משרד התמ"ת מגבש תכנית אב למדיניות עיצוב לאומית

אולמרט: העיצוב התעשייתי מהווה מקור חשוב ביותר לצמיחה כלכלית


00:00 ,13.10.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
אולמרט: העיצוב התעשייתי מהווה מקור חשוב ביותר לצמיחה כלכלית

משרד התמ"ת מגבש בימים אלה תכנית אב למדיניות עיצוב לאומית-כך מסר היום מר יוחנן לוי, מנהל המרכז לחדשנות ולפיתוח במשרד התמ"ת.

מ"מ ראש הממשלה ושר התמ"ת והתקשורת, אהוד אולמרט, הנחה את הנהלת משרדו לגבש תוכנית שכזו לאחר בדיקה מעמיקה שנעשתה בתמ"ת אשר העלתה כי העיצוב התעשייתי מהווה במדינות המערביות מקור חשוב ביותר לצמיחה כלכלית כבר שנים רבות. מהבדיקה עולה כי ב-15 השנים האחרונות חדר נושא העיצוב התעשייתי גם למדינות רבות לאסיה , ליפן, לסינגפור ובמיוחד לדרום קוריאה .במדינות אלו חלו התפתחויות כלכליות משמעותיות ביותר שנבעו בעיקרן מהתמקדות בעיצוב תעשייתי, וזאת יחסית במספר שנים מועט.

יוחנן לוי מציין כי בעשור האחרון הפעילה דרום קוריאה שתי תכניות חומש שהתמקדו בנושא העיצוב ויצרו מהפכה בכלכלה ובייצוא של המדינה.
במהלך 12 השנים האחרונות גדלה ההכנסה לנפש בדרום קוריאה מ – 3000 $ לכ- 14,000 $.
בסינגפור הגיעו למסקנה שהם מאבדים את היתרון התחרותי שלהם בייצור מוצרים. ולאחר מחקר מקיף הגיעה ממשלת סינגפור למסקנה שעליה להפוך למרכז העיצוב הגדול ביותר באסיה.
מאחר ובסינגפור אין יתרונות טבעיים בעיצוב ,החליטה הממשלה שם להשקיע הון עתק בקנייה ורכישה של מומחי עיצוב ממדינות זרות.

בישראל, מדגיש מר לוי, המצב הפוך. מצד אחד רמת העיצוב של ישראל נחשבת בעולם לגבוהה ביותר, ויש לנו יתרונות טבעיים רבים בנושא זה. אך מצד שני התעשייה לא מודעת כלל לחשיבות העיצוב וכתוצאה מכך בישראל לא מנצלים כמעט את היתרונות הטבעיים שלנו בעיצוב.

לפני כשנה פנה לוי לראש החוג לעיצוב של מכללת הדסה קנת סגל בבקשה לערוך מחקר מקיף על הנעשה במדינות המערב בנושא העיצוב ,ולהציע תוכנית אב למדיניות עיצוב לאומית בישראל.

קנת סגל ערך מחקר מקיף ביותר על מדיניות העיצוב ותרומתה ב-12 מדינות מובילות בעולם בנושא זה.
במחקרו מציין לוי נותחו ושולבו פרמטרים כלכליים,כמו ההשלכות של העיצוב על הגדלת כושר התחרות הלאומית במדינות אלו.
על סמך המימצאים והמסקנות של המחקר בנה ראש החוג לעיצוב הצעה לתוכנית אב מקיפה למדיניות עיצוב.