נח שני, הציר הכלכלי בטוקיו: רמת הענין של חברות יפניות בטכנולוגיות ישראליות גובר

"רמת שיתופי הפעולה הטכנולוגיים בין ישראל ליפן התרחבה גם בשנה החולפת ולחלק גדול מהחברות הטכנולוגיות המובילות ביפן קשרי עבודה מתמשכים עם חברות ישראליות". כך מסר נח שני הציר הכלכלי בשגרירות ישראל בטוקיו


00:00 ,17.01.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

הוקם פורום מקצועי בכיר בשגרירות ישראל בטוקיו שמטרתו לזהות חברות יפניות המעונינות בפיתוח משותף של טכנולוגיות ישראליות
 
"רמת שיתופי הפעולה הטכנולוגיים בין ישראל ליפן התרחבה גם בשנה החולפת ולחלק גדול מהחברות הטכנולוגיות המובילות ביפן קשרי עבודה מתמשכים עם חברות ישראליות". כך מסר נח שני הציר הכלכלי בשגרירות ישראל בטוקיו.
 
לדבריו, מרבית המדינות המפותחות רואות בהסכמי מו"פ בילטרליים אמצעי חשוב לפיתוח טכנולוגיות חדשות ומעודדות הפקת ערך מוסף מהמפגש של מפתחי נכסים אינטלקטואליים ממדינות שונות ועל רקע זה נוצרו עשרות הסכמי המו"פ שיש לישראל עם מדינות שונות. "גישת המימסד היפני היא שונה. אף שיש לישראל וליפן הסכם לשיתוף פעולה מדעי, לא קיימת הנכונות למיסוד מנגנון שיאפשר יצירת פעילות מו"פ משותפת בין חברות משתי המדינות".
 
נח שני מוסר כי, לאור המיתאם הטכנולוגי הרחב הקיים בין תעשיות המידע, התקשור והביוטכנולוגיה של ישראל ויפן, הקימה שגרירות ישראל בטוקיו פורום מקצועי בכיר ששותפים לו חוקרים ואנשי אקדמיה מישראל ומיפן ושתפקידו להעריך יישימות של יוזמות מו"פ חדשות שמקורן בשתי המדינות, לזהות חברות יפניות המעונינות בפיתוח משותף של הטכנולוגיות האמורות וללוות את הפעילות.
 
שני אומר כי השותפים לפרוייקט ייחודי זה הם אוניברסיטת וואסדה היפנית שהפקולטה להנדסה שלה היא מהחשובות ביפן וכן המינהל לסחר חוץ ולשכת המדען הראשי במשרד התעשיה המסחר והתעסוקה באמצעות מרכז התעשיה הישראלית למחקר ופיתוח ( מתימו"פ ). הוא הוסיף כי למטרה האמורה תפעל בטוקיו ועדה מייעצת בראשות פרופ' ישראלי ופרופ' יפני, שניהם בעלי מעמד והכרה בינ"ל בנושאים הטכנולוגיים ויזמויות עיסקיות. בפורום זה ישולבו גם נציגי התעשייה והאקדמיה היפנית המכירים מקרוב את פעילויות המו"פ בחברות יפניות , כל זאת במטרה ליצור את ה "שדכנות " האופטימלית. "במטרה להקל על החברות הישראליות את ההידברות והמעקב ישולבו בפרוייקט סטודנטים יפניים במסלול MBAכחלק מעבודת ההתמחות שלהם".
 
בנוסף, תופעל בטוקיו יחידת יעוץ והכוונה אליה יגיעו נציגי התעשיה היפנית המעונינים לבחון יוזמות חדשות שיועברו מחברות ישראליות. "ההערכה היא שגם קרנות הון סיכון ומשקיעים פרטיים ומוסדיים משתי המדינות יוכלו לאתר באמצעות המנגנון האמור חברות מבטיחות בהן יהיה עניין להשקיע".
 
לדברי נח שני, רמת העניין של חברות יפניות בטכנולוגיות ישראליות גוברת, זאת מתוך הכרה שבישראל מצויות טכנולוגיות באמצעותן ניתן לשפר ביצועי מערכות שמפתחת התעשיה היפנית. "צורך זה כמו גם המאמץ להקדים את המתחרים מניב בעת האחרונה פניות של חברות יפניות מובילות המבקשות למפות עבורן טכנולוגיות המצויות בישראל בתחומי העיסוק שלהן. פעילות זאת מבצעת הנציגות הכלכלית בטוקיו בסיוע הגופים הרלבנטיים במשרד התעשייה המסחר והתעסוקה".
 
נח שני ציין עוד כי מאיסוף נתונים הנוגעים לפעילויות מו"פ ביפן עולה כי ההוצאה הלאומית למו"פ היא 3.2% מהתוצר הלאומי הגולמי ומסתכמת בכ – 104 מיליארדי $, סכום המציב את יפן במקום השני בעולם בהיקף ההוצאה הלאומית למו"פ. כ -80% מפעילות המו"פ האמורה מתבצעת בתעשיה היפנית ומתמקדת בחברות הגדולות. מהנתונים עולה כי כשני שליש מפעילות מו"פ זו מתבצעת ב -25 החברות היפניות המובילות שלרבות מהן קשר לעשייה הישראלית.
 
להערכת הנציגות הכלכלית בטוקיו תסלול הפעילות האמורה דרך ליוזמות מו"פ חדשות ותאפשר בעתיד הקמת קרן דו לאומית לתמיכה במחקר ופיתוח .