עודד טירה: בעקבות השביתות במשק - 8% מבכירי התעשייה כבר העבירו את פעילותם לחו"ל

מסקר פורום בכירי התעשייה של התאחדות התעשיינים ומכון המחקר "מדגם" מתברר: בעקבות השביתות במשק - 8% מבכירי התעשייה כבר העבירו את פעילותם לחו"ל ו-25% מתכוונים לעשות זאת


00:00 ,20.10.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
מסקר פורום בכירי התעשייה של התאחדות התעשיינים ומכון המחקר "מדגם" מתברר: בעקבות השביתות במשק - 8% מבכירי התעשייה כבר העבירו את פעילותם לחו"ל ו-25% מתכוונים לעשות זאת; התחזיות לרבע האחרון של 2004 - מצביעות על ירידה במדד האופטימיות; קיפאון בהיקף ההשקעות הזרות; עליות בבורסה; שער השקל לעומת הדולר יעמוד בסוף השנה על כ-4.573 שקל לדולר והיורו על כ-5.337 שקל ליורו

בעקבות השביתות במשק - 8% מבכירי התעשייה כבר העבירו את פעילותם לחו"ל ו- 25% נוספים מתכוונים גם הם לעשות זאת. כך מסר עודד טירה, נשיא התאחדות התעשיינים בהסתמכו על סיכום של ממצאי סקר פורום בכירי התעשייה הכולל כ-120 תעשיינים מובילים. הסקר בוצע לאחרונה ע"י התאחדות התעשיינים ומכון המחקר "מדגם" בראשותו של מנו גבע.

טירה מציין כי מסקר בכירי התעשייה עולה, כי חלה ירידה במדד האופטימיות של חברי הפורום, לגבי הרבעון האחרון של השנה. מדד האופטימיות עומד ברבע האחרון של השנה על 3.44 לעומת 3.71 ברבע השלישי של השנה, (כאשר 1 - מסמן ירידה ניכרת ו- 5 מסמן עלייה ניכרת). עם זאת, עדיין במרבית האינדיקטורים צופים חברי הפורום גידול בפעילות ברבע האחרון של השנה.

עוד עולה מהסקר של התאחדות התעשיינים ומכון המחקר "מדגם", כי קיפאון צפוי בהיקף ההשקעות הזרות בישראל ברבע האחרון של השנה. כ-55% מבכירי התעשייה סבורים כי לא יחול שינוי בהיקף בהשקעות הזרות בישראל ברבע הרביעי של 2004. 19% צופים ירידה, מרביתם- ירידה קלה. ו-26% צופים עלייה קלה בהיקף ההשקעות הזרות בישראל.

גם לגבי ההשקעות המקומיות מביעים חברי הפורום ירידה באופטימיות – עלייה מתונה ביותר צפויה בהשקעות אלו. כ-41% סבורים כי לא יחול שינוי בהיקף ההשקעות המקומיות ברבע האחרון של השנה. 36% סבורים, כי תחול עלייה קלה וכ-24% צופים ירידה קלה בהשקעות המקומיות ברבע האחרון של 2004.

טירה סבור כי אם החוק לעידוד השקעות הון ישונה לרעה, תחול הרעה נוספת בתחום זה.

נשיא התאחדות התעשיינים מוסיף כי 62% מבכירי התעשייה צופים עליות בבורסה בתל-אביב, מרביתם - עלייה קלה, ברבע הרביעי של 2004; כ-24% לא צופים שינוי ו-14% צופים ירידה קלה בבורסה. שער השקל לעומת הדולר יעמוד בסוף הרבעון האחרון של 2004 על כ-4.573 שקל לדולר; שער היורו יעמוד בסוף הרבעון הרביעי על 5.337 שקל ליורו; התחזית הממוצעת לאינפלציה במהלך 12 החודשים הבאים עומדת על 2.5%.

מהסקר של התאחדות התעשיינים ומכון "מדגם" עולה, כי בכירי התעשייה צופים לרבע האחרון של השנה ירידה קלה ביותר בשיעור האבטלה - 21% מבכירי התעשייה צופים ירידה קלה, 67% לא צופים שינוי ו- 12% סבורים כי תחול עליה קלה בשיעור האבטלה. בנוסף, צופים בכירי התעשייה המשך גידול בצריכה הפרטית. תחזית זו מתונה - בהשוואה לתחזיות קודמות. 50% מחברי הפורום צופים עלייה קלה בצריכה הפרטית ברבע הרביעי של השנה, (לעומת 82% שצפו עלייה לגבי הרבע החולף), כ- 45% לא צופים שינוי ורק כ- 5% סבורים שתחול ירידה קלה;

טירה מציין כי תחזית חברי הפורום לרבע האחרון לגבי יצוא הסחורות והשירותים ברבע האחרון של 2004 פחות אופטימית מהתחזית שהתייחסה לשלושת הרבעונים הראשונים של השנה. כ-66% צופים גידול ביצוא, מרביתם - קל. 27% צופים שלא יחול שינוי וכ-7% צופים ירידה קלה ביצוא.

בכירי התעשייה לא צופים שינוי בצריכה הציבורית ברבע הרביעי של השנה, זאת לאחר צפי לגידול לגבי שני הרבעונים הקודמים. מנגד, צופים גידול מסויים בגרעון הממשלתי.

עוד עולה מהסקר כי חברי הפורום צופים עלייה מסויימת בריביות ברבע האחרון של השנה, בעיקר בריבית לטווח ארוך. 59% מבכירי התעשייה צופים כי לא יחול שינוי בריבית לטווח הארוך. 39% צופים עליה קלה, ו- 2% צופים ירידה קלה. לגבי הריבית לטווח הקצר- 27% צופים עליה קלה, 66% סבורים כי לא יחול שינוי ו- 7% צופים ירידה קלה.

עוד מתברר כי חברי הפורום צופים המשך בצמיחת המשק הישראלי, אף כי היא מתונה יחסית לציפיותיהם בשני הרבעונים הקודמים. 60% מבכירי התעשייה צופים כי תוצר המשק ימשיך לעלות ברבעון האחרון של השנה (לעומת 82% שצפו עלייה לרבעון השלישי), 33% לא צופים שינוי בתוצר ו- 7% צופים ירידה קלה.

חברי הפורום ממשיכים להיות אופטימיים גם לגבי תוצר התעשייה ברבע האחרון של 2004, אם כי רמת האופטימיות נמוכה בהשוואה לתחזית לגבי שני הרבעונים החולפים. 69% צופים כי תחול צמיחה בתוצר התעשייה (מרביתם- עלייה קלה), 26% לא צופים שינוי וכ-5% צופים כי תחול ירידה קלה.

עוד עולה מהסקר כי 60% מבכירי התעשייה צופים כי, ברבע הרביעי של 2004 תחול עלייה נוספת בתוצר של ארה"ב ועלייה קלה בתוצר האיחוד האירופי.