עו"ד יעקב נאמן פונה אל ראש הממשלה בנושא פיטום האווזים

עו"ד יעקב נאמן בפנייה לראש הממשלה ולשרים לקראת הדיון המכריע ביום א' בהצעת החוק בנושא האווזים: "בית הדין הגבוה לצדק מעולם לא קבע כי פיטום אווזים אסור – בג"צ פסל פרקטיקה ספציפית שאינה נהוגה כיום"


00:00 ,29.09.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

עו"ד יעקב נאמן בפנייה לראש הממשלה ולשרים לקראת הדיון המכריע ביום א' בהצעת החוק בנושא האווזים: "בית הדין הגבוה לצדק מעולם לא קבע כי פיטום אווזים אסור – בג"צ פסל פרקטיקה ספציפית שאינה נהוגה כיום"
 
שר המשפטים לשעבר, עו"ד ד"ר יעקב נאמן, המייצג את מגדלי האווזים, פנה במכתב לראש הממשלה ולשרי הממשלה לקראת הדיון המכריע בנוגע לעתיד ענף האווזים שיתקיים ביום ראשון הקרוב (2 באוקטובר). הממשלה תתבקש לאשר בדיון את הצעת החוק שהגיש שר החקלאות, ישראל כ"ץ, שנועדה להסדיר את פעילותו של ענף האווזים בשנים הקרובות ולהעניק ארכה לקיום מחקר על מנת להקל על האווזים בעת תהליך הפיטום.
 
במכתבו כותב עו"ד נאמן שבית המשפט הגבוה לצדק מעולם לא קבע כי פיטום אווזים, באשר הוא, הנו אסור. נהפוך הוא: בג"ץ פסל פרקטיקה ספציפית, שכבר אינה נוהגת כיום, ואף קבע במפורש כי על הגורמים המוסמכים לשבת על המדרכה ולנסות לגבש פרקטיקה חלופית, תוך מעקב אחר הנעשה בעולם.
 
כפי שפורסם בתקשורת, מציין עו"ד נאמן, גם שרת המשפטים, ציפי ליבני, הצהירה כי התנגדותה להצעת החוק שבנדון (הצעת חוק שהוכנה על דעת נציג היועץ המשפטי לממשלה, ובהשתתפות גורמים בכירים במשרד המשפטים) במסגרת הדיונים בוועדת השרים לחקיקה, לא נבעה מנימוקים משפטיים, אלא מנימוקים אידיאולוגיים גרידא.
 
עו"ד נאמן מציין במכתבו כי מדינות המערב, רובן ככולן, ובכלל זה כמעט כל המדינות בארצות הברית, לא נקטו בצעד הדורסני של סגירת ענף פיטום קיים. כך, גם במדינות מערביות אחרות כגון צרפת (בה מייצרים למעלה מ – 20,000 טון כבד מפוטם, לעומת 400 טון כבד מפוטם המיוצר בישראל), וכן בקנדה, ספרד, בלגיה והונגריה – קיימים משקי פיטום פעילים ומשגשגים.
 
במקרים בהם הוחלט על סגירת הענף, נעשה הדבר בהדרגה ולא "באבחה אחת". כך למשל, בקליפורניה, שבה היה קיים משק פיטום אחד בלבד, שהיה קיים תקופה קצרה יחסית (לעומת עשרות משקי פיטום שקיימים בישראל במשך קרוב ליובל שנים), הוחלט על סגירת הענף רק בתום תקופת מעבר של שבע וחצי שנים!
 
עו"ד נאמן קורא לראש הממשלה ולשרי הממשלה לתמוך בהצעת החוק של השר כ"ץ, שנועדה לאזן בין הצורך להגן על רווחתם של האווזים, לבין הצורך במניעת סגירתו המיידית של ענף ייצוא מצליח, וגדיעת מטה לחמם של מאות מפרנסים תושבי מדינת ישראל, המתפרנסים ביושר מיגיע כפיהם במשך עשרות שנים, והותרתם כאנשים נזקקים ונצרכים.