נשיא איגוד לשכות המסחר: מברכים על אישור תיקון חוק התובענות הייצוגיות

בכנס של איגוד לשכות המסחר שהתקיים לאחרונה הכריז תורג׳מן על מאבק בעושק התובענות הייצוגיות. תורג׳מן: ״אנחנו בתחילתו של הליך החקיקה וכפי שפעלנו בעת גיבוש החוק מול משרד המשפטים כך נוודא שהחוק, שעובר כעת לקריאה שניה ושלישית, ישמור על ייעודו המבורך״


09:34 ,25.07.2024 מאת: מערכת פורט2פורט

אתמול (ד׳) אושר בכנסת התיקון לחוק התובענות הייצוגיות. נציגי לשכת המסחר היו חלק בלתי נפרד מהליך החקיקה אל מול הוועדה המיוחדת של משרד המשפטים שגיבשה את התיקון לחוק. מדובר בשינוי מבורך של החוק שיסייע לבעלי העסקים להתמודד עם התופעה שגורמת לחורבן של בעלי עסקים. החוק יגיע לוועדת החוקה של הכנסת ושם ימצאו המחוקקים את נציגי לשכת המסחר שיעמדו על האינטרסים של המגזר העסקי בכל סעיף וסעיף של החוק.

 

כאמור, התיקון לחוק צפוי לשפר את מצבם של בעלי עסקים אל מול התובענות שיוגשו כנגדם. במהלך הליך גיבוש התיקון לחוק התעקשו נציגי הלשכה, עו״ד גל סידס ועו״ד שלומי לויה, על כך שעסקים זעירים יוצאו אל מחוץ לחוק ואכן כך קרה. כמו כן, בעידודם של סידס ולויה, הוכנסה לחוק רשימה של עילות (בתוכן ספאם) שבהן ניתן לתבוע רק הפסקה של ההפרה, כלומר צו עשה, ולא תביעה מופרכת על סך דמיוני, כפי שנהוג כיום. ישנם עדיין נושאים אקוטיים שלא הוכנסו לחוק החדש אך גם זה ניתן לתיקון בוועדת החוקה ונציגי הלשכה יהיו שם כדי לוודא שזה אכן קורה. בין היתר מדובר על היכולת של ביהמ״ש להשית הוצאות על עורכי הדין התובעים, בכדי לצנן את המוטיבציה שלהם להגיש תלונות סרק וכמובן לא לבטל את האפשרות להסתלקות מתוגמלת, אפשרות שקיימת בחוק הקיים עוד לפני התיקון. חסימת האפשרות להסתלקות מתוגמלת נותנת תמריץ לתובעים להמשיך את ההליך עד הסוף על כל המשתמע מכך, זמן והרבה כסף.

 

לתופעה של עושק התובענות הייצוגיות יש גם השפעה ישירה על יוקר המחייה. תורג׳מן מסביר:  ״תופעה נבזית זו משפיעה ישירות על יוקר המחיה בשל העובדה שהעסקים נאלצים לגלם את הוצאות התובענות בתקציב על מנת לממן את עלות ניהול ההליכים המשפטיים שמביא לקריסה של עסקים, קטנים, בינונים וגדולים כאחד״.

 

בכנס של איגוד לשכות המסחר שהתקיים לפני כחודש הכריז תורג׳מן על מאבק בעושק התובענות הייצוגיות. במסגרת המאבק קוראים בלשכת המסחר לפנות אל מוקד הסיוע המשפטי שמפעילה הלשכה לטובת בעלי עסקים שנתבעו בתובענה ייצוגית על מנת לקבל סיוע ראשוני ומסובסד של שעת ייעוץ משפטית שייתנו כלים לבעלי עסקים להתמודדות ראשונית עם ההליך המשפטי הצפוי להם. במוקד הסיוע גם מנתרים תובענות שהוגשו וטרם הגיעו לידי הנתבעים, במוקד מתריעים בפניהם על התובענה שהוגשה. כמו כן, בצעד תקדימי הכינו בלשכת המסחר תלונות כנגד עשרה עורכי דין לוועדת האתיקה של לשכת עורכי הדין בו מפורטים העבירות לכאורה שביצעו אותם עורכי דין.

 

תורג׳מן: ״נדאג ונוודא שלא ניתן יהיה להתעלל במגזר העסקי ושהחוק שיוגש בקריאה שלישית, בסופו של דבר, ישמור על ייעודו המבורך, להגן על הצרכן מפני עוולות צרכניות או כל עוולה אחרת ולשמור על בעלי עסקים מפני עושק התובענות הייצוגיות. ניתן יהיה להשיג את שתי המטרות הללו מבלי לגרום עוול או לעשוק בעל עסק כפי שקורה כיום. מדובר במכת מדינה שנגרמת על ידי קבוצה קטנה של עורכי דין שמתעשרים על חשבון העסקים ואינם תורמים דבר לשיפור המצב או לטובת האזרחים״.