משרד התמ"ת מגיב לבג"צ שהגישה התאחדות התעשיינים

משרד התמ"ת בתגובה לבג"צ שהגישה התאחדות התעשיינים: כבר בשנת 2004 קבעה הממשלה כי השכר שישולם לעובדים בתעשייה יועלה באופן הדרגתי. יציאת העובדים הזרים ממקצועות התעשייה תתכן רק כאשר למעסיקים יהיה תמריץ לשלם שכר ראוי לעובדים המקומיים שיחליפו אותם


00:00 ,26.01.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

משרד התמ"ת בתגובה לבג"צ שהגישה התאחדות התעשיינים: כבר בשנת 2004 קבעה הממשלה כי השכר שישולם לעובדים בתעשייה יועלה באופן הדרגתי. יציאת העובדים הזרים ממקצועות התעשייה תתכן רק כאשר למעסיקים יהיה תמריץ לשלם שכר ראוי לעובדים המקומיים שיחליפו אותם
 
תגובת משרד התמ"ת להודעת התאחדות התעשיינים: מדיניות הממשלה היא צמצום מספר העובדים הזרים בישראל באופן שיטתי ומובנה והחלפתם בעובדים ישראליים. כיום מועסקים כ-1,700 עובדים זרים במקצועות כגון רתכות ומסגרות בתעשייה הישראלית, בו בזמן שישראלים רבים מוצאים את עצמם ללא מקור פרנסה. מאחר וקיים היצע זמין של עובדים זרים המוכנים לעבוד במקצועות אלו שעות רבות ובתנאים ירודים ושכר נמוך, אין למעסיקים תמריץ להעלות את השכר המשתלם בעד עבודה במקצועות אלו לרמה שתמשוך מובטלים ישראלים לאותן עבודות.
 
כדי לשנות מצב זה ולגרום לתחלופה הדרגתית של העובדים הזרים המועסקים בתעשייה בעובדים מקומיים,  קבעה ממשלת ישראל כבר בשנת 2004 כי השכר שישולם לעובדים זרים בתעשייה יועלה באופן הדרגתי במשך השנים 2005 עד 2007 כלהלן:
 
שנת  2005 - 5,000 ₪
שנת 2006 - פעם וחצי השכר הממוצע במשק (כ-11,500 ₪)
שנת 2007 - פעמיים השכר הממוצע במשק (כ-15,000 ₪)
 
רמת השכר הגבוה החל משנת 2007 נועדה לאפשר העסקתם בתעשייה של  מומחים בעלי כישורים מיוחדים שלא ניתן להחליפם בישראלים, וזאת בשכר המשקף את כישוריהם.
 
הודעה על ההעלאה ההדרגתית של שכר העובדים הזרים ומגמת הממשלה להחליף עובדים זרים בתעשייה בעובדים מקומיים נשלחה לתעשיינים כבר בתחילת שנת 2005, בכדי שיוכלו להתכונן לכך בעוד מועד.
 
יחד עם זאת, לקראת שנת 2006, ובכדי להקל על ציבור התעשיינים, יזם משרד התמ"ת תיקון של החלטת הממשלה המקורית, כך שרמת השכר הנדרשת במחצית הראשונה של שנת 2006 היא 6,000 ₪ (במקום כ-10,000 ₪ לפי ההחלטה המקורית) ותעלה במחצית השנייה של השנה לסך 8,000 ₪.
 
במקביל להעלאת השכר כאמור לעיל, במשך שנת 2005 גובשה תוכנית משותפת לאגף להכשרה מקצועית במשרד התמ"ת ולהתאחדות התעשיינים. צוות משותף של משרד התמ"ת, שכלל את שירות התעסוקה, האגף להכשרה מקצועית ונציגים מהתאחדות התעשיינים, יצא לשטח ומיפה את הצרכים של המפעלים על מנת להתאים הכשרה מקצועית מתאימה להכשרת ישראלים.
 
חלק מהמעסיקים שיתפו פעולה ונפתחו קורסי הכשרה מתאימים, אך חלק אחר התעלם מפניות האגף ומעדיף להמשיך להעסיק זרים בשכר נמוך, תוך הגשת עתירה לבג"ץ כנגד החלטת הממשלה על דרישת השכר הגבוה.
 
לפני שבועות אחדים משרדנו נענה לבקשות התאחדות התעשיינים לקיים באופן עצמאי הכשרות במספר מקצועות, ואף היה מוכן להקצות כ-10 מיליון ש"ח להכשרות אלו. אולם תוכנית זו לא יצאה לפועל כיוון שהמעסיקים והתעשיינים לא היו מוכנים להתחייב כי החל משנת 2007 לא יוקצו היתרי עבודה לעובדים זרים בתעשייה.
 
לסיכום, יציאת העובדים הזרים ממקצועות התעשייה תתכן רק כאשר יהא למעסיקים תמריץ לשלם שכר ראוי לעובדים המקומיים שיחליפו אותם. יחד עם זאת, כדי שלא לפגוע בתעשיינים אשר התרגלו במשך שנים  לעבודת הזרים, תהליך ההחלפה נעשית באופן הדרגתי תוך מתן הודעות מראש על כוונת הממשלה וכן הצעת הכשרות מקצועיות מתאימות לדורשי עבודה.