סקר חדש על משתמשי אינטרנט:72.5% יהודים לעומת 52.5% ערבים

כפי שעולה משני מחקרים חדשים הפער הדיגיטלי בין החברה היהודית לערבית רק הולך ומתרחב. הפער נובע מכך שהערבים חשופים פחות מיהודים למחשבים במקום העבודה


00:00 ,20.02.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

כפי שעולה משני מחקרים חדשים הפער הדיגיטלי בין החברה היהודית לערבית רק הולך ומתרחב. הפער נובע מכך שהערבים חשופים פחות מיהודים למחשבים במקום העבודה
 
על אף השימוש ההולך וגובר באינטרנט בחברה הערבית, נמצא כי הפער הדיגיטלי, בהשוואה לחברה היהודית, רק הולך ומתרחב, כך עולה משני מחקרים חדשים, שממצאיהם ייחשפו לראשונה בכנס השנתי של איגוד האינטרנט הישראלי, "אינטרנט 2008 - ממשל, עסקים וחברה", שיתקיים ב25-26 בפברואר 2008, בכפר המכביה ברמת גן. המחקר הראשון נערך על ידי הדוקטורנטית אסמאא גנאיים, מנהלת המרכז הטכנולוגי במכללת אל-קאסמי שבבקה אל-גרבייה, בהנחיית פרופ' שיזף רפאלי, ראש המחקר לחקר חברת המידע ופרופ' פייסל עזאיזה, ראש תוכנית מ"א, מאוניברסיטת חיפה, והמחקר השני בוצע על ידי פרופ' גוסטבו מש, ראש החוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטת חיפה, בסיוע ד"ר אילן תלמוד ומר מידד אבידר.
 
המחקר של אסמאא גנאיים, מעלה, כי הפער בין שתי החברות, היהודית והערבית, מתבטא גם בנגישות לאינטרנט וגם באופן השימוש באינטרנט. בחברה היהודית התפשטות האינטרנט היא הרבה יותר מהירה מאשר בחברה הערבית בארץ: החיבור לאינטרנט בבית עלה מ-41.1% ב 2002 עד ל- 60.3% ב-2005 בקרב האוכלוסייה היהודית, ואילו בקרב האוכלוסייה הערבית עלה רק מ-17.7% ב-2002 ל-23.3% ב-2005. ממצאים מ-2007 מראים, כי השימוש באינטרנט עלה בקרב שני המגזרים, אך הפער נשמר: 72.5% משתמשי אינטרנט בקרב המגזר היהודי, ו-52.5% משתמשים בקרב המגזר הערבי.
 
בנוסף לפער הדיגיטלי בין החברה הערבית לחברה היהודית, מנתוני הסקר הסוציו-אקונומי "רכאז", אשר בוצע על ידי אגודת הגליל למחקר ב-2004, נמצא, כי קיימים פערים דיגיטליים גם בתוך החברה הערבית בישראל, בין המינים, ובין בעלי השכלה לחסרי ההשכלה. ל-32.2% מכלל משתמשי האינטרנט בחברה הערבית, אין אינטרנט בבית, והם נאלצים להתחבר ממקומות אחרים כמו מוסדות הלימוד ומקומות העבודה.
 
בסקר ארצי של תושבי מדינת ישראל (1,400 נחקרים) שנערך בחודש יולי 2007, נבדקה סוגיית הפער בין ערבים ויהודים בכל הקשור בגלישה ובשימוש במחשבים. המחקר התבצע על ידי פרופ' גוסטבו מש, ראש החוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטת חיפה, וממצאיו העיקריים: הפער בנגישות לאינטרנט בין יהודים וערבים נמשך ולא מצטמצם. הפער בנגישות לאינטרנט על פי לאום קיים בכל קבוצות הגיל והולך מתרחב בקבוצות הגיל מעל גיל 35. פער בנגישות לאינטרנט על פי לאום קיים בכל קבוצות ההשכלה, אם כי קטן יותר בקרב בעלי השכלה אקדמאית.