סקר השכר בתעשייה לשנת 2005

סקר השכר בתעשייה לשנת 2005 מגלה: 38% מהמפעלים קלטו עובדים חדשים בשנת 2005; 19% הגדילו את שעות העבודה; 69% מהמפעלים עובדים במשמרות


00:00 ,29.11.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

סקר השכר בתעשייה לשנת 2005 מגלה: 38% מהמפעלים קלטו עובדים חדשים בשנת 2005; 19% הגדילו את שעות העבודה; 69% מהמפעלים עובדים במשמרות.
 
הסקר נערך ע"י חברת פילת, המתמחה בתחום תגמול ותמרוץ עובדים, בשיתוף התאחדות התעשיינים - אגף כלכלה בראשותה של נירה שמיר ואבי ברק - ראש אגף עבודה ומשאבי אנוש בהתאחדות התעשיינים. הסקר הקיף 55 חברות אשר העבירו נתוני שכר של יותר מ-14 אלף איש, המועסקים ביותר מ-120 תפקידים שונים.
 
עוד עולה מהסקר, כי 30% מהמפעלים מבצעים עדכוני שכר בחודש אפריל, 27% מבצעים עדכוני שכר בחודש ינואר ויתר הארגונים מבצעים עדכוני שכר במועדים אחרים.
 
76% מהמפעלים מתחשבים בתהליך עדכון השכר בעליית מדד המחירים; 73% מתחשבים בתוצאות העסקיות של החברה ו-36% מתחשבים בהערכת העובד.
 
ב-69% מהמפעלים מופעלת עבודה במשמרות, ו-63% מהמפעלים מספקים הסעה מאורגנת למקום העבודה (לפחות לחלק מהעובדים או לחלק מהמפעלים).
 
מהסקר עולה עוד, כי ב-25% מהמפעלים והחברות קיים תשלום משכורת 13, 58% מהמפעלים מקיימים מערכת חלוקת בונוסים לעובדי החברה - מהם כ-75% מבצעים זאת על בסיס שנתי.
 
85% מהמפעלים והחברות מפעילים תוכניות תמרוץ לאנשי מכירות, 50% מפעילים תוכניות תמרוץ לעובדי הייצור, 25% לעובדי ההפצה ו-5% מפעילים תמרוץ לעובדי שרות הלקוחות.
 
89% מהמפעלים שהשתתפו בסקר משתתפים בעלות הארוחות הניתנות לעובדים, שיעור הסבסוד עומד על כ-75%; 43% מן הארגונים מגלמים בשכר העובד את סבסוד הארוחה. מחיר ארוחה ממוצעת - 20 שקל בהשוואה ל-17 שקלים בסקר אשתקד.
 
עוד מתברר מהסקר, כי רמת השכר הבסיסי החודשית הממוצעת של סמנכ"ל שיווק הינה 27,076 שקלים ברוטו. (סה"כ השכר לחודש כולל נילווים מגיע ל-29,928 שקל); רמת השכר הבסיסי החודשית של מנהל מכירות הינה 9,977 שקל ברוטו. (סה"כ השכר לחודש כולל נלווים מגיע ל-13,720 שקל); רמת השכר הבסיסי החודשית הממוצעת של חשב שכר הינה 8,226 שקל ברוטו. (סה"כ השכר לחודש כולל נילווים מגיע ל-9,851 שקל).
 
 יצויין, כי מדובר ברמות שכר ממוצע בלבד. רמות השכר בפועל מושפעות ממספר גורמים כגון, אופי התפקיד הנדרש, כישורי העובד, רמת הוותק המקצועי, הענף, האזור הגיאוגרפי ומדיניות החברה.
 
עוד עולה מהסקר, כי 69% מהמפעלים משלמים דמי הבראה אחת לשנה; 19% - משלמים דמי הבראה פעמיים בשנה, 15% מהמפעלים משלמים דמי הבראה על פי תעריף הבראה יותר מן הקבוע בחוק.
 
כן מתברר, כי ב- 44% מן המפעלים קיים תקציב "איכות חיים" לעובדי החברה כתוספת לתקציב הרגיל. התקציב מיועד לפעילויות מגוונות כגון סל תרבות, ארוחות חברתיות טיולים מסיבות ועוד. ב-60% מהמפעלים מוגדר תקציב רווחה העומד על כ-1,725 שקלים בממוצע לעובד לשנה. מבין ההטבות הנוספות הניתנות לעובדים ניתן למנות ביגוד, ביטוח רפואי וביטוח שיניים, השתתפות במימון קייטנות ומעונות יום ועוד.
 
96% מהמפעלים מעניקים רכב חברה להנהלה הבכירה; 75% מהמפעלים מעניקים רכב חברה להנהלת ביניים; 46% מהמפעלים מעניקים רכב חברה לעובדים מקצועיים ו-94% מהמפעלים  מעניקים רכב חברה לאנשי מכירות.
 
ב-69% מהמפעלים נהוגה מדיניות תשלום אחזקת רכב לפחות לחלק מהעובדים. מתוכם - כ-67% משלמים בהתאם לכמות הקילומטרים; 3% - משלמים באופן אחיד לכל העובדים, כ-12% משלמים בהתאם לתפקידו של העובד ואילו כ-18% משלמים על פי שילוב בין תפקידו של העובד והמרחק של מקום העבודה מהבית.
 
מהסקר עולה, כי 77% מהמפעלים מספקים טלפון נייד לעובדים מקצועיים ו-17% מהמפעלים מגלמים את שווי ההטבה בשכרם, 62% מהמפעלים  קבעו תקרה לעלות השיחות בטלפון נייד לעובדיהם המקצועיים.
 
סקר השכר בתעשייה  משמש כלי מסייע למנהלי המפעלים בפתרון הדילמה התמידית בה מצויים ארגונים באשר למדיניות השכר ורמות השכר שיש לקבוע לעובדים. ממצאי הסקר מכילים מידע מפורט, עדכני ומקיף בכל הנוגע למדיניות שכר כללית, נתוני שכר לתפקידים ספציפיים, תנאים נלווים ועוד. לגבי כל אחד מהתפקידים מכיל הסקר, בנוסף לנתון הממוצע, מידע לגבי פיזור השכר סביב הממוצע (רבעון עליון ותחתון, עשירון עליון ותחתון) וכן נתוני שכר לפי ותק ותפקיד.