סוף עידן הצ'קים הדחויים?

47% מהעסקים מעדיפים לאבד עסקאות ולא לקבל צ'קים שמועד פרעונם אחרי הראשון בינואר 2006עו"ד מיכה אבני, מנכ"ל חברת הפקטורינג "פנינסולה": בשבועות האחרונים נרשם גידול חד בביקוש למימון חוץ בנקאי כתוצאה מהערכות החברות במשק למגבלות החדשות של בנק ישראל


00:00 ,28.11.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

47% מהעסקים מעדיפים לאבד עסקאות ולא לקבל צ'קים שמועד פרעונם אחרי הראשון בינואר 2006. עו"ד מיכה אבני, מנכ"ל חברת הפקטורינג "פנינסולה": בשבועות האחרונים נרשם גידול חד בביקוש למימון חוץ בנקאי כתוצאה מהערכות החברות במשק למגבלות החדשות של בנק ישראל
 
השפעת מגבלות החריגה ממסגרת האשראי מורגשות כבר היטב במשק. מסקר שערכה קבוצת Profit לייעוץ שיווקי וקד"מ עבור חברת הפקטורינג "פנינסולה פיננסים" עולה כי 47% מהעסקים במשק מעדיפים להפסיד עסקאות ולא לקבל צ'קים דחויים שמועד פרעונם לאחר הראשון בינואר. 22%

מהעסקים טענו כי יפסידו לקוחות ובלבד שלא לקבל צ'קים דחויים. יחד עם זאת, 31% מהלקוחות טענו כי הם מחפשים "פתרונות יצירתיים" למצב החדש, כמו  שימוש בפקטורינג ופתרונות אחרים, על מנת שלא להפסיד לקוחות ועסקאות ועל מנת שלא לקבל התחייבויות כספיות שעלול שלא להיות להן כיסוי.
 
הסקר נערך בקרב 145 בתי עסק בינוניים המעסיקים 50 עובדים ומעלה.
 
החלטת בתי העסק שלא לקבל יותר צ'קים דחויים בולטת על רקע הנתון ולפיו כ - 89% מהעסקים נהגו עד כה לקבל באופן שוטף צ'קים דחויים מלקוחות. הצ'קים הדחויים מהווים גם חלק ניכר ממחזור העסק: 67% מהתשלומים שמקבלים העסקים בישראל הם תשלומים דחויים ורק 33% מהתשלומים הם במזומן.
 
עוד עולה מהסקר כי החשיפה התקשורתית הנרחבת לבעיות העלולות להיווצר כתוצאה ממגבלות בנק ישראל עושה את שלה, ויותר ויותר עסקים כבר נערכים למגבלות החדשות.

על פי הסקר כ-58% מבתי העסק הבינוניים מכינים את העסק למגבלות האוברדראפט החדשות ו - 42% אינם מכינים. מבין העסקים המכינים את עצמם, כ-74% כבר חתמו על מסמכים להסדרת מסגרת אשראי מוסכמת בבנק, ו – 26% מהעסקים הגדילו את המסגרת הקיימת.
 
לדברי עו"ד מיכה אבני, מנכ"ל חברת הפקטורינג "פנינסולה פיננסים", בשבועות האחרונים חל גידול ניכר בביקוש למימון עסאות באמצעות פקטורינג, כתוצאה מהערכות המשק למגבלות החדשות של בנק ישראל.

הפקטורינג מאפשר לבעל העסק לקבל מיידית את התמורה עבור העסקה, גם אם הלקוח משלם בצ'קים דחויים וגם כאשר מועד פרעונם לאחר הראשון בינואר. בשיטת מימון זו, חברת הפקטורינג נוטלת על עצמה את הסיכון שהלקוח לא יפרע את חובו כתוצאה מקשיים הנובעים מהתקנות החדשות.

לדברי אבני, מנתוני פנינסולה עולה כי עיקר הביקוש למימון בשיטת הפקטורינג הוא של חברות הפועלות בתחומי  הייצור השונים, חברות בצמיחה הזקוקות למימון נרחב, ספקים של רשויות ממשלתיות, יצואנים ויבואנים וחברות עתירות כח אדם.