סקר התאחדות התעשיינים: הרשויות המקומיות לא שיפרו את השירות שלהן למפעלי התעשייה

ב-12 רשויות מקומיות מתוך 18 שנבדקו - המפעלים אינם שבעי רצון מרמת השירותים הניתנים להם כמו בסקר אשתקד; רמת השירותים הנמוכה ביותר - בבת-ים, בנשר ובבית שמש; בקיסריה - הגבוהה ביותר


00:00 ,05.01.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
הסקר מגלה כי בראש ובראשונה רמת האבטחה של אזורי התעשייה היא מתחת לכל ביקורת; ב-12 רשויות מקומיות מתוך 18 שנבדקו - המפעלים אינם שבעי רצון מרמת השירותים הניתנים להם כמו בסקר אשתקד; רמת השירותים הנמוכה ביותר - בבת-ים, בנשר ובבית שמש; בקיסריה - הגבוהה ביותר; התאחדות התעשיינים למשרד האוצר ולמשרד הפנים - להפחית את תעריפי הארנונה לתעשייה ב-1.9% בהתאם לשיעור המדד וכמתחייב מנוסחת העדכון.

הרשויות המקומיות לא שיפרו את השירות שלהן למפעלי התעשייה בשנה האחרונה, שהיה ונשאר ברמה נמוכה. בראש ובראשונה רמת האבטחה של אזורי התעשייה והמפעלים היא מתחת לכל ביקורת. ב-12 רשויות מקומיות מתוך 18 שנבדקו, מדווחים המפעלים כי אינם שבעי רצון מרמת השירותים הניתנים להם ע"י הרשויות המוניציפליות. כך עולה מסקר של המחלקה לכלכלת תעשייה ועסקים בהתאחדות התעשיינים בראשותו של ניר קנטור. הסקר שנערך לאחרונה בקרב 170 מפעלים בכל רחבי הארץ בחן את מדד שביעות רצון המפעלים מאזורי התעשייה ברשויות המקומיות השונות.

התאחדות התעשיינים קוראת למשרד האוצר ולמשרד הפנים להפחית את שיעורי הארנונה לשנת 2004 ב-1.9% בהתאם לשיעור המדד וכמתחייב מנוסחת העדכון. התאחדות התעשיינים מציינת, שעקב מצב המשק במגזר העסקי, לא יתכן שתעריפי הארנונה יעלו. אדרבא, עליהם לרדת אם ניקח בחשבון את רמת השירות הניתן למפעלים.

מהסקר של התאחדות התעשיינים שנערך ע"פ סולם של 1 (=גרוע) עד 5 (=מצויין), מתברר כי כמו בסקר שנערך אשתקד, הרשויות בעלות השירותים ברמה הנמוכה ביותר לתעשייה הן: בת-ים - (2.1), נשר - (2.1) ובית-שמש - (2.1); הרשויות היעילות ובעלות השירותים ברמה הגבוהה ביותר לתעשייה הן קיסריה - (4) ומעלות - (3.8).

קנטור מציין, כי בהשוואה לסקר הקודם שנערך לפני כשנה עולה כי ברוב הרשויות כמעט ולא חל שינוי ורמת שביעות רצון המפעלים נותרה נמוכה.

הסקר בדק מגוון שירותים להם נזקקים מפעלי התעשייה כגון פינוי אשפה, חזות, אבטחה, תשתית כבישים, תחבורה ציבורית, שירותים עסקיים נילווים, חניה, תשתיות מים וביוב. ורמת שירות מבעלי תפקידים.

מבדיקת מידת הרגישות של המפעלים לשיעור הארנונה עולה כי המפעלים ברשויות המקומיות נצרת עילית - (4.2), חולון - (4), בני ברק - (4), ראשון לציון - (3.8) מייחסים חשיבות גבוהה ביותר לגובה הארנונה כשיקול להעברת המפעל לאזור תעשייה חלופי. קנטור ציין, כי לארנונה משקל גבוה בעלויות מפעלי התעשייה, ובתקופה כלכלית קשה כמו היום בוחנים המפעלים את כלל הוצאותיהם. אי-לכך, הוסיף קנטור, מפעלים שנדרשים לשלם ארנונה גבוהה ולא מקבלים מול זה שירותים נאותים, בוחנים יותר מבעבר את העברת המפעל לאזורים בהם הארנונה זולה יותר או שהשירותים נאותים יותר.

כן נבדק הקשר בין טיפוח אזור התעשייה לבין הבחירות לרשויות. מניתוח הנתונים עולה כי בעיר רחובות ציינו המפעלים קשר גבוה בין שני גורמים אלו - (4.3) בעוד שבבני ברק וקיסריה טענו המפעלים שאין כל קשר בין טיפוח אזור התעשייה לבחירות לרשויות המקומיות - (1). יצויין שאזור התעשייה קיסריה אינו מנוהל ע"י כל רשות מקומית, אלא באמצעות קרן פרטית ולכן אין כל זיקה בין אזור התעשייה לבין הבחירות לרשות המקומית.

מבדיקת שביעות רצון המפעלים מפינוי האשפה באזורי התעשייה מתברר מסקר התאחדות התעשיינים כי בכ-שני שליש מהרשויות המקומיות שרות פינוי האשפה לאזורי התעשייה הינו גרוע. את הציון הנמוך ביותר קבלו כרמיאל ונשר - (1).