מפעלי התעשייה המצטיינים בשמירה על איכות הסביבה לשנת 2003

התאחדות התעשיינים והמשרד לאיכות הסביבה: המפעלים - תדיראן מוצרי צריכה בע"מ, מפעל מתכת חניתה ואסם - גבעול, הם מפעלי התעשייה המצטיינים בשמירה על איכות הסביבה לשנת 2003; יקבלו ב-9 ביוני תעודת מגן


00:00 ,06.06.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
התאחדות התעשיינים והמשרד לאיכות הסביבה: המפעלים - תדיראן מוצרי צריכה בע"מ, מפעל מתכת חניתה ואסם - גבעול, הם מפעלי התעשייה המצטיינים בשמירה על איכות הסביבה לשנת 2003; יקבלו ב-9 ביוני תעודת מגן איכות הסביבה לתעשייה משר התמ"ת, מנשיא התאחדות התעשיינים וממנכ"לית המשרד לאיכות הסביבה.

המפעלים - תדיראן מוצרי צריכה בע"מ שבעפולה עילית; מפעל מתכת חניתה בע"מ שבשלומי; ומפעל אסם - גבעול שבחולון, הם מפעלי התעשייה המצטיינים בשמירה על איכות הסביבה לשנת 2003. כמו כן זכו המפעלים חישולי כרמל בע"מ בתעודת במפעל מתמיד, איטרפרם מעבדות בע"מ ומעריב הוצאת מודיעין בע"מ בתעודת פרוייקט סביבתי וחברת סטילקוט בע"מ בתעודת הערכה. כך נמסר על ידי התאחדות התעשיינים והמשרד לאיכות הסביבה.

המפעלים הללו יקבלו תעודת מגן איכות הסביבה לתעשייה בטקס החגיגי שיערך ב-9 ביוני בגני התערוכה בת"א. הפרסים יוענקו ע"י שר התמ"ת - אהוד אולמרט; נשיא התאחדות התעשיינים - עודד טירה וד"ר מרים הרן, מנכ"לית המשרד לאיכות הסביבה.

תדיראן מוצרי צריכה בע"מ זכה במגן איכות הסביבה על בנייתה מחדש של מצבעת המפעל באופן המונע לחלוטין שימוש במתכות כבדות ורעילות בתהליך הצביעה, ואשר הביאה לחיסכון ניכר במים ובאנרגיה ולהפחתת זיהום האוויר בשל מעבר לשימוש בגפ"מ; על ביצוע פעילויות לחיסכון ניכר באנרגיה; על ביצוע הפרדה ומיחזור של פסולות, ועל מחויבות מתמדת של המפעל לשימוש מושכל במשאבים ולהפחתת פסולות ומזהמים לסביבה.

מפעל מתכת חניתה בע"מ זכה במגן איכות הסביבה על הקמת מערכת ניהול ענפה לטיפול בנושאי איכות הסביבה בטיחות וגהות במסגרתו, ביצע המפעל פעולות רבות בהן: קביעת שיטות לזיהוי מתמשך של היבטים סביבתיים בפעילויות המפעל ודרכי הטיפול בהם, והקמת מערך הדרכה ייעודי לתחום איכות הסביבה; על הקמת מכון חדש למיחזור שמן ומעבר לשימוש בחומרים ידידותיים לסביבה בתהליך המחזור, שהביא להפחתה של 50% בכמות הבוצה. בנימוקי חבר השופטים נאמר עוד, כי המפעל זיהה זיהום קרקע היסטורי, והקצה משאבים על מנת לנקות את אזור הזיהום, למרות שהמפעל לא נדרש לכך על ידי הרשויות.

אסם-גבעול זכה במגן איכות הסביבה על הפחתת זיהום האוויר בשל התקנת מערכת שאיבה סגורה לכל החלקיקים המרחפים מתהליך הייצור ובשל מעבר לשימוש בגפ"מ; על הפחתת פסולת מוצקה בשל מיחזור פסולת הייצור והאריזות. על שיכלול האריזה וההובלה של התוצרת, שהביא לצמצום ניכר במספר ההובלות במשאיות ובכך תרם לצמצום בזיהום אוויר, הפחתת שימוש במשאבי אנרגיה והורדת הסיכון בכבישים ועל פעילות לשיפור מתמיד של הפרמטרים השונים לפי מדדים השוואתיים.

חישולי כרמל בע"מ - זכה בתעודת הצטיינות למפעל מתמיד. המפעל זכה בתחרות זו בתעודת מפעל מצטיין בשנת 2001 ובשנת 1995 וקיבל את תעודת נאמן הסביבה בשנת 1999. בשנתיים האחרונות המשיך המפעל וביצע פעולות נוספות לשיפור איכות הסביבה בהן: פעילויות להפחתת שפכים, הפחתת שימוש בחומרים מסוכנים ופסולת מסוכנת, חיסכון במים והפחתת פסולת מוצקה על ידי הפרדתה ומיחזורה. חבר השופטים מצא לנכון לציין את המפעל על התמדתו רבת השנים והישגיו במניעת מפגעים סביבתיים.

אינטרפרם מעבדות בע"מ - זכה בתעודת הצטיינות לפרוייקט סביבתי, על הקמת מערכת ניקוז מרכזית לפסולת רעילה אשר הגבירה את רמת הבטיחות בשימוש ובאחסון החומר וביטלה את הצורך בשימוש בפסולת בלתי מתכלה כגון מיכלים, חביות ברזל ומשטחי עץ ששמשו לאחסון החומר בעבר.

מעריב הוצאת מודיעין בע"מ - זכה בתעודת הצטיינות לפרוייקט סביבתי על הקמת מתקן After Burner לטיפול בפליטות לאוויר, אשר פתר בעיות של מטרדי עשן וריח בסביבת המפעל, ושיפר את איכות החיים של הסובבים אותו, למרות שבדיקות המעבדה הוכיחו כי כל פליטות המפעל עומדות בתקן הנדרש.

סטילקוט בע"מ - זכה בתעודת הערכה, על מעבר לשימוש בחומרים ידידותיים לסביבה, והפחתת שימוש במתכות כבדות ורעילות האופייניות לענף; על ביצוע מעקב מתמיד אחר פיתוחים חדשניים בנושאי איכות הסביבה בתחום ציפוי המתכות ואימוצם הרבה לפני שהם נדרשים על ידי הרשויות. מפעל זה מהווה חלוץ בתחומו, וחבר השופטים מצא לנכון לציין מפעל זה לשבח על ראיה לטווח ארוך ואימוץ חזון עתידי של תעשיית ציפוי המתכות.

יצויין, כי הפרס מוענק זו השנה התשיעית. חברי ועדת השיפוט הינם נציגי המשרד לאיכות הסביבה ונציגי התאחדות התעשיינים.

המפעלים שהשתתפו בתחרות נבחנו על פי רמת הטיפול ומניעת מפגעים, בהתאם לבעיות השונות שעמדו בפני כל מפעל בתחומים ובפסולת מסוכנת, טיפול בשפכים ובפסולת מוצקה ועוד.