משרד התמ"ת בוחן את סוגיית הפטורים לסימון מחירים על מוצרים

בימים אלה עורך משרד התמ"ת בחינה מדוקדקת הן לגבי הצגת המחיר והן לגבי דרכי האכיפה שמטרתן לעקר מהשורש התנהגויות מעוולות כלפי הצרכן.


00:00 ,16.02.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

בימים אלה עורך משרד התמ"ת  בחינה מדוקדקת הן לגבי הצגת המחיר והן לגבי דרכי האכיפה שמטרתן לעקר מהשורש התנהגויות מעוולות כלפי הצרכן.
 
משרד התמ"ת, מבקש בימים אלה לבחון את סוגית הפטורים הקשורה לסימון  מחירים ולעשות  סדר בכלי המידע  לצרכן, במיוחד לאור התחייבות שר התמ"ס דאז, שרנסקי  לבדוק את אופן הצגת המחיר, חצי שנה אחרי כניסת הצו המתוקן לתוקף ביוני 1998,  כך אמרה עו"ד תמר פינקוס התובעת הראשית של משרד התמ"ת, בועדת הכלכלה שהתקיימה היום בנושא סימון מחירים.
 
עו"ד פינקוס מציינת כי בשנת 1957 נקבע בחוק הפיקוח על מצרכים ושירותים שיש להציג מחיר על כל מוצר ומוצר בנפרד. מאז נקבעו  פטורים בצו סימון מחירים שקבעו אופן הצגת מחיר שונה לגבי שורה ארוכה של מוצרים.
 
בשנת 1994 הגיע מספר הפטורים ל- 17.  הפטורים התירו בין השאר להציג מחירים על גבי מיכל, על גבי מדף, בשילוט על גבי קיר וכו'. 
 
עו"ד פינקוס מסרה כי בשנת 1998 החליט שר התמ"ס דאז שרנסקי לצמצם את מספר הפטורים במוצרים בהם היה כשל שוק באופן הצגת המחיר כשל שגרם לאי בהירות ולעיתים אף להטעיית הצרכן  ואכן הפטורים צומצמו מ-17 ל-11 פטורים.
 
אם ניקח לדוגמא, עד 1998 היתה חובה להציג מחיר רק ל- 1 ק"ג על מוצרי בשר קפואים ללא הצגת מחיר כולל - מ- 1998 יש חובה להציג מחיר כולל בלבד.
 
עו"ד פינקוס מביעה תמיהה היכן היו אז אירגוני הצרכנים לזעוק את זעקת הפגיעה במידע, במידת היכולת להשוות מחירים וביכולת לערוך קניה מושכלת – ושהמידע החשוב והרלוונטי שהיה קודם לכן הוסר ממנו.
 
במסגרת הפטורים שבוטלו הוחזרה החובה להציג מחיר על מוצרי החלב למעט חלב ניגר ושוקו, אשר לגביהם ניתן להציג מחיר על גבי המדף או על גבי לוח בסמוך למקרר. להבדיל, על משקה מוקה מילקשייק יוגורט, לבן או מוצרי חלב אחרים  חלה חובת הצגת מחיר על כל מוצר.  
 
לגבי תאריך תפוגה של מוצרים אומרת עו"ד פינקוס כי אולי פעם אחת ולתמיד יקבע כלל מחייב איך ואיפה לציין את תאריך התפוגה, כדי שהצרכנים לא יקנו מוצר שטריותו פגה.
 
עוד מציינת עו"ד פינקוס כי לגבי סימון מבצעים ישנה אי בהירות ולא תמיד ברור לצרכנים  האם אחד + אחד חינם הוא אכן כך ולא בערך והאם הצרכן מרוויח במבצע.
 
משרד התמ"ת הרואה לנגד עיניו כיעד עיקרי את הסחר ההוגן, עורך בימים אלה בחינה מדוקדקת הן לגבי הצגת המחיר והן לגבי דרכי אכיפה שמטרתן לעקר מהשורש התנהגויות מעוולות כלפי הצרכן.