משרד החקלאות: תוכנית רב שנתית למיכון החקלאות הישראלית

במהלך חמש השנים הבאות ישקיע המשרד במהלך 625 מיליון שקל. התוכנית תתמוך בהשקעות במיכון חוסך כוח אדם וזאת במטרה להעלות את פריון העבודה


00:00 ,24.12.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

במהלך חמש השנים הבאות ישקיע המשרד במהלך 625 מיליון שקל. התוכנית תתמוך בהשקעות במיכון חוסך כוח אדם וזאת במטרה להעלות את פריון העבודה
 
שר החקלאות שלום שמחון הכריז השבוע על תוכנית רב שנתית למיכון העבודה החקלאית בישראל. ההשקעה הממשלתית והפרטית בתכנית מסתכמת ב-625 מיליון שקל. עם סיום יישומה של התכנית, תקטן התלות של החקלאים בעובדים זרים, יבוצע מעבר הדרגתי לעבודה ממוכנת במה גבוהה, וישולבו ישראלים בענפי החקלאות השונים כפעילי המיכון המתקדם. 
 
שמחון אמר כי התכנית נולדה לאחר שמשרד החקלאות הצליח לסכל את כוונתו הראשונית של האוצר לצמצם את היקף העובדים הזרים, במטרה להעמידו על 3,000 עובדים בלבד בשנת 2014, להכפיל את סכום האגרה השנתית ואת המס המוטל על העסקת עובדים זרים.
 
עם זאת אמר שמחון כי התלות של חקלאות ישראל בעובדים זרים בעשור האחרון- הפכה למוחלטת ומאיימת על המשך קיומה. לנוכח מדיניותן של הממשלות האחרונות, שביקשו להקטין את תופעת העסקת הזרים, נולד הצורך הדחוף לבצע באופן הדרגתי מעבר לחקלאות ממוכנת, להסדיר הסדרת העסקת עו"ז בחקלאות בהסכם ארוך טווח ולהפסיק את אי הודאות שהיא מנת חלקם של החקלאים בכל הנוגע לידיים עובדות. בכך תבוא לקיצה הסתירה המהותית בחקלאות הישראלית - היותה מצד אחד מהמתקדמות בעולם, ומצד שני היותה עתירת עבודה ידנית, בהשוואה לחקלאות במדינות אחרות במערב.
 
"כשם שהתגברנו על המחסור במים, באמצעות התייעלות, התכנית החדשה, על היבטיה השונים, תאפשר לחקלאות ישראל גם להתגבר על החסר בידיים עובדות", אמר שמחון.
 
בהתאם להסכם שנחתם בחודש מאי השנה בין משרדי החקלאות, האוצר והחקלאים, תעמוד מכסת העובדים בחקלאות בשנת 2009 על 27,500 עובדים, השמיים יפתחו לכניסת עובדים והכפלת המסים והאגרות לא תחול על החקלאות.
 
ההפחתה במספר העובדים הזרים תתבצע בהליך הדרגתי, על פני חמש שנים. מכסת הפתיחה לביצוע המתווה המוצע הינה 28,500 לשנת 2008 (כולל מכסת עובדים זרים לעידוד היצוא בהתאם לתנאים הרלוונטיים לה) ו-27,500 לשנת 2009 (כולל מכסת עובדים זרים לעידוד היצוא בהתאם לתנאים הרלוונטיים לה). בשנת 2015 יעמוד המספר על 18,900.
 
התוכנית תתמוך בהשקעות במיכון חוסך כוח אדם בשנים 2010-2015 בתקציב של 250 מיליון שקל וזאת במטרה להעלות את פריון העבודה. משרד החקלאות יקצה באמצעות מנהלת ההשקעות מענקים לצורך רכישה והטמעה של טכנולוגיות, מיכון ותהליכי ייצור מחליפי ידיים עובדות. המענקים יינתנו בשיעור של 40% מגובה ההשקעה. השקעה מוכרת לחקלאי = מספר ההיתרים לעו"ז לחקלאי ב-2009 כפול 200 אלפי שקל להיתר. (לדוגמה: חקלאי עם 6 היתרים ב-2009 רשאי לבצע השקעות לרכישת ציוד מיכון ושיפורים טכנולוגיים בהיקף של 1.2 מיליון שקל, וזכאי למענק בסכום של 480 אלף שקל. 
 
מנכ"ל משרד החקלאות, יוסי ישי, אמר כי הכנסת מיכון נועדה לעודד העסקת עובדים ישראלים כמפעילי המיכון.לפיכך כוללת התכנית תקציב בהיקף של 45 מיליון שקל לתמרוץ חקלאים להעסיק משנת 2010 – 1,500 עובדים ישראלים בעבודות קבועות בענף החקלאות במקומם של עובדים זרים. התמיכה לעידוד העסקת עובד ישראלי תעמוד על 30 אלפי שקלים על פני 3 שנים.
 
לצד המענקים למעבר למיכון ולצד תמרוץ העסקת עובדים ישראלים, קובעת התוכנית כי יוקצה תקציב של 30 מיליון שקל למדען הראשי של משרד החקלאות, לפיתוח טכנולוגיות חלופיות לידיים עובדות.