סקר התאחדות התעשיינים : בשנה האחרונה חלה ירידה ראלית של 6.8% בהוצאות משפחה על מזון

סקר איגוד תעשיות המזון בהתאחדות התעשיינים: המיתון משפיע גם על קניית המזון – בשנה האחרונה חלה ירידה ראלית של 6.8% בהוצאות משפחה על מזון; משק הבית בישראל מוציא על קניית מזון כ- 1,990 ש"ח בחודש


00:00 ,16.10.2002 מאת: מערכת פורט2פורט
סקר איגוד תעשיות המזון בהתאחדות התעשיינים: המיתון משפיע גם על קניית המזון – בשנה האחרונה חלה ירידה ראלית של 6.8% בהוצאות משפחה על מזון; משק הבית בישראל מוציא על קניית מזון כ- 1,990 ש"ח בחודש

המיתון במשק משפיע גם על קניית מזון. בשנה האחרונה חלה ירידה ראלית של 6.8% בהוצאות משפחה על מזון. משק הבית בישראל מוציא על קניית מזון כ- 1,990 ש"ח בממוצע בחודש. כך עולה מסקר שערך לאחרונה איגוד תעשיות המזון בהתאחדות התעשיינים, באמצעות מכון המחקר גאוקרטוגרפיה בהנהלת פרופ' אבי דגני וד"ר רינה דגני בנושא התפלגות ההוצאה על מזון לפי נקודות מכירה.

הסקר נערך טלפונית בקרב 600 משקי בית, המהווים מדגם מייצג של המגזר היהודי הבוגר בישראל, הנוהג לערוך קניות עבור משק הבית.

אברהם קרינגל, יו"ר ועדת השיווק באיגוד תעשיות המזון בהתאחדות התעשיינים שמסר על כך מציין כי ההוצאה החודשית הממוצעת עולה ככל שעולה הגיל, עד לשיא של כ- 2,550 ש"ח בחודש בקרב בני 44-35 שנים. בקרב גילאי 54-45 שנים, ההוצאה החודשית הינה כ- 2,330 ש"ח, בגילאי 65+ - 1,475 ש"ח.

קרינגל מציין כי מהסקר עולה, כצפוי, כי ההוצאה עולה ככל שמספר הנפשות גדול יותר וככל שההכנסה של משק הבית גדלה. כך למשל, משפחה בת 5 נפשות ויותר מוציאה על מזון בממוצע לחודש כ- 2,600 ש"ח. משק בית בהכנסה נטו נמוכה מאוד מוציא בממוצע לחודש 1,540 ש"ח על מזון, בהכנסה בינונית – 2,215 ש"ח, ובהכנסה גבוהה מאוד- 2,646 ש"ח בחודש.

ההוצאה החודשית הממוצעת של משפחה חילונית על מזון- 1,948 ש"ח; משפחה מסורתית מוציאה כ- 2,107 ש"ח על מזון בממוצע לחודש; משפחה דתית- 2,172 ש"ח לחודש בממוצע על מוצרי מזון. קרינגל מציין כי

משפחות עולים חדשים מוציאות בממוצע כ- 1,625 ש"ח בחודש ומשפחות ישראליות ותיקות כ- 2,107 ש"ח בחודש על מזון.

קרינגל מדגיש כי מהסקר של איגוד תעשיות המזון בהתאחדות התעשיינים מתברר כי כ- 52% מכלל כוח הקניה של מזון במגזר היהודי מופנה לסניפי הרשתות הגדולות. (בתוך כך, הסופרים הענקיים משכו- 22.9% מכח הקניה על מזון; הסופרים הגדולים משכו 15.7% ; הסופרים הבינוניים- 8.4%. הסופרים המקומיים והזולים של הרשתות משכו 2.9%; הסופרים השכונתיים של הרשתות משכו 2% מכוח הקניה של מזון).

בנוסף, מתברר מהסקר של איגוד המזון בהתאחדות התעשיינים כי המכולות והמינימרקטים משכו 15.2% מכח הקניה של מזון; השווקים הפתוחים – מושכים 7.6% מכח הקניה של מזון; הצרכניות החרדיות משכו גם הן 7.6% מכח הקניה של מזון; הסופרים המקומיים זולים מושכים 7%; הצרכניות הרוסיות מושכות ;3% חנויות המפעל משכו 0.7%; 7% מכח הקניה של מזון הופנה למקום אחר.

קרינגל מציין כי משקי הבית עורכים את קניות המזון בכ- 3 נקודות מכירה בממוצע, בדומה לאשתקד. כ- 16% ממשקי הבית נוהגים לקנות בחנות אחת בלבד, בדומה למצב לפני שנה. במילים אחרות, אומר קרינגל, נשמרת מגמת פיזור הקניות שהחלה מאז אפריל 2001, לאחר מגמת ריכוז, שהחלה עם פרוץ האירועים הבטחוניים בספטמבר 2000.