מפגש עסקי ראשון לאחר ההינתקות

שרגא ברוש: נציגי הסקטור העסקי של ישראל והרשות הפלשתינאית יפגשו ב-21 בספטמבר בתורכיה. במפגש ידונו ביוזמה התורכית להקים חברה בינלאומית לניהול פארק התעשייה ארז. ברוש מעריך כי המפגש יביא להקמה של כ-100 מפעלים שיעסיקו כ-5,000 עובדים.


00:00 ,19.09.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

שרגא ברוש: נציגי הסקטור העסקי של ישראל והרשות הפלשתינאית יפגשו ב-21 בספטמבר בתורכיה. במפגש ידונו ביוזמה התורכית להקים חברה בינלאומית לניהול פארק התעשייה ארז. ברוש מעריך כי המפגש יביא להקמה של כ-100 מפעלים שיעסיקו כ-5,000 עובדים.
 
ברוש העומד בראש המשלחת הישראלית מוסיף, כי המפגש בתורכיה יתקיים במסגרת "פורום אנקרה" (מפגש שלישי במספר), בהשתתפות רפעת חיסרג'יקליאוגלו, נשיא TOBB– איגוד לשכות המסחר והתעשייה התורכית – ונשיא איגוד לשכות המסחר, התעשייה והחקלאות הפלשתינאי, אחמד עזגיאר.
 
ברוש מקדם בברכה את המשך המעורבות התורכית ורואה בה גורם חשוב לתיווך בין הצדדים. 
 
נשיא התאחדות התעשיינים ציין, כי במפגש ידונו ביוזמה התורכית להקים חברה בינלאומית בהשקעה של מליוני דולרים כאשר החברה תנהל את פארק  ארז בשיתוף עם הפלשתינאים. והצד התורכי יהיה בעל המניות העיקרי של החברה.
 
על מנת לשקף את המבנה המשולש של פורום אנקרה, מציעים התורכים להכליל גם נציג ישראלי בחברה שתנהל את פארק התעשייה ארז.
 
ע"פ ההצעה התורכית, החברה הבינלאומית תחכיר את אזור ארז מהרשות הפלשתינאית ל-99 שנים. החברה תספק את התשתיות כגון: חשמל, אבטחה, גז טבעי, מים ואיסוף פסולת. כאשר תשתיות אלו יסופקו לאזור ע"י ישראל עד אשר לפלשתינאים תהיה היכולת לספקים לבד – מוערך בכ-15 שנה.
 
החברה הבינלאומית תגייס כספים ע"י מכירת תשתיות, גביית תשלום חודשי מהשכרת בנינים ואדמות וכן תשלומים על שירותים אחרים.
 
ע"פ ההצעה, פארק התעשייה ארז יהיה אזור סחר חופשי שמטרתו לייצא למדינות שלישיות. חברת הפיתוח הבינלאומית לא תשלם מיסים וכן יהיו פטורות ממיסים ומכסים גם חברות שיפעלו באזור. הרשות הפלשתינאית עצמה לא תכפה תשלום מיסים על עובדים פלשתינאים שיועסקו באזור ארז.
 
ע"פ ההצעה, יתאפשר יצוא סחורות באופן ישיר מפארק התעשייה ארז לנמל אשדוד, כאשר על הסחורות שיצאו משם לא יגבה מס ע"י הרשויות הישראליות, במילים אחרות: פארק ארז יהפוך בעתיד למעיין אזור יצור חופשי.
 
נשיא התאחדות התעשיינים מעריך, כי בעקבות ישום ההצעה, יוקמו באזור התעשייה ארז כ-100 מפעלים בבעלות זרה או בבעלות זרה ופלשתינאית, ישראלית או בבעלות זרה ופלשתינאית, מפעלים אלו יהיו עתירי עבודה ויעסיקו כ-5,000 עובדים פלשתינאים. מדובר במפעלים בתחומי הטקסטיל, מתכת, רהיטים, נגרות, מזון בנין, ופלסטיקה.
 
יצויין, כי המשלחת הישראלית לתורכיה כוללת את יהודה אלחדיף, נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה; מרדכי שפירא, מנכ"ל לה"ב; רונן זק, חבר התאחדות הקבלנים ואיזי מאדם, נשיא איגוד סוכני הנסיעות.
 
עוד ידון במפגש, שת"פ תיירותי משותף ישראלי, פלשתינאי, תורכי, כאשר  הכוונה היא עריכת פעולות משותפות להכשרת כוח-אדם וניהול בתי מלון, כאשר הצד התורכי מוכן להיות האכסניה לפעילות המשותפת הישראלית – פלשתינית.
 
ברוש מעריך, כי המכירות של ישראל לרשות הפלשתינאית יגדלו השנה ב-10% - 15% לעומת אשתקד ויסתכמו בכ-1.9 מיליארד דולרים, בעיקר בשל ההינתקות והשקט היחסי ששורר בחודשים האחרונים באזור.      
 
ברוש מציין, כי צפויים מפגשים נוספים של "פורום אנקרה" בתקופה הקרובה.