מתן סיוע להפעלת מתפרה בחורפיש

הקבינט החברתי כלכלי אישר בישיבתו היום את הצעת ממלא מקום ראש הממשלה, שר האוצר ושר התמ"ת, אהוד אולמרט להאריך את תקופת מתן הסיוע למתפרה בחורפיש בשנתיים נוספות וזאת במטרה למנוע אובדן מקומות תעסוקה בחורפיש.


00:00 ,29.11.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

הקבינט החברתי כלכלי אישר בישיבתו היום את הצעת ממלא מקום ראש הממשלה, שר האוצר ושר התמ"ת, אהוד אולמרט להאריך את תקופת מתן הסיוע למתפרה בחורפיש בשנתיים נוספות וזאת במטרה למנוע אובדן מקומות תעסוקה בחורפיש.
 
סך הסיוע שיינתן על ידי המדינה לא יעלה על סכום של 1.5 מיליון ש"ח לשנה, באופן בו סך הסיוע לעובד לשנה לא יעלה על 12 אלף ש"ח (1000 ש"ח לעובד לחודש). השתתפותה של הממשלה בשכר העבודה מותנית בכך שבמתפרה יועסקו  במשך כל תקופת קבלת הסיוע לפחות 125 עובדים וישולם לכל עובד שכר מינימום לפחות.
 
הסיוע יינתן במסגרת הליך מכרזי, אמות המידה בהליך ייקבעו על ידי ועדת ההקצאה ובכפוף למספר המועסקים במתפרה וסך התמיכה המבוקשת לעובד לשנה.
 
במסגרת החלטת ממשלה מס' 1097 מיום 20.12.01 ועל מנת ליצור מקומות תעסוקה חדשים, הוקמה בחורפיש מתפרה המעסיקה כיום כ- 140 עובדים במשרות מלאות (רובן ככולן נשים דרוזיות).
 
על פי ההחלטה כאמור, ניתן הסיוע על ידי המדינה באמצעות השתתפות בעלות העבודה לתקופה של שלוש שנים, בסך שלא עלה על 1500 ש"ח לחודש לעובד.
 
כיום, לאחר שלוש שנים וללא המשך תמיכת המדינה בהשתתפות בעלות העבודה, לא ניתן יהיה להמשיך את הפעלת המתפרה והעובדים עלולים לאבד את מקום עבודתם ובכך להגדיל באופן משמעותי את שיעורי האבטלה בחורפיש.
 
סגירת המתפרה עשויה להביא לירידה משמעותית בשיעור התעסוקה, במיוחד לאור העובדה שאין באזור
מקומות עבודה חלופיים עבור האוכלוסייה המדוברת (שיעור ההשתתפות של נשים דרוזיות בכוח העבודה עמד בשנת 2003 על 27% בלבד לעומת 69% במגזר היהודי).
 
יצוין כי, בהחלטת ועדת השרים לענייני חברה וכלכלה מס' חכ/147 מיום 24.5.05, בעניין התכנית לעידוד תעסוקה באזורי עדיפות לאומית ובפריפריה, נקבע כי תמיכת המדינה בגין הקמת מפעל, הרחבת מפעל או העתקת מפעל ממרכז הארץ, תינתן לתקופה של חמש שנים, כאשר ביישובי המיעוטים סך התמיכה יכולה להגיע עד 1000 ש"ח לעובד, גם אם המפעל משלם לעובדיו שכר מינימום בלבד.
 
בהתאם לכללים אלו הוחלט להאריך את תקופת הסיוע למתפרה בחורפיש בשנתיים נוספות באופן בו תקופת הסיוע כולה תסתכם ב- 5 שנים.