עודד טירה: החלשות הדולר מאז פברואר גרמה להפסד מכירות של כ- 1.3 מיליארד דולר לתעשייה במהלך השנה

34% מהיצואנים דווחו כי הייסוף גרם לירידה כמותית ביצוא כבר ברבע השני של השנה; שיעור הירידה הממוצע ביצוא הוא של 3%; 78% ציינו כי הדבר הביא בטווח הקצר לירידה ברווח הנקי בשקלים בשיעור של כ-6%; בטווח הבינוני (עד שנה) - 54% מהיצואנים צופים כי הייסוף יביא לירידה


00:00 ,29.09.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
34% מהיצואנים דווחו כי הייסוף גרם לירידה כמותית ביצוא כבר ברבע השני של השנה; שיעור הירידה הממוצע ביצוא הוא של 3%; 78% ציינו כי הדבר הביא בטווח הקצר לירידה ברווח הנקי בשקלים בשיעור של כ-6%; בטווח הבינוני (עד שנה) - 54% מהיצואנים צופים כי הייסוף יביא לירידה ביצוא בשיעור של 4.5%; קורא לבנק ישראל להמשיך ולהוריד הריבית בקצב מואץ גם בחודשים הקרובים; קורא לממשלה לסייע ליצוא כמחולל צמיחה מרכזי ולהחזיר לאלתר את קרן השיווק לחו"ל.

החלשות הדולר ביחס לשקל מאז חודש פברואר 2003 בכ-8%, גורמת לתעשייה הפסד מכירות של כ-1.3 מיליארד דולר במהלך השנה. כך מסר עודד טירה, נשיא התאחדות התעשיינים בהסתמכו על סקר שערך לאחרונה אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים ואשר הקיף כ-90 חברות תעשייה, 87% מהן הינן יצואניות.

טירה קרא לנגיד בנק ישראל, ד"ר דוד קליין להמשיך בתהליך מואץ של הורדת הריבית גם בחודשים הקרובים – דבר שייסע לשפר את כושר התחרות של התעשייה הישראלית. נשיא התאחדות התעשיינים קרא לממשלת ישראל לסייע ליצוא כמחולל צמיחה מרכזי ולהחזיר לאלתר את הקרן לעידוד השיווק לחו"ל.

טירה מציין, כי 82% מהמשתתפים בסקר התאחדות התעשיינים ציינו כי הייסוף יגרום לירידה ברווח הנקי שלהם בטווח הבינוני (עד שנה). הירידה הצפויה הממוצעת היא של 6.5%.
26.5% צופים ירידה חדה במיוחד של יותר מ-10%, ברווח הנקי שלהם. 11% ציינו כי הדבר יביא לגידול ברווח הנקי .

מהסקר מתברר כי 24% מהיצואנים ציינו כי החלשות הדולר ביחס לשקל, משפיעה על היצוא מיידית, (באותו רבעון בו נחלש הדולר); 36% ציינו כי ההשפעה היא בפיגור של רבעון אחד; 17% ציינו כי ההשפעה היא בפיגור של כחצי שנה; 12% ציינו כי ההשפעה על היצוא היא בפיגור של כשנה; ו-10% בלבד ציינו כי החלשות הדולר משפיעה על היצוא כעבור שנה ויותר.

טירה מציין, כי מהסקר עולה כי לטווח הקצר (רבע השני של השנה), החלשות הדולר גרמה לירידה ביצוא בקרב 34% מהיצואנים; שיעור הירידה הממוצע הוא של 3%. 11% דיווחו על ירידה חדה של יותר מ-10% ביצוא.

עוד מתברר כי 20% ממשתתפי הסקר ציינו כי החלשות הדולר גרמה לירידה במכירות לשוק המקומי ברבע השני של השנה. שיעור הירידה הממוצע הוא של 1%. 6% דווחו על ירידה של יותר מ-10% במכירות לשוק המקומי.

יצויין כי משקלול דווחי היצואנים שהשתתפו בסקר עולה כי 70% מהיצוא מתבצע בדולרים, 25% באירו ו-5% במטבע אחר.

טירה מציין, כי 78% ממשתתפי הסקר ציינו כי החלשות הדולר הביאה לירידה בטווח הקצר ברווח הנקי, בשקלים. שיעור הירידה הממוצע הוא של 6%. 26% דווחו על ירידה חדה במיוחד של יותר מ-10% ברווח הנקי. 14% מהחברות ציינו כי ייסוף השקל הביא לגידול ברווח הנקי בשקלים.

נשיא התאחדות התעשיינים מדגיש, כי מרבית החברות שציינו כי חל גידול ברווח – אינן יצואניות ומיעוטן יצואניות בעיקר במטבע האירו. רק 8% מהחברות ציינו כי בטווח הקצר התיסוף לא השפיע על הרווח הנקי בש"ח.

נשיא התאחדות התעשיינים מדגיש, ש-54% מהיצואנים בסקר ציינו כי בטווח הבינוני (עד שנה) תביא החלשות הדולר לירידה ביצוא. שיעור הירידה הממוצע ביצוא הוא של 4.5%. 16% צופים ירידה חדה במיוחד של יותר מ-10%. 33% ממשתתפי הסקר ציינו כי הייסוף בשקל יביא לירידה במכירות לשוק המקומי; שיעור הירידה בממוצע הוא של 2% בטווח הבינוני. 7.5% צופים ירידה חדה במיוחד יותר מ-10% בטווח של שנה. 11% ציינו כי הייסוף יביא בטווח הבינוני (עד שנה), לגידול במכירותיהם לשוק המקומי.

נשיא התאחדות התעשיינים מדגיש, כי מניתוח ממצאי הסקר לפי קבוצות ענפים עולה כי הפגיעה בריווחיות החברות בענפים המתקדמים גדולה יותר מהפגיעה בענפים המסורתיים. כך, בטווח הקצר, ירדה ריווחיות החברות בענפים המתקדמים בכ-5%, לעומת ירידה של כ-3.5% בענפים המסורתיים.

בדומה, נמצא כי גם בטווח בינוני (עד שנה), הפגיעה בריווחיות הענפים המתקדמים גדולה יותר בהשוואה למסורתיים, ירידה של 4.5%, לעומת ירידה של 3%, בהתאמה. מניתוח הממצאים בחתך לפי קבוצות גודל, אומר טירה, עולה כי באופן כללי נפגעו מכירות החברות הגדולות בשיעור מתון יחסית ליתר החברות – הקטנות והבינוניות, בעוד ריווחיותן של החברות הגדולות נפגעה יותר.