מתחילת השנה נסוג התוצר התעשייתי ב-7.2%

יו"ר התאחדות התעשיינים במרחב צפון מיכאל דיין: "התעשייה הישראלית, המתקשה להתחרות בשווקים בינלאומיים, לא תוכל לעמוד בעלויות הייצור"


00:00 ,30.12.2013 מאת: מערכת פורט2פורט

התעשייה הישראלית ממשיכה להצטמצם. לצד הירידה המתמשכת ביצוא ופיטורי העובדים בתעשייה, מנתונים שמפרסמת התאחדות התעשיינים עולה כי מתחילת השנה רשם התוצר התעשייתי בישראל נסיגה חדה של 7.2%.

עוד עולה מדוח התוצר התעשייתי של אגף המחקר הכלכלי בהתאחדות התעשיינים, כי ברבעון השלישי של 2013 העמיקה הנסיגה בתוצר ב-2.1%, בהמשך לנסיגה של 1.6% ברבעון השני של השנה, ברוב המכריע של תחומי התעשייה. הענפים התעשייתיים המרכזיים בהם נרשמה נסיגה משמעותית בתפוקה: מתכת (7%-), ענף המכשור האלקטרוני (6%-) וענף הכימיה והנפט (5%-).

בתוך כך, בחודשים יולי-אוקטובר השנה רשם היצוא התעשייתי נסיגה ריאלית של כ- 6%, בהשוואה לממוצע החודשי ברבע השני של 2013. כך עולה מדוח התפתחות היצוא התעשייתי של אגף המחקר הכלכלי בהתאחדות התעשיינים.

הרמה החודשית הממוצעת של היצוא התעשייתי הסתכמה בחודשים הנסקרים בכ-3.7 מיליארד דולר. הרוב המכריע של הענפים התעשייתי רשמו נסיגה בתפוקה: ענף המתכת (7%-), ענף המכשור האלקטרוני (6%-) וענף הכימיה והנפט (5%-). 90% מהנסיגה ביצוא התעשייתי נגזרה מקבוצות ענפי הטכנולוגיות המעורבות, על רקע נסיגה חדה ביצוא ענפי מתכת בסיסית (22%-), כימיה (14%-) וכלי תחבורה (13%-).

מיכאל דיין, יו"ר התאחדות התעשיינים במרחב צפון ומנכ"ל קבוצת טמבור: "הנסיגה בתוצר התעשייתי והמשך הירידה בייצוא הן השלכות ישירות של הירידה בכושר התחרות של התעשייה הישראלית. התחזקות השקל אל מול הדולר, הרגולציה המכבידה והעלויות ההולכות וגדלות המוטלות על התעשייה ונמצאות באחריות הממשלה - מים, ארנונה וחשמל - כל אלה הובילו לכך שהתעשייה הישראלית מתקשה להתחרות בשווקים הבינלאומיים. כתוצאה מכך, מצמצמת התעשייה את פעילותה בארץ. על ממשלה להתעורר ולהבין שאם היא לא תיצור סביבה עסקית אטרקטיבית ליזמים, התעשייה הישראלית לא תוכל לעמוד בעלויות הייצור בארץ ותאלץ להעביר את הייצור לחו"ל, מגמה שכבר החלה ורק תלך ותתעצם".