתפוקת ענף הכרייה, ושל 1.5% בתפוקת המתכת הבסיסית.

מניתוח התאחדות התעשיינים עולה כי בתקופת ענפי הטכנולוגיה המעורבת-עילית (כימיקלים וזיקוק נפט, מכונות וציוד חשמלי) חל גידול של 1% בינואר 2003. זאת לאחר גידול בשיעור דומה ברבע האחרון אשתקד. צמיחה של 2% נרשמה בתפוקת ענפי הכימיה והציוד החשמלי, בעוד נסיגה של 2.5% חלה בתפוקת ענף המכונות והציוד.

במקביל, נראה כי קיפאון אפיין את תפוקת קבוצת ענפי הטכנולוגיה המסורתית (ענפי המזון, משקאות וטבק, טקסטיל והלבשה, עור והנעלה, נייר ומוצריו, דפוס והוצאה לאור, עץ ורהיטים). קיפאון זה משקף שונות בהתפתחות הענפים השונים בקבוצה - מחד חלה נסיגה של 2% בתפוקת ענפי העץ והריהוט, הטקסטיל וההלבשה, ונסיגה מתונה של 0.5% בענף הנייר, מאידך – נרשם גידול חד של 10% בתפוקת ענפי העור וההנעלה, לצד צמיחה של 1.5% בענף הדפוס וההוצאה לאור ושל 0.5% במזון.

גם בתפוקת ענפי הטכנולוגיה העילית נרשמה בתקופה זו יציבות. (מדובר בענפי הרכיבים האלקטרוניים, ציוד לבקרה, פיקוח וציוד רפואי ומדעי, ציוד תקשורת אלקטרוני וכלי הובלה). זאת לאחר גידול של כ-2% ברבע האחרון של 2002. את התפתחות הענפים השונים בקבוצה מאפיינת שונות, בעוד נסיגה חדה של 10.5% חלה בתפוקת ענף הרכיבים האלקטרוניים הרי שצמיחה של 4.5% חלה בתפוקת ענף הציוד לבקרה ופיקוח, וגידול מתון של 1% חל בתפוקת ענפי הציוד התקשורת האלקטרוני וכלי ההובלה .

כאמור בחודשים ינואר-פברואר 2003 נמשכו פיטורי העובדים מהתעשייה. זאת לאחר ירידה מתונה של 0.2% ברבע האחרון של 2002 וצמצום של 0.6% לרבעון ברבע השני והשלישי של 2002.

יצויין, כי קצב הפיטורים בחודשים האחרונים איטי משמעותית בהשוואה לקצב השיא ברבע השלישי של 2001 – 1.7%.

מניתוח התאחדות התעשיינים עולה כי פיטורי העובדים מהתעשייה בחודשיים הראשונים של השנה משקפים את המשך מגמת פיטורי העובדים בענפי הטכנולוגיה המסורתית והעילית, לצד יציבות במצבת העובדים בקבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת עילית. מנגד, התמתנות ניכרת נרשמה בקצב קליטת העובדים בקבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת מסורתית.

מניתוח התאחדות התעשיינים מתברר כי בינואר 2003 נמשכו פיטורי העובדים בקבוצת ענפי הטכנולוגיה המסורתית (ירידה של 0.8%). זאת בדומה לשני הרבעונים שקדמו לו, ולאחר קצב פיטורים מהיר, יחסית, של 1.8% ברבע השני של 2002. ירידה במצבת העובדים נרשמה במרבית ענפי הקבוצה: בענפי העץ והריהוט, הטקסטיל וההלבשה, הנייר והדפוס - ירידות של 0.5% עד 1%, מנגד, ענף העור וההנעלה רשם עלייה קלה של 0.5% במצבת עובדיו.

במקביל, בינואר 2003 נמשכה הירידה במצבת העובדים בקבוצת ענפי הטכנולוגיה העילית - 0.5% - זאת לאחר ירידה דומה ברבע האחרון אשתקד וירידה חדה יחסית של 1.2% ברבע השלישי של 2002. את התפתחות ענפי הקבוצה מאפיינת שונות - בעוד שנרשמו פיטורים בשיעור של 2.5% בענפי ציוד התקשורת האלקטרוני, הרי שקליטת עובדים מתונה ביותר נרשמה בענפי הציוד לבקרה ולפיקוח רפואי וכלי ההובלה.

במצבת העובדים בענפי הטכנולוגיה המעורבת-עילית נרשמה בינואר 2003 יציבות, זאת לאחר פיטורים של 1% ברבע האחרון אשתקד ויציבות ברבע השלישי של 2002. פיטורים בשיעור של 0.5% נרשמו בענפי החשמל, המכונות והציוד, וקליטת עובדים בשיעור של 0.5% נרשמה בענף הכימיה והנפט.

מנגד, חלה עלייה מתונה של 0.5% במצבת העובדים בקבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת-מסורתית, זאת בהמשך לעלייה משמעותית של 1.5% במצבת העובדים ברבע האחרון אשתקד. את התפתחות התעסוקה בענפי הקבוצה מאפיינת שונות: בעוד שקליטה של 2% נרשמה בענפי הגומי והפלסטיק, וקליטה של 0.5% - 1% בענפי מוצרי המתכת והמתכת הבסיסית, ויציבות נרשמה בענף המינרלים האל-מתכתיים, הרי שפיטורים בקצב מהיר ביותר של 3.5% נרשמו בענף בכרייה והחציבה.

מניתוח התאחדות התעשיינים עולה כי בחודשים ינואר-פברואר 2003 נמשך הצמצום בשעות העבודה בתעשייה - ירידה של 0.4% חלה, כאמור, במספר שעות העבודה בתעשייה בחודשים אלו. זאת לאחר צמצום של 0.6% ברבע האחרון אשתקד וצמצום של כ-1% לרבעון ברבע השני והשלישי של 2002.

בשעות העבודה למועסק נרשמה בחודשיים הנסקרים יציבות, זאת לאחר ירידה קלה ביותר של 0.3% ברבע האחרון של 2002 וירידה של 0.7% ברבע השלישי אשתקד.

בינואר-פברואר 2003 חל גידול של כ- 1% בפריון העבודה בתעשייה, (תוצר לשעת עבודה). זאת על רקע הגידול בתפוקה והמשך צמצום שעות העבודה בתעשייה. עלייה זו בפריון העבודה חלה בהמשך לעלייה דומה בפריון ברבע האחרון של 2002. העלייה בפריון אפיינה את כל קבוצות הענפים כאשר שיפור בולט במיוחד בפריון נרשם בקבוצות ענפי הטכנולוגיה העילית והמעורבת מסורתית.