סקר החברות והעסקים לרביע השני של שנת 2003

ממחלקת המחקר בבנק ישראל נמסר, כי ברביע השני של 2003 נרשמה, על פי דיווח החברותוהעסקים במשק, התייצבות בפעילות במשק, תוך מגמה מעורבת בפעילות בין הענפים. הציפיות לעליית מחירים ל- 12 החודשיים הבאים פחתו מאוד ושער החליפין של הדולר הצפוי


00:00 ,17.07.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
ממחלקת המחקר בבנק ישראל נמסר, כי ברביע השני של 2003 נרשמה, על פי דיווח החברות
והעסקים במשק, התייצבות בפעילות במשק, תוך מגמה מעורבת בפעילות בין הענפים. הציפיות לעליית מחירים ל- 12 החודשיים הבאים פחתו מאוד ושער החליפין של הדולר הצפוי בממוצע בעוד 12 חודשים הוא כ - 4.7 שקל לדולר.

מדיווחיהן של חברות התעשייה עולה כי ברביע השני של 2003 התמתנה הירידה בתפוקתן,
שנמשכת מאז החלה האינתיפאדה. החברות דיווחו על התמתנות הירידה בתפוקה בעיקר לשוק המקומי ועל קיפאון במכירות ליצוא. גם בהזמנות ליצוא לרביע הבא נשמר הקיפאון.

ההתמתנות בירידה של התפוקה והמכירות ברבעון זה היתה בכלל החברות בתעשייה: ענפים מסורתיים, מתקדמים ומעורבים. בחברות המתקדמות נרשמה ירידה מסוימת ביצוא בעוד שבחברות המעורבות נרשמה עליה בו, ובחברות המסורתיות נמשך הקיפאון במכירות ליצוא.
ממיון החברות בתעשייה על פי מספר המועסקים מתברר, כי ביצוא בולטת במיוחד העלייה דווקא בחברות הבינוניות, לעומת ירידות ביצוא החברות הגדולות וקיפאון במכירות ליצוא בחברות הקטנות .

דיווחיהן של חברות המסחר מלמדים לראשונה מאז שלהי שנת 2000 על עליה של המכירות, ועל צפיות של החברות להמשך הגידול בפעילות ברביע הבא.

מדיווחי חברות הבנייה עולה כי חלה החרפה בירידה בפעילות הן בבניית מבנים, והן בבניית
תשתיות. החברות מצפות להמשך הירידות ברביע הבא. מדיווחי החברות בענף עולה כי מגבלת הביקוש בענף הבנייה, והמחסור בעובדים מקצועיים נותרו גם ברביע זה המגבלות
העיקריות לביצוע הפעילות שתוכננה.

מדיווחיהן של חברות התחבורה והתקשורת עולה כי ברביע זה נרשמה לראשונה לאחר זמן רב עליה של התפוקה ועלו גם מכירות השירותים הן לזרים והן לישראלים. העליות בענף התרכזו בעיקר בתחום התעופה, ואילו בתובלה היבשתית, הימית ובתקשורת לא היה שינוי משמעותי בפעילות. החברות דיווחו גם ברבעון זה על קיומן של מגבלות להרחבת הפעילות בשל המצב הכלכלי והביטחוני בישראל והשפעתו על מיתון הביקושים בענף.

חברות ענף המלונאות דיווחו ברביע זה על עליות בפעילות, לראשונה מאז תחילת האינתיפאדה. בסה"כ החברות מדווחות על עליה במספר הלינות המשקפת עליה במספר הלינות של ישראלים והתייצבות במספר הלינות של תיירים מחו"ל, לאחר ירידות חדות בנתון זה ברביעים הקודמים. נראה כי העלייה בפעילות בענף היא על רקע סיום המלחמה בעיראק והצפיות לשיפור במצב הביטחוני באזור וזאת אחרי ירידה חדה במיוחד ברבעון הקודם.

החברות והעסקים בשירותים העסקיים דיווחו על ההתמתנות של הירידות בפעילות. התמתנות זאת בירידה בפעילות התבטאה במכירות המקומיות, בעוד שביצוא השירותים נרשמה האצה בירידה.

החברות והעסקים צופים כי האינפלציה ל - 12 החודשים הקרובים (יולי 2003 עד יוני 2004) תגיע ל - 2.6 אחוזים בממוצע, לעומת 4.4 אחוזים שנצפו בממוצע, בסקר שנערך ברביע הקודם. יחד עם הירידה בממוצע הצפיות לאינפלציה ירדה גם השונות שלהן, לעומת הרביע הקודם.74 אחוזים מכלל החברות המשתתפות בסקר צפו שהאינפלציה ל-12  החודשים הקרובים תהיה בתוך התחום המוגדר כיציבות מחירים,1 עד 3 אחוזים, לעומת 27 אחוזים בלבד שצפו כך ברביע הקודם.

החברות והעסקים העריכו, בממוצע, כי שער החליפין של השקל יעמוד בעוד 12 חודשים (בסוף יוני 2004) על 4.70 ש"ח לדולר. כן העריכו החברות, בממוצע, כי בסוף הרביע הבא יהיה שער החליפין 4.52 ש"ח לדולר.

במחלקת המחקר מבהירים, כי ממצאי סקר החברות לרביע השני של שנת 2003 מבוססים על
תשובותיהן של כ- 660 חברות ועסקים.

שאלות הסקר הו איכותיות; החברות מתבקשות לדווח על כיוני השינויים של המשתנים השונים-
עליה , ירידה או יציבות - ולציין את עוצמת השינוי- "רב" או "מעט".

בכל הענפים, למעט ענף המלונאות, נתבקשו החברות לציין את השינוי בפועל לעומת הרביע הקודם, ללא ניכוי של השפעות עונתיות. בענף המלונאות נתבקשו החברות להשוות את התוצאות לרביע המקביל בשנה הקודמת. מאזן הנטו של פעילות ענף התחבורה ותקשורת חושב כממוצע משוקלל של מאזני נטו של רכיבי הענף, כשלכל מאזן נטו שכזה יוחס משקל תוצר הרכיב בתוצר הענף כולו.

התוצאות מנותחות באמצעות "מאזן הנטו"- המוגדר כהפרש שבין אחוז החברות המדווחות על עלייה לבין אחוז המדווחות על ירידה, מכלל הדיווחים; בחישוב מאזן הנטו נלקח בחשבון כיוון השינוי על פי דיווחי החברות, אך לא עוצמתו. כך, מאזן נטו אפס מלמד על יציבות בפעילות, מאזן נטו חיובי על עליה ומאזן נטו שלילי על ירידה. על עוצמת השינוי ניתן להסיק מגודלו של מאזן הנטו.

במחלקת המחקר מוסיפים, כי נתוני סקר החברות נמצאו בדרך כלל מתואמים עם הנתונים המקרו כלכליים של המשק ויתרונם הוא בהיותם זמינים ומספקים מידע מהיר, יחסית למקורות הנתונים האחרים.