סקר התאחדות התעשיינים: 67% מהמפעלים אינם מרוצים משירותי הרשויות המקומיות

55% מהמפעלים שוקלים לעזוב את אזורי התעשייה רק בשל גובה הארנונה.בליזובסקי: יש לחייב את הרשויות בחוק לספק לתעשייה שורה של שירותים בסיסיים בתמורה לארנונה - בעיקר פינוי אשפה, מים וביוב, תשתיות כבישים ועוד


00:00 ,25.04.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

55% מהמפעלים שוקלים לעזוב את אזורי התעשייה רק בשל גובה הארנונה.בליזובסקי: יש לחייב את הרשויות בחוק לספק לתעשייה שורה של שירותים בסיסיים בתמורה לארנונה - בעיקר פינוי אשפה, מים וביוב, תשתיות כבישים ועוד
 
67% מהמפעלים אינם מרוצים מהשירותים הניתנים להם ע"י העיריות והמועצות המקומיות והם דירגו שירותים אלו כגרועים עד בלתי מספקים. כך עולה מסקר שערכה לאחרונה התאחדות התעשיינים בקרב יותר מ-100 מפעלים.
 
יורם בליזובסקי, מנכ"ל התאחדות התעשיינים שמסר על כך, ציין כי בסולם של 1 (גרוע) עד 5 (מצוין) קיבלו הרשויות המקומיות את הציון הממוצע הנמוך 2.61, זאת בהשוואה ל-2.47 שנה קודם לכן, מה שמוכיח שגם בשנת 2005 לא חל כמעט כל שיפור בשירותים הניתנים למפעלי התעשייה.
 
מהסקר מתברר עוד כי 55% מהתעשיינים שוקלים לעזוב את אזורי התעשייה בהם ממוקמים המפעלים, רק בשל גובה הארנונה, ולעבור לאזורים זולים יותר.
 
מנכ"ל התאחדות התעשיינים קורא למשרד הפנים לקבוע בחוק או באמצעות תקנות רשימה של שירותים בסיסיים אותם תהיה חייבת הרשות המקומית לספק למפעלי התעשייה בתמורה לתשלומי הארנונה של המפעלים שהגיעו אשתקד לכ-1.5 מיליארד שקל. יש לציין כי מפעלים המשלמים שיעורי ארנונה זהים ברשויות מקומיות שונות מקבלים שירותים באיכויות שונות לחלוטין.
 
בין השירותים הבסיסיים אותם מציעה התאחדות התעשיינים לקבוע בחוק או בתקנות, ניתן לציין את פינוי האשפה. לדברי בליזובסקי, מפעלים רבים נאלצים כיום לממן באופן פרטי את פינוי האשפה או לחילופין נאלצים לשלם אגרה נפרדת מעבר לתשלום הארנונה לרשות המקומית עבור שירותי פינוי האשפה באזור התעשייה. מהסקר של התאחדות התעשיינים עולה, כי שירותי פינוי האשפה לא שופרו בשנה האחרונה והמפעלים העניקו לו את הציון הנמוך 2.54 (מתוך 5), זאת בדומה לשנה קודם לכן.
 
בליזובסקי מציין כי במפעלי תעשייה רבים קיימת חשיבות לאספקת מים רציפה ובלחצים מתאימים, זאת כדי לשמור על תהליך ייצור סדיר ללא הפרעות, בנוסף כחלק מדרישות בטיחות אש, יש להתקין מערכות מתזים אוטומטיות לכיבוי דליקות. לפיכך, טוען בליזובסקי, יש לקבוע קריטריונים של רציפות ולחצי אספקת מים למפעלי התעשייה ולחייב את הרשויות המקומיות לעמוד בקריטריונים אלה. מהסקר של התאחדות התעשיינים קיבל תחום זה את הציון הבינוני - 3.25 (תחום זה לא נבדק בסקר 2004).
 
שירות בסיסי נוסף אותו יש לחייב את הרשויות המקומיות לשפר ולקבוע בחוק הינו החזות החיצונית של אזורי התעשייה, אשר קיבלה בסקר את הציון הנמוך 2.4, זאת בהשוואה ל-2.2 שנה קודם לכן.
 
מנכ"ל התאחדות התעשיינים טוען כי על הרשות המקומית להבטיח את קיומם של כבישי גישה, כבישים פנימיים ומדרכות באזור התעשייה, וכן לבצע את התכנונים הנוגעים לתשתיות אלה. כמו כן, יש להגדיר לוחות זמנים להסרת מפגעים בטיחותיים. מהסקר מתברר כי תחום תשתיות הכבישים כמעט ולא שופר והוא זכה מהתעשיינים לציון הנמוך יחסית - 2.73, זאת בהשוואה ל-2.56 שנה קודם לכן.
 
בליזובסקי מציין כי יש לחייב בחוק את הרשויות המקומיות לדאוג גם לתאורה בכל אזורי התעשייה, זאת על מנת לשמור על ביטחונם של העובדים ושל המבקרים באזורי התעשייה.
 
מנכ"ל התאחדות התעשיינים מציין כי באזורי תעשייה רבים אין שילוט ראוי. מדובר בשילוט של שמות הרחובות וכן של שמות העסקים באזור. כמו כן, יש לפטור מפעלים המציבים שלטי הכוונה מתשלום אגרת שילוט. בסקר קיבל תחום זה את הציון הנמוך יחסית - 2.57.
 
בליזובסקי טוען, כי על הרשויות המקומיות לפעול בתיאום עם המשטרה לאבטחת אזור התעשייה, שמירה על הסדר, מניעת פריצות וכו'. מסקר התאחדות התעשיינים עולה כי תחום האבטחה ממשיך להיות גרוע והוא זכה לציון הנמוך ביותר - 1.92, זאת בדומה לשנה קודם לכן.
 
עוד מתברר מסקר התאחדות התעשיינים כי טיפול הרשות המקומית במקומות חנייה באזורי התעשייה קיבל את הציון הנמוך יחסית של 2.7 - זאת בהשוואה ל-2.8 שנה קודם לכן.
 
תחום התחבורה הציבורית קיבל את הציון הנמוך - 2.25, זאת בהשוואה ל-2.41 שנה קודם לכן.
 
רמת השירות ויחס הרשות בטיפול בבעיות שוטפות זכה לציון הנמוך יחסית - 2.8, ורמת הסיוע ברשיון עסק קיבל את הציון הנמוך יחסית - 2.95, זאת בהשוואה ל-2.59 שנה קודם לכן.