"נתוני הלמ"ס רק מאוששים את מה שאמרנו: המשק בהאטה בקצב הצמיחה"

לאור המצב והצפי להמשך האטה גם במהלך 2014, קורא מנכ"ל התאחדות התעשיינים אמיר חייק לממשלה לפעול לקידום מנועי הצמיחה של התעשייה


00:00 ,18.11.2013 מאת: מערכת פורט2פורט

מנכ"ל התאחדות התעשיינים אמיר חייק מסר, בעקבות פרסום נתוני הלמ"ס, שהראו על ירידה בשיעור של 12.4% ביצוא והאטה בצמיחה, עד כדי 2.2% ברבעון השלישי של 2013: "אנחנו שונאים לומר, 'אמרנו לכם', אבל הירידה ביצוא רק אוששה את מה שהתרענו מפניו זה זמן רב - המשק נמצא במגמת האטה בקצב הצמיחה. אני קורא לממשלה להתעורר ולהבין שבלי תעשייה אין צמיחה".

חייק הוסיף: 'מומחי כלכלה' טענו נגד התעשיינים שהם 'סתם מייללים' בלי סיבה, אך כשמזניחים את התעשייה ולא מעודדים יצוא, זו התוצאה. המשק הישראלי קורס. הפכו את התעשייה בישראל לפרה חולבת למסים וגזירות, בעוד במציאות מפעלים קורסים תחת נטל הרגולציה, התחזקות השקל והתייקרות במחירי התשומות, שנמצאים באחריות המדינה, כמו חשמל, מים וארנונה. התוצאה הישירה של כך, היא שחיקה בכושר התחרות וירידה ביצוא. לצערי כעת העובדות העגומות מדברות בעד עצמן.

"הממשלה היתה יכולה למנוע מצב זה, עם קצת ראייה לטווח רחוק והשקעה בהרחבה ובהקמה של מפעלים חדשים ועידוד המשך הפעילות של מפעלים קיימים. כעת, על מנת להחזיר את מדינת ישראל לקצב צמיחה גבוה, על המדינה לפעול לקידום ארבעת מנועי הצמיחה של התעשייה - חיבור מפעלים לגז טבעי, הפחתת נטל הרגולציה, קידום מערך לימודים למקצועות התעשייה וקידום תעשייה קטנה ובינונית. כמו כן, על הממשלה להפעיל סל כלים לעידוד היצוא, לרבות קרן סיוע לחדירה לשווקים חדשים ולהרחבת היצוא לשווקים קיימים, הרחבת והעמקת השימוש בביטוח סיכוני סחר חוץ באמצעות אשרא ועוד".

מנתוני אגף המחקר של התאחדות התעשיינים עולה כי הירידה בצמיחה במהלך השנה החולפת נגזרת מנסיגה בשני מנועי הצמיחה המרכזיים - יצוא והשקעות התעשייה במכונות ובציוד.

להערכת אגף המחקר, האטה זו תעמיק בשנת 2014, כאשר קצב הצמיחה השנתי יירד ל-3.1%, תוך גידול של כ-30 אלף איש במספר המובטלים, שיזניק כלפי מעלה את שיעור האבטלה ל-7.4%.

הסיבה המרכזית לנסיגה ביצוא ובהשקעות הינה השחיקה החדה בכושר התחרות של תוצרת המקומית, שנגזרת משילוב של מספר גורמים בסביבה העסקית: תיסוף מתמשך, התייקרות מחירי התשומות שבשליטת הממשלה, היעדר תמיכה הולמת לעידוד היצוא, שחיקה בתקציבים מחוללי צמיחה, מחסור כרוני בעובדים מקצועיים, תחרות גוברת של יבוא, התערבות הממונה על הגבלים עסקיים בניהול חברות התעשייה ורגולציה חונקת.