"ניתן להגדיל את רכש הגומלין בישראל של חברות זרות בכ-500 מליון דולר בשנה, לכ-1.5 מיליארד דולרים"

התאחדות התעשיינים: קיימת א-סימטריה בין דרישות של מדינות בחו"ל לרכש גומלין בעת רכישות ממשלתיות, לבין הנעשה בישראל; חברות ישראליות חייבות ברכש גומלין בהיקף של יותר מ-1 מיליארד דולר; מציעה - להשוות הדרישות; להפריט את זיכיונות היישום של ההתחייבויות לרכש גומלי


00:00 ,04.05.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
התאחדות התעשיינים: קיימת א-סימטריה בין דרישות של מדינות בחו"ל לרכש גומלין בעת רכישות ממשלתיות, לבין הנעשה בישראל; חברות ישראליות חייבות ברכש גומלין בהיקף של יותר מ-1 מיליארד דולר; מציעה - להשוות הדרישות; להפריט את זיכיונות היישום של ההתחייבויות לרכש גומלין; ולהרחיב את פעילות הרשות לשת"פ תעשייתי

ניתן להגדיל את רכש הגומלין של חברות זרות מהתעשייה הישראלית בכ-500 מליוני דולרים בשנה, לכ-1.5 מיליארד דולרים. כך טוענת התאחדות התעשיינים.

זאת, בין השאר, ע"י הגברת המודעות של חברות ישראליות רבות לנושא זה, בעיקר בענפי המזון המעובד, הטקסטיל, הנייר, העץ, הנעליים והפלסטיק, והכרות טובה יותר את החברות הזרות החייבות ברכש גומלין.

התאחדות התעשיינים מציינת, כי לשם כך יש מקום להרחיב את פעילותה של הרשות לשיתוף-פעולה תעשייתי (רשפ"ת), תוך שינוי תפיסה בהתארגנות ושינוי חוק חובת המכרזים שיאפשר מעורבות רבה יותר של רשפ"ת.

לדעת התעשיינים, על הרשות לשת"פ תעשייתי לאפשר לחברות זרות שכבר מחוייבות ברכש גומלין, להגדיל את רכישותיהן בארץ, מעבר למתחייב, דהיינו מעבר ל-35% מהיקף המכרז הממשלתי בו זכו, זאת "כמקדמת רכש גומלין" על חשבון העתיד.

התאחדות התעשיינים טוענת, כי קיימת א-סימטריה בין דרישות של מדינות בחו"ל לביצוע רכש גומלין בעת זכייה במכרז הקשור ברכישות ממשלתיות, לבין המצב בישראל.

כך למשל, מבקשת תורכיה רכש גומלין של 50%. 25% מהחוזה, רכש גומלין ישיר, דהיינו קשור ישירות לביצוע הפרוייקט ו-25% רכש גומלין עקיף; בפינלנד ובדנמרק הדרישה היא ל-100% מהיקף הזכייה במכרז; בבלגיה - המרבה בהצעה לרכש גומלין זוכה במכרז הממשלתי.

יצויין כי הזכייה של חברה ישראלית במכרז בחו"ל, מתאפשרת לא רק כתוצאה מעמידה בתנאים הרגילים של המכרז, אלא גם בהסכמה מראש על התחייבות לרכש גומלין מאותה מדינה.

התאחדות התעשיינים מעריכה, כי חברות ישראליות חייבות כיום ברכש גומלין למדינות שונות בעולם ביותר מ-1 מיליארד דולר.

התאחדות התעשיינים מציינת, כי קיימת מגמה במדינות השונות לנצל רכש גומלין יותר ויותר לשם העברת ידע ופיתוח תעשיות מקומיות שלמות, אשר, תוך זמן קצר יחסית, הופכות להיות מתחרות של אותן חברות זכייניות.

רמת הדרישות מצד מדינות רבות בעולם לרכש גומלין, מסבירה התאחדות התעשיינים, כוללת מחויבויות רחבות כגון: פיתוח התעשיות המקומיות, פתיחת שווקים בחו"ל, העברת טכנולוגיות, עידוד התעסוקה, עידוד המו"פ, יצוא מוצרים לארץ הזכיין, מחויבויות רכישת ביטוח עסקות בארץ הרוכשת ועוד.

התאחדות התעשיינים מציעה להשוות הדרישות בארץ לאלו שבחו"ל בכל הקשור לרכש גומלין בעת זכייה במכרזים ממשלתיים; להפריט את זיכיונות היישום של ההתחייבות לרכש גומלין. דבר שיביא להגדלת היקף המימוש ולהשאיר את תפקיד הרגולטור לרשות לשיתוף פעולה תעשייתי; לרכש גומלין בהן מחויבות חברות ישראליות, ובכך לנצל טוב יותר את כושר הקנייה של הסקטור העסקי בארץ, לטובת מילוי חובות רכש הגומלין.