נמשך המשבר בתעשייה - ברבע השני של 2003 פוטרו כ- 3,000 עובדים

ירידה של 1.1% בתפוקת התעשייה; ירידה של 1.6% בשעות העבודה במפעלים; נירה שמיר - לחודשים הקרובים התמונה עדיין לא ברורה; התאחדות התעשיינים - אי אפשר לעבור שנה נוספת מבלי לחולל צמיחה.


00:00 ,08.09.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
ירידה של 1.1% בתפוקת התעשייה; ירידה של 1.6% בשעות העבודה במפעלים; נירה שמיר - לחודשים הקרובים התמונה עדיין לא ברורה; התאחדות התעשיינים - אי אפשר לעבור שנה נוספת מבלי לחולל צמיחה.

נמשך המשבר בתעשייה. ברבע השני של השנה - פוטרו כ-3,000 עובדים, חלה נסיגה מחודשת של 1.1% בתפוקת התעשייה לעומת הרמה החודשית הממוצעת - ברבע הראשון של 2003. כן נרשמה האצה מחודשת בקצב ירידת שעות העבודה בתעשייה - ירידה של 1.6%. כך מסרה נירה שמיר, ראש אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים, על סמך ניתוח חודשי של התאחדות התעשיינים על מצב התעשייה.

שמיר טוענת, כי לחודשים הקרובים התמונה עדיין לא ברורה. לדעתה, אם אכן תחול התאוששות כלכלית בארה"ב ובעולם כולו, יחול שיפור במצב התעשייה שיגזר מהגידול ביצוא.

התאחדות התעשיינים טוענת, כי אי אפשר לעבור שנה נוספת מבלי לחולל צמיחה.

שמיר מציינת, כי מהניתוח ע"פ ענפים מתברר כי ברבע השני של 2003, נרשמה נסיגה משמעותית של 5% בתפוקת ענפי הטכנולוגיה המעורבת עילית, (כימיקלים וזיקוק נפט (כולל תרופות), מכונות וציוד, מנועים וציוד חשמלי), לעומת הרמה החודשית הממוצעת ברבע הקודם. זאת לאחר גידול בתפוקה של 2.4% ברבע הראשון של השנה ונסיגה של כ-2% במהלך המחצית השניה של 2002.

נסיגה של כ-1.5% נרשמה בתקופה זו בתפוקת ענפי הטכנולוגיה העילית, (רכיבים אלקטרוניים, ציוד לבקרה ופיקוח וציוד רפואי ומדעי, ציוד תקשורת אלקטרוני, כלי הובלה), לעומת הרמה החודשית הממוצעת ברבע הקודם. זאת לאחר גידול מתון בתפוקה של כ-0.5%, ברבע הראשון של השנה וגידול של 1.6% ברבע האחרון של 2002.

במקביל, אומרת שמיר, נרשמה יציבות ברבע השני של השנה בתפוקת ענפי הטכנולוגיה המסורתית, (מזון, משקאות וטבק, טקסטיל והלבשה, עור והנעלה, נייר ומוצריו, דפוס והוצאה לאור, עץ ורהיטים), לעומת הרמה החודשית הממוצעת ברבע הראשון. זאת לאחר נסיגה של 1.5% בתפוקה ברבע הראשון של השנה וירידה של 2.6% במהלך המחצית השניה של 2002.

בדומה, נרשמה יציבות ברבע השני של 2003 גם בתפוקת ענפי הטכנולוגיה המעורבת-מסורתית, (כרייה וחציבה, מינרלים אל מתכתיים, מוצרי גומי ופלסטיק, מתכת בסיסית מוצרי מתכת). זאת לאחר ירידות מתונות בתפוקה של עד 0.5% לרבעון, בשלושת הרבעונים שקדמו לו.

שמיר מציינת, כי פיטורי העובדים מהתעשייה ברבע השני של השנה אפיינו את כל קבוצות הענפים. ברבע השני של 2003 הואץ קצב פיטורי העובדים בקבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת עילית - ירידה של 1.7% במצבת עובדי הקבוצה. זאת לאחר נסיגה מתונה יחסית של 0.5% ברבע הראשון של השנה ונסיגה מצטברת של כ-2% במהלך המחצית השנייה של 2002.

שמיר מציינת, כי ירידה מחודשת במצבת העובדים נרשמה בתקופה זו גם בענפי הטכנולוגיה המעורבת מסורתית - ירידה של 1.2%, לאחר עלייה של 0.4% ברבע הראשון של השנה, וגידול של 1.3% ברבע האחרון אשתקד; במקביל, נמשכו הפיטורים בענפי הטכנולוגיה המסורתית ברבע השני של השנה - ירידה של 0.8% במספר המועסקים בענף, בדומה לשלושת הרבעונים החולפים.

מנגד, נרשמה התמתנות בקצב פיטורי העובדים בענפי הטכנולוגיה העילית – ירידה מתונה של 0.2%, במצבת העובדים, לאחר ירידה של 1% ברבע הראשון של השנה וירידה מצטברת של כ-2.8% במהלך שנת 2002.

שמיר מציינת, כי ברבע השני של 2003 נרשמה כאמור, האצה מחודשת בקצב ירידת שעות העבודה בתעשייה. ירידה של 1.6%, זאת לאחר צמצום של כ- 0.5% לרבעון ברבע הראשון של השנה וברבע האחרון אשתקד. במקביל, התחדשה הירידה בשעות העבודה למועסק בתקופה זו. מדובר בירידה של 0.7%, לאחר יציבות ברבע הראשון של השנה וירידה מתונה יחסית של 0.2% ברבע האחרון של 2002.

מניתוח התאחדות התעשיינים עולה, כי ברבע השני 2003 נמשך הגידול בפריון העבודה בתעשייה, (תוצר לשעת עבודה). זאת בשל ההאצה בקצב צמצום שעות העבודה, למרות הנסיגה בתפוקת התעשייה. עלייה של 0.5% נרשמה בפריון, לאחר עלייה דומה ברבע הראשון של השנה וגידול של כ-1% ברבע האחרון אשתקד. שמיר מציינת, כי הגידול בפריון ברבע השני של השנה, נגזר מעלייה בפריון הקבוצות המסורתיות - מעורבת מסורתית ומסורתית (כ-1.5%), לצד ירידה בפריון קבוצות הטכנולוגיה העילית - המעורבת עילית (3%-) והעילית (0.5%-).