נציב מס הכנסה לשעבר, דורון לוי: נציבות מס הכנסה פועלת בנושא מיסוי העובדים הזרים בניגוד לחוק

סגן שר התעשיה והמסחר, ח"כ מיכאל רצון: מערכת העסקת העובדים הזרים בישראל היתה מושחתת. נציבות מס הכנסה פועלת בנושא מיסוי העובדים הזרים בניגוד לחוק, כך אמר דורון לוי, לשעבר


00:00 ,07.01.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
סגן שר התעשיה והמסחר, ח"כ מיכאל רצון: מערכת העסקת העובדים הזרים בישראל היתה מושחתת

נציבות מס הכנסה פועלת בנושא מיסוי העובדים הזרים בניגוד לחוק, כך אמר דורון לוי, לשעבר נציב מס הכנסה, ביום עיון שנערך באפעל מטעם ועדת המיסוי הבין מושבית וברית פיקוח בנושא מגמות ושינויים במגזר הכפרי. לוי התיחס לביטול שתיים ורבע נקודות זיכוי לעובדים הזרים, שמשמעותן תוספת מס של למעלה מ-4000 שקל לכל עובד לשנה. הנחית מס הכנסה קבעה שיש לבטל את נקודות הזיכוי לעובדים הזרים למרות שתיקון זה לא אושר על ידי הכנסת.

לדברי לוי, לנציבות מס הכנסה לא היתה סמכות להוציא הנחיה לבטל את נקודות הזיכוי בטרם התקבלה החלטה בנושא זה בכנסת. הוא ציין שבמקרה אחר נקטה נציבות מס הכנסה בדרך דומה והוציאה בחודש ינואר אשתקד הנחיות בנוגע לביטול ההכרה בהוצאות שהייה למומחי חוץ בטרם התקבלה החלטה בכנסת. בחודש נובמבר היא נאלצה לחזור בה ולהורות על חידוש ההכרה בהוצאות באופן רקטרואקטיבי מאחר וההחלטה טרם התקבלה.

לוי התייחס לנושא אפלית העובדים הזרים בישראל מבחינת תנאי המיסוי ואמר שישראל חתומה על אמנות למניעת כפל מס עם תאילנד, סין ורומניה. כללי האמנה, ובתוך כך האיסור על אפלייה של תושבי אותן מדינות מבחינת המיסוי, מהווים על פי סעיף 196 לפקודת מס הכנסה חוק של מדינת ישראל. אם ישראל רוצה היא יכולה להחליט על ביטול האמנות עם אותן מדינות אך אי אפשר שלא לעמוד בהן באופן חד צדדי.

סגן שר התעשיה, המסחר והתעסוקה, ח"כ מיכאל רצון, אמר בכנס שמערכת העסקת העובדים הזרים בישראל היתה מושחתת מהיסוד ולכן המצב התדרדר עד לכך שמספר העובדים הזרים הגיע ל-300 אלף. אם היו בישראל 50 אלף עובדים זרים אז כל הטיפול הממשלתי היה שונה. החקלאים היום סובלים שלא באשמתם בגלל המצב בכלל המדינה.

מזכיר ארגון מגדלי הפרחים, חיים חדד, המשמש רכז העובדים הזרים בהתאחדות חקלאי ישראל, אמר שהלובי החקלאי וארגוני המגדלים רשמו בימים אלו הישג כשהצליחו להפריד את הדיון על יקור המס על העסקת עובדים זרים בחקלאות מ-8% ל-10% מדיוני התקציב. בדיון בועדה שייוחד לנושא זה לאחר שתסתיימנה ההצבעות על התקציב הוא מקווה שניתן יהיה לשכנע את חברי הכנסת להפחית את המס שגורם לנזק כבד לחקלאים.