ניתוח התוצר ברבע השלישי של 2003 מלמד: עדיין רחוקים מצמיחת המשק - התוצר העסקי לנפש בקיפאון

עדיין אנו רחוקים מצמיחת המשק - התוצר העסקי לנפש היה בקיפאון ואולי אף בירידה קלה. קרוב למחצית מגידול התוצר נובע מהמגזר הציבורי. כך עולה מניתוח התוצר ברבע השלישי של 2003, שערכו כלכלני התאחדות התעשיינים


00:00 ,23.11.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
עדיין אנו רחוקים מצמיחת המשק - התוצר העסקי לנפש היה בקיפאון ואולי אף בירידה קלה. קרוב למחצית מגידול התוצר נובע מהמגזר הציבורי. כך עולה מניתוח התוצר ברבע השלישי של 2003, שערכו כלכלני התאחדות התעשיינים.

נירה שמיר, ראש אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים מציינת, כי חלק משמעותי מצמיחת התוצר ברבע השלישי של השנה, (בשיעור שנתי של 2.7%), ניתן לייחס להודנא. מדובר בגידול בצריכה הפרטית, גידול בתיירות וגידול בהשקעות קרנות הון סיכון בחברות סטארט-אפ.

מניתוח התאחדות התעשיינים מתברר, כי התוצר של המגזר העסקי ללא סטארט-אפ, צמח ברבע השלישי בשיעור שנתי מתון של 1.2% בעוד בתוצר חברות הסטארט-אפ נרשמה צמיחה בקצב שנתי של 77%. (כידוע, תוצר חברות אלו נמדד על-פי השקעות קרנות הון סיכון בחברות).

שמיר מציינת, כי מניתוח הגידול בתוצר נמצא כי התוצר העסקי ללא סטארט-אפ הסביר כ- 29% מהגידול בתמ"ג, הגידול בתוצר הסטארט-אפ הסביר כ- 19% ואילו הגידול בתוצר השירותים הציבוריים הסביר כ- 44% מהגידול בתמ"ג. כלומר, אומרת שמיר, קרוב למחצית מגידול התוצר ברבע השלישי נובע כאמור, מהמגזר הציבורי.

מניתוח התאחדות התעשיינים עולה, כי התוצר של השירותים הציבוריים גדל ברבע השלישי בשיעור שנתי של 6.3%. קצב הגבוה פי שלושה מקצב גידול התוצר העסקי.

שמיר מציינת, כי כידוע תוצר המגזר הציבורי נמדד לפי תשלומי השכר, ואמנם נתוני הצריכה הציבורית מצביעים על גידול ניכר בהוצאות השכר.

ברבע השלישי של השנה גדלו הוצאות השכר של הסקטור הציבורי האזרחי בכ- 8% במונחים שנתיים בעוד בסקטור הציבורי - ביטחוני נרשם גידול מתון יחסית, של כ- 1.6%. למעשה, אומרת שמיר, כ- 95% מהגידול בתוצר השירותים הציבוריים נובע מגידול בהוצאות השכר בסקטור הציבורי האזרחי.

התאחדות התעשיינים מביעה תמיהה כיצד למרות תוכנית הקיצוצים, מוסיף המגזר הציבורי להתרחב.

ראש אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים מציינת, כי קיים חוסר התאמה משמעותי בין נתוני היצוא התעשייתי ללא יהלומים, כפי שפורסם בהודעת הלמ"ס לגבי החשבונות הלאומיים, לבין נתוני סחר החוץ אשר פורסמו לא מכבר על-ידי הלמ"ס.

כך, בעוד על-פי נתוני החשבונות הלאומיים של הלמ"ס, צמח ברבע השלישי של השנה היצוא התעשייתי ללא יהלומים בשיעור שנתי של 19.5%, הרי שעל-פי נתוני סחר החוץ של הלמ"ס, מגיע שיעור הגידול השנתי של היצוא ברבע השלישי לכ- 8% בלבד.

פערים אלו, אומרת שמיר, מעוררים ספק לגבי נתוני היצוא. דבר שאפשר ויוביל לתיקון של נתוני הרבעון השלישי בשלב מאוחר יותר.

מניתוח כלכלני התאחדות התעשיינים עולה, כי הגידול בצריכה הפרטית לנפש (כ- 4%) משקף גידול בצריכת מוצרים בני-קיימא, אשר קוזזה בחלקה בשל ירידה בצריכה השוטפת (1.9%-). צריכת מוצרי בני-קיימא מתבססת בחלקה הגדול על יבוא. לפיכך, הגידול בצריכת מוצרים אלו משתקף בנתוני יבוא הסחורות, אשר זינקו ברבע השלישי בכ- 20% במונחים שנתיים. כידוע, הגידול ביבוא אינו תורם לצמיחה, אומרת שמיר.

עוד עולה מניתוח התאחדות התעשיינים, כי ההשקעה בנכסים קבועים הצטמצמה ברבע השלישי בשיעור שנתי של 10%. עיקר הירידה בהשקעות נובעת מנסיגה חדה (13.8%-) בהשקעות בענפי המשק (מכונות, ציוד וכלי תחבורה, ובנייה שלא למגורים). במקביל, נרשמה ירידה של 1.7% בהשקעה בבנייה למגורים. נסיגה זו בהשקעות מהווה סממן שלילי לגבי הצמיחה העתידית של המשק, אומרת שמיר.