סקר התאחדות התעשיינים : מצב התעשייה חמור ביותר ויהיה עוד יותר גרוע ברבע האחרון

מסקר הציפיות של התאחדות התעשיינים מתברר: מצב התעשייה חמור ביותר ויהיה עוד יותר גרוע ברבע האחרון; ברבע השלישי של השנה-העמיקו פיטורי העובדים בתעשייה, וחלה החרפה בנסיגה בהיקף ההשקעות


00:00 ,21.10.2002 מאת: מערכת פורט2פורט
מסקר הציפיות של התאחדות התעשיינים מתברר: מצב התעשייה חמור ביותר ויהיה עוד יותר גרוע ברבע האחרון; ברבע השלישי של השנה-העמיקו פיטורי העובדים בתעשייה, וחלה החרפה בנסיגה בהיקף ההשקעות; לרבע האחרון של השנה צופים התעשיינים העמקה מחודשת של הירידות במכירות לשוק המקומי, האצה נוספת בקצב פיטורי העובדים, חידוש הנסיגה בתפוקת התעשייה וגידול ביצוא

מצב התעשייה חמור ביותר ויהיה עוד יותר גרוע ברבע האחרון של השנה. כך מסר רימון בן שאול, יו"ר ועדת הכלכלה בהתאחדות התעשיינים ומנכ"ל קונרס טכנולוגיות. זאת מניתוח ראשוני של סקר הציפיות בתעשייה שערך אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים. הסקר נערך במחצית השניה של חודש ספטמבר ובתחילת אוקטובר 2002 והקיף כ- 190 מפעלי תעשייה.

מסקר התאחדות התעשיינים מתברר כי ברבע השלישי של השנה שרר קיפאון בתפוקת התעשייה, העמיקו פיטורי העובדים והחריפה הנסיגה בהיקף ההשקעות. במקביל, נמשכו הירידות במכירות התעשייה לשוק המקומי והואט קצב גידול משלוחי היצוא.

בן שאול מציין כי לרבע האחרון של השנה צופים התעשיינים העמקה מחודשת של הירידות במכירות לשוק המקומי, האצה נוספת בקצב פיטורי העובדים וחידוש הנסיגה בתפוקת התעשייה. מנגד, צופים התעשיינים גידול נוסף בהיקפי היצוא, לצד קיפאון בהיקף ההשקעות.

בן שאול מציין כי מדיווחי התעשיינים בסקר על מצב המפעלים ברבע השלישי של 2002 מתברר כי הקיפאון בתפוקת התעשייה,

חל לאחר צמיחה מתונה ברבע ברבע השני של השנה ושנה וחצי של ירידות בתפוקה. 34% מהמפעלים הרחיבו תפוקתם ברבע השלישי ואחוז דומה צמצמו (בהשוואה ל- 38% ו- 32% בסקר הקודם שהתייחס לרבע השני של השנה).עוד מתברר מהסקר, כי בעוד שנרשם קיפאון בתפוקת ענף הגומי והפלסטיק, הרי שחלה ירידה קלה בענפי הכימיה, המתכת והחשמל, זאת לצד נסיגה בתפוקת ענפי האלקטרוניקה, הטקסטיל וההלבשה. מנגד, נרשמה עליה קלה בתפוקת ענף הכרייה ומוצרי הבניה וגידול ממשי בתפוקת ענף המזון.

בן שאול ציין כי במקביל חודשה ברבע השלישי של השנה השחיקה בניצולת הציוד בתעשייה. 30% מהתעשיינים מדווחים על שחיקה בניצולת הציוד ו- 23% על שיפור הניצולת.

עוד מתברר מסקר התאחדות התעשיינים כי ברבע השלישי של 2002 נרשמה האצה מחודשת בקצב פיטורי העובדים מהתעשייה- 32% צמצמו את מצבת העובדים, ו- 13% קלטו עובדים, (לעומת 28% ו- 15% שדווחו כך, בהתאמה, בסקר הקודם). על פיטורי עובדים מדווחים כל ענפי התעשייה, כאשר צמצום בולט נרשם בענף הכרייה ומוצרי הבנייה.

בן שאול מציין כי מהסקר מתברר שברבע השלישי של השנה נמשכו הירידות במכירות לשוק המקומי, 36% רשמו ירידות ו- 31% גידול (39% ו- 29% דיווחו כך בהתאמה בסקר הקודם.

מתברר כי שונות מאפיינת את דיווחי הענפים השונים באשר לשוק המקומי. מחד- גידול נרשם במכירות ענפי הכרייה ומוצרי הבנייה, הגומי, והפלסטיק, המזון, המתכת והחשמל. ומנגד, נרשמה נסיגה חדה במכירות ענפי הכימיה , האלקטרוניקה, הטקסטיל וההלבשה.

עוד מתברר מהסקר כי בהתאם לציפיות הואט ברבע השלישי של השנה קצב התרחבות היצוא התעשייתי . 42% מהיצואנים הרחיבו את היקף משלוחי היצוא ו- 26% צמצמו. יצויין כי בסקר הקודם רשמו 47% מהיצואנים גידול ו- 25% נסיגה. שונות אפיינה את דיווחי הענפים השונים באשר להתפתחות היצוא. בעוד גידול נרשם ביצוא ענפי המזון, המתכת והחשמל וגידול ניכר ביצוא הטקסטיל וההלבשה, נרשם קיפאון ביצוא ענפי האלקטרוניקה, הגומי והפלסטיק, הכרייה ומוצרי הבנייה וירידה חלה ביצוא הכימיה.

בן שאול מציין, כי ברבע השלישי של השנה חלה עלייה נוספת בהוצאות המימון הריאליות- 47% רשמו עלייה בהוצאות אלו ו- 15% רשמו ירידה, ( 53% ו- 10% בהתאמה בסקר הקודם).

בן שאול מציין כי העלייה החדה בהוצאות המימון נובעת משילוב של מספר גורמים, בהם העלייה הנוספת בריבית בנק ישראל בתחילת הרבעון (ביולי 2002), העלייה בסיכון העסקי של החברות והירידה במוסר התשלומים במשק. עלייה נוספת בהוצאות המימון צפוייה בחודשים הבאים, זאת על רקע החשש מהורדת דרוג האשראי של ישראל בעולם.

עוד מתברר מהסקר של התאחדות התעשיינים כי ברבע השלישי של השנה נמשכה ואף העמיקה במקצת, הנסיגה בהיקף ההשקעות בנכסים קבועים בתעשייה- 23% צמצמו השקעותיהם, ו- 19% הרחיבו.(18% ו- 17% דיווחו כך בהתאמה בסקר הקודם). הנסיגה בהשקעות משקפת נסיגה חדה בהשקעות בענפי המתכת והחשמל, הגומי והפלסטיק, לצד נסיגה בהשקעות הטקסטיל וההלבשה, הכרייה ומוצרי הבנייה וירידה קלה בהשקעות המזון. מנגד, נרשם גידול בהשקעות ענפי האלקטרוניקה והכימיה.

מהסקר עולה כי לרבע האחרון של השנה צופים התעשיינים כאמור, נסיגה מחודשת בתפוקה- 33% צופים ירידה ,(מהם 10% ירידה ניכרת), ו- 31% צופים גידול בהיקפי הייצור. שונות מאפיינת את תחזיות הענפים השונים, בעוד נסיגה צפוייה בתפוקת ענפי המזון, המתכת, והחשמל, הטקסטיל וההלבשה, וקיפאון בענף הגומי והפלסטיק, הרי שגידול מסויים בתפוקה צפוי בענפי הכימיה, הכרייה ומוצרי הבנייה וגידול מרשים צפוי בענף האלקטרוניקה.

עוד צופים התעשיינים האצה נוספת בקצב פיטורי העובדים ברבע האחרון של השנה – 31% מהתעשיינים מתכננים לצמצם את מצבת העובדים, בעוד 9% מתכננים קליטה. פיטורי עובדים מתוכננים בכל ענפי התעשייה.

עוד מתברר מהסקר של התאחדות התעשיינים כי התעשיינים מעריכים שברבע האחרון של השנה תחול העמקה מחודשת של הירידות בשוק המקומי - 39% צופים ירידה ו- 17% גידול. ירידה צפוייה במכירות מרבית ענפי התעשייה למעט ענף האלקטרוניקה, אשר צופה גידול מתון במכירותיו לשוק המקומי. ירידות חדות במיוחד צפויות במכירות ענפי הכימיה, המתכת והחשמל.

עוד מתברר מהסקר של התאחדות התעשיינים כי לרבע האחרון של השנה צופים 35% מהיצואנים גידול במשלוחי היצוא ו- 22% צופים ירידה. גידול היצוא צפוי במרבית ענפי התעשייה למעט ענף המזון, אשר צופה ירידה קלה, וענף הכרייה ומוצרי הבנייה, אשר צופה קיפאון. גידול בולט צפוי ביצוא האלקטרוניקה, הגומי והפלסטיק.

עוד צופים התעשיינים לרבע האחרון של השנה יציבות ברמת ההשקעות- 19% צופים גידול, ו- 18% ירידה, (מהם 9% ירידה ניכרת). שונות מאפיינת את תחזית ההשקעות של הענפים השונים – נסיגה צפוייה בהשקעות ענפי המתכת והחשמל, הטקסטיל וההלבשה, לצד ירידה קלה בהשקעות ענפי המזון, הגומי והפלסטיק, וקיפאון בענף הכרייה ומוצרי הבנייה. מנגד, צפוי גידול ממשי בהשקעות ענפי הכימיה והאלקטרוניקה.