מעבר חברות כימיה לחו"ל צובר תאוצה

יוסי ברנע: למרות המשבר במשק ובתעשייה - הצליחה התעשייה הכימית לשמור על יציבות בשנת 2002; סך מכירות הענף יגדל השנה בכ-0.5% ויסתכם בכ-8.5 מיליארדי דולרים; בשנת 2003 צפוי שינוי מגמה והמכירות יגדלו ב-2.3%


00:00 ,15.12.2002 מאת: מערכת פורט2פורט
יוסי ברנע: למרות המשבר במשק ובתעשייה - הצליחה התעשייה הכימית לשמור על יציבות בשנת 2002; סך מכירות הענף יגדל השנה בכ-0.5% ויסתכם בכ-8.5 מיליארדי דולרים; בשנת 2003 צפוי שינוי מגמה והמכירות יגדלו ב-2.3%; מגלה - מעבר חברות כימיה לחו"ל צובר תאוצה – כ-20% מסך הייצור בארץ ובעולם של חברות ישראליות כבר מבוצע בחו"ל; השנה נקנו כ-10 חברות כימיה בחו"ל בכ-500 מליון דולר; מזהיר - העדר השקעות בתשתיות לתעשייה הכימית, יעודד המגמה של מעבר חברות כימיה מישראל לחו"ל.

למרות המשבר במשק ובתעשייה, הצליחה התעשייה הכימית לשמור בשנת 2002 על יציבות. סך כל מכירות הענף יגדל השנה בכ-0.5% לעומת שנת 2001 ויסתכם בכ-8.5 מיליארדי דולרים. זאת לאחר קיפאון במכירות גם אשתקד. כך מסר יוסף ברנע, יו"ר איגוד הכימיה, הפרמצבטיקה ואיכות הסביבה בהתאחדות התעשיינים במסיבת כתבים לרגל יום תעשיות הכימיה.
ברנע ציין, כי למרות היציבות בתעשייה הכימית, מצב הענף עדיין טוב יחסית ממרבית ענפי התעשייה בהם חלה נסיגה דרסטית.

ברנע מעריך, כי בשנת 2003, לאחר שנתיים של קיפאון, נראה שינוי מגמה בתעשייה הכימית, תוך גידול של 2.3% במכירות. המכירות בשנת 2003 יגיעו, להערכתו, לכ-8.7 מיליארדי דולרים. זאת כתוצאה מתהליך התייעלות של חברות הכימיה בשנתיים האחרונות. הבשלת השקעות בתעשייה הכימית בשנים 99' ו-2000; צמיחת התעשייה הגנרית בישראל כתוצאה משינוי רגולטורי שהחל לפני מספר שנים; שינוי מגמה בתעשייה הכימית העולמית המתחילה לצמוח בתחום הדשנים והפסקת ההאטה בביקושים למוצרים כימיים בארץ.
בהתייחסו לשנת 2002 ציין ברנע, כי מכירות התעשייה הכימית בשוק המקומי ירדו בכ-4.5% לעומת אשתקד והסתכמו בכ-4.2 מיליארד דולרים. מאידך, גדל השנה יצוא התעשייה הכימית ב-5.6% לעומת אשתקד והסתכם בכ-4.3 מיליארדי דולרים.

נוסף על כך, מציין ברנע, כי חברות הכימיה, הנמצאות בבעלות ישראלית בחו"ל, הגדילו בשנת 2002 את מכירותיהן ב-15.7% לעומת שנת 2001 והסתכמו בכ-2.2 מיליארד דולרים.

יו"ר איגוד הכימיה בהתאחדות התעשיינים מעריך, כי בשנת 2002 תהיה ירידה של כ-6% בהשקעות במכונות ובציוד בתעשייה הכימית לעומת 2001 ויסתכמו בכ-473 מליוני דולרים. עוד אמר, כי מצבת כח האדם תשאר השנה בדומה לאשתקד, דהיינו כ-26 אלף מועסקים. ברנע מדגיש, כי בשלוש השנים האחרונות לא פוטרו עובדים בתעשייה הכימית.
בהתייחסו לשנת 2003 מעריך ברנע, כי מכירות התעשייה הכימית לשוק המקומי יגדלו בשנה הבאה ביותר מ-2% ויסתכמו בכ-4.3 מיליארדי דולרים. גם ביצוא צופה ברנע גידול של 2.3% לעומת שנת 2002 ויסתכם בכ-4.4 מיליארדי דולרים.

ברנע גילה, כי הולכת וגוברת תופעה של מעבר חברות כימיה לחו"ל, וכי כיום כ-20% מסך המכירות של חברות בבעלות ישראלית כבר מיוצר בארצות כמו אנגליה, הולנד, ברזיל, סין ועוד. זאת בשל העדר השקעות בתשתיות בתעשייה הכבדה בארץ, שיבושים, עיתות לבקרים, במשק ובנמלים מחד גיסא, והסביבה העסקית האוהדת בחו"ל, מאידך גיסא.
ברנע ציין, כי בשנת 2002 נקנו כ-10 חברות כימיה בחו"ל בהיקף כספי של כ-500 מליון דולר, ובתשע השנים האחרונות השקיעה התעשייה הכימית הישראלית כשלושה מיליארד דולרים ברכישת חברות ומפעלים במדינות שונות, על מנת לחזק את יכולת השיווק שלה בחו"ל.

ברנע מנה את הסיבות לאי ניצול הפוטנציאל לצמיחת הענף במלואו – המצב הקשה בשוק המקומי; החולשה הכלכלית המורגשת במרבית השווקים בעולם; המצב הגרוע של התשתיות לתעשייה הכבדה בישראל, כאשר גם השנה לא בוצעו ההשקעות והשינויים הנדרשים בתחום התשתיות; חוסר תחרותיות בענפי השירותים בישראל (אנרגיה, מים וכד'); אי מתן סיוע ממשלתי לתעשייה בנושא השקעות באקולוגיה, למרות הגידול החד בדרישות שהוצבו למפעלים; עליית מחירי התשומות לתעשייה בשנתיים האחרונות בתחום חשמל, מים, מזוט ועוד; חוסר רצון של הגורמים הממשלתיים לטפל בליקויים הקשורים בסחר חוץ כמו חוק ההיצף ואי מתן העדפה לתוצרת הארץ.
ברנע קרא לממשלה לטפל לאלתר בבעיות כאובות אלו על מנת להביא לצמיחת התעשייה הכימית. במסגרת זו דרש ברנע מהממשלה להעניק סיוע של 400 מליון ש"ח, שיתפרס על פני 4 שנים, בהשקעות המפעלים בנושא איכות סביבה, כפי שהיה סיוע זה נהוג בסוף שנות התשעים אך בוטל מאז ע"י הממשלה.

יו"ר איגוד הכימיה והפרמצבטיקה בהתאחדות התעשיינים קרא לממשלה לשדרג את קו הרכבת קרית – גת – באר שבע, שהינו קו המסילה היחיד בין שני אזורים אלו ואינו עומד בעומסים. כן קרא לממשלה לקדם בניית מסופי טעינה ופריקה נוספים בשיטת ה- T.O.B. כן קרא לממשלה להוריד את תעריפי הארנונה והאגרות המוניציפליות לתעשייה. הוא ציין, כי תעריפים אלו הינם גבוהים ביותר ללא קשר לתמורה אותה מקבלים המפעלים מהרשויות. כן קרא לתקן את המצב הבלתי נסבל בתחום מחירי קרקע באזורי עדיפות לאומית, העולים לעיתים יותר מ-100 אלף ש"ח לדונם.
ברנע ציין, כי אם הממשלה תתגייס לטפל בנושאים אלו במהירות, היא תעודד השקעות בתעשייה הכימית והפרמצבטית והקמת קווי יצור נוספים בישראל, תוך ניצול פוטנציאל הצמיחה ותקטין העתקת קווי יצור ישראלים לרחבי העולם.
ברנע מזהיר, כי העדר השקעות בתשתיות לתעשייה הכימית יביא למצב בו תגבר העברת פעילותן היצרנית של חברות כימיה מישראל לחו"ל.