נשיא איגוד לשכות המסחר: ״56% מבעלי העסקים בישראל סבורים שקשה עד קשה מאוד לעשות עסקים״

שחר תורג׳מן, נשיא איגוד לשכות המסחר: ״רשות המסים מהווה את הגורם המאתגר ביותר מבחינה רגולטורית – לפני שישראל היא סטארט-אפ ניישן היא רגוליישן-ניישן; מי שימשיך לקבל החלטות מעל הראש של המגזר העסקי, מבלי להיוועץ עם נציגיו, יפגוש יריב מר״


12:24 ,22.05.2024 מאת: מערכת פורט2פורט

במהלך כנס אלי הורוביץ לכלכלה וחברה שהתקיים אתמול (שלישי) במלון אוריינט ירושלים, חשף נשיא איגוד לשכות המסחר, שחר תורג׳מן, נתוני סקר חדש שנערך עבור איגוד לשכות המסחר על ידי חברת הייעוץ והמחקר QS אשר בחן את השפעות הרגולציה על המגזר העסקי - מידת שביעות הרצון של עסקים בישראל.

 

על פי הנתונים בסקר, שנערך בקרב 210 מנהלים של עסקים מתחום המסחר, התעשייה והשירותים במדגם ארצי מייצג, כ-56% מבעלי העסקים סבורים שקשה עד קשה מאוד לעשות עסקים בישראל. 40% חושבים שהקושי הוא ברמה בינונית ורק 4% בלבד סבורים שקל לעשות עסקים בישראל. עוד לפני הנתונים, כ-55% מהעסקים בתחום המסחר, התעשייה והשירותים בישראל סבורים שתהליכים בירוקרטיים וריבוי רגולציה מהווים את הקושי העיקרי לעסקים, כ- 19% ציינו את חוסר הבהירות וההבנה של החוקים ו-17% ציינו את העלויות הכרוכות בכך. נושא זמן התגובה והמאמץ שנדרש ליישם עלו כקושי עבור עסקים בשכיחות נמוכה של 6% בלבד.

 

בבחינת הגורמים השונים להתנהלות בתחום הרגולציה- מרבית העסקים מציינים את רשות המסים כגורם המאתגר ביותר מבחינה רגולטורית, 47% מצביעים על רשות המסים כגורם שהכי קשה להתנהל מולו בשגרת העסקים. גורמים נוספים ברשימה הם הרשויות המקומיות ורישוי עסקים – 15% לכל אחד מהם ומכון התקנים שעליו הצביעו כ-5% מכלל הנסקרים בסקר.

 

נשיא איגוד לשכות המסחר, שחר תורג׳מן, אמר: ״לצערי הרב, נתוני הסקר שהצגתי כאן זה עתה לא יפתיעו איש. לפני שישראל היא סטארט-אפ ניישן היא רגוליישן-ניישן, יש בישראל מעל 200 רשויות אסדרה שונות. ידוע לכול שהצרה הצרורה של העסקים בישראל היא עודף בירוקרטיה כאשר בפועל יש צבא שלם של רגולטורים שכל אחד מהם רוצה להצדיק את קיומו. הדבר הזה הוא פשוט הרסני לעסקים בישראל. ממשלות ישראל לדורותיהן משחקות עם המגזר העסקי משחק כפול - מצד אחד מציגות החלטת ממשלה על צמצום הרגולציה ב-25% שלא מתקיימת בפועל ומהצד השני, ממשיכות לנפח את הרגולטורים ובכך מקשות עוד ועוד על המגזר העסקי. הדבר חמור שבעתיים כאשר הממשלה לא מצליחה לספק את יעדיה בכל הנוגע ליוקר המחיה, שעה שהיא ולא אחרת, אחראית על עליית מחירי החשמל, הדלק, הדיור, הבריאות, מוצרי החלב, אגרות הרכב ועוד, המשפיעים ישירות על יוקר המחיה בישראל, היא מנסה להטיל את האשמה על המגזר העסקי, שבסך הכל רוצה להמשיך לצמוח ולהזניק את הכלכלה קדימה – זה אבסורד שצריך לשים לו סוף. רק אתמול פורסם מחקר שבדק ומצא כי לולא מהלכי הממשלה בחודשים האחרונים, האינפלציה היתה ממשיכה לרדת והמדד לא היה מפתיע לרעה כפי שנוכחנו בשבוע שעבר, הממשלה אחראית למחצית מעליית המדד האחרון״.

 

כמו כן, הזהיר תורג׳מן ממידור המגזר העסקי בתהליכי קבלת ההחלטות של הממשלה: ״אנחנו, אזרחי המדינה, פטריוטים לא פחות מכל אחד אחר בשולחן הממשלה. אנחנו מבינים כי מדובר בזמנים מאתגרים. אם תשתפו אותנו בגיבוש התוכנית של ׳היום שאחרי׳, תשביחו את תהליך קבלת ההחלטות והתוצאה תהיה יותר צמיחה ויותר הכנסות למדינה. מי שימשיך לקבל החלטות מעל הראש של המגזר העסקי, מבלי להיוועץ עם נציגיו ומבלי לספור אותו, יפגוש יריב מר. אני מתחייב לייצג בנחישות את המגזר העסקי״.

 

״כשאומרים ׳מה שטוב לאירופה טוב לישראל׳, זה חייב להיות בהכל ולא רק בייבוא מזון וקוסמטיקה: לא שמים מדבקות אדומות וירוקות על המזון ומשווים רק למדינה אחת בעולם - צ׳ילה; לא מייצרים יתרון יחסי לשחקנים בחו״ל באמצעות פטור ממע״מ על ייבוא אישי מחו״ל ומשאירים צמיחה לענקים בינ״ל; לא מאלצים את כל המגזר הקמעונאי להדביק מדבקות על מוצרים כמו בשנות ה-70 וה-80; לא מאלצים את המגזר העסקי לשלם ארנונה מטורפת עם ׳טייס אוטומטי׳ שהיא גבוהה פי 10 מהארנונה למגורים, שכן הארנונה העסקית גבוהה ב-40% מאירופה, כל זאת על מנת לממן גירעונות בשלטון המקומי מהכנסות ארנונה למגורים. ככה לא בונים כלכלה ולא מעודדים צמיחה״.

 

בנוסף, התייחס תורג׳מן לצורך בשינוי שיטת הממשל הנוכחית בישראל: ״כלכלה לא יכולה לצמוח בלי יציבות שלטונית. שיטת המשטר הנוכחית נכשלה וחייבים לאמץ שיטה אחרת שתתרום ליציבות השלטונית״.

 

שי חיון, מנכ״ל חברת הייעוץ והמחקר SQ: ״עסקים בתחום התעשייה חווים פחות קושי ביחס לעסקי המסחר והשירותים שהם מאותגרים יותר מהרגולציה ולכן קשה להם יותר בהתנהלות מול הגופים השונים״.