סקר התמ"ת: ישראלים סבורים כי קניית מוצר המיוצר בישראל מסייעת ביצירת מקום עבודה

על פי הערכות המשרד תביא הסטת מיליארד שקל מצריכת מוצרים מתוצרת חוץ לטובת מוצרים תוצרת הארץ להרחבת התעסוקה במשק ב-2,500 עד 3,000 עובדים


00:00 ,30.08.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

על פי הערכות המשרד תביא הסטת מיליארד שקל מצריכת מוצרים מתוצרת חוץ לטובת מוצרים תוצרת הארץ להרחבת התעסוקה במשק ב-2,500 עד 3,000 עובדים
 
מניתוח הממצאים של סקר מקיף שערך לאחרונה מינהל מחקר וכלכלה במשרד התמ"ת בקרב 1,200 צרכנים ישראלים ותיקים, עולים מחבר העמים וערבים ישראלים, במטרה לבחון את האפשרות להרחבת קניית "כחול לבן" עולה כי בין 70% - 80% מהצרכנים הישראלים סבורים כי הרחבת קניית מוצרי תצרוכת מתוצרת הארץ מסייעת לשיפור הכלכלה ולצמצום האבטלה במשק. על פי הערכות המינהל תביא הסטת מיליארד שקל מצריכת מוצרים מתוצרת חוץ לטובת מוצרים תוצרת הארץ, להרחבת התעסוקה במשק ב-2,500 עד 3,000 עובדים.
 
נציין כי ממשלת ישראל תדון היום בהצעתו של שר התמ"ת בן אליעזר בעניין התוכנית "לקידום תוצרת הארץ ולמינוף הרכישות לטובת הגדלת התעסוקה" (ר' ידיעה נפרדת).
 
עוד עולה מהסקר של משרד התמ"ת כי 72% מהצרכנים טענו כי מוצרים תוצרת הארץ שווים באיכותם או טובים יותר ממוצרים מתוצרת חוץ, 80% סברו כי הם שווים או מותאמים יותר לטעם ולמזג האוויר הישראלי ו-74% הגדירו את המוצרים כשווים או כבריאים יותר ממוצרים מתוצרת חוץ.
 
ממשרד התמ"ת נמסר כי לאחרונה החליט שר התמ"ת בנימין בן אליעזר לצאת בתוכנית מקיפה וארוכת טווח לשינוי העדפותיו של הצרכן הישראלי לטובת מוצרים מתוצרת הארץ. בעקבות כך, הנחה שר התמ"ת, להקים במשרד התמ"ת מטה "כחול לבן" שתפקידו להעלות את מודעות הציבור בחשיבות קניית "כחול לבן" שתביא להרחבת התעסוקה המקומית.
 
ממצאים נוספים מן הסקר הראו כי 42% מהצרכנים הישראלים דיווחו כי מוצרים "כחול לבן" מהווים, תמיד או לעיתים קרובות, שיקול בעת קנייה. מנגד 35% לא ייחסו לכך חשיבות. 62% ציינו כי העדיפו בקניות שערכו לאחרונה דווקא מוצרים מתוצרת הארץ. 58% מהצרכנים טענו כי המשתנים המובילים בהחלטות הקנייה שלהם הינם מחיר ואיכות המוצרים. עם זאת, כ-50% מהצרכנים ציינו כי באיכויות שוות של  מוצרים מתוצרת הארץ לאלו של מוצרים מתוצרת חוץ, הם יעדיפו לקנות מתוצרת הארץ גם במחיר הגבוה עד 5% ממחיר המוצרים מתוצרת חוץ.
 
עוד עולה מהסקר כי הצרכן הישראלי פתוח לשינויים בהרגלי הקנייה שלו: 59% מהצרכנים הישראלים מגיעים לעיתים קרובות למקום הקנייה עם רשימת קניות שהוכנה מראש, אך רשימה זו אינה כוללת בדרך כלל שמות של מותגים, אלא מציינת את סוג המוצר, וכשליש מהם (34% מהצרכנים המכינים רשימה מראש) נוהגים להוסיף מוצרים שלא נכללו מקודם ברשימה זו.
 
יתר הצרכנים, כ-41%, אינם נוהגים בדרך כלל להכין מראש רשימת קניות, ומבצעים את החלטות הקנייה שלהם  במהלך הקנייה עצמה. 58% מהצרכנים הישראלים "מזהים" מוצרים מתוצרת הארץ בעיקר על פי שם החברה המוכרת לו כחברה ישראלית. 21% "מזהים" על פי מקום הייצור ו-14% בלבד "מזהים" לפי סמל מיוחד המייצג מוצרים "כחול לבן".
 
ממשרד התמ"ת נמסר כי רק 6% זיהו את הסמל כובע טמבל "מיוצר בישראל" שהוא תו הסימן המוטבע על חלק  ממוצרי "כחול לבן". עוד עולה מהסקר כי רק 18% הסכימו או שהסכימו מאוד, עם הטענה שקניית מוצרים "כחול לבן" גורמת להם גאווה לאומית.