מנכ"ל משרד התמ"ת רענן דינור: משרד התמ"ת בודק דרכים להגברת הסחר עם הודו

מנכ"ל התמ"ת רענן דינור מסר כי במהלך הדיונים ידונו הצדדים בנושאים הבאים: צעדים להרחבת הסחר במוצרים ובשירותים, קידום השקעות הדדיות, שיפור ושדרוג קשרי המדע והטכנולוגיה, חשיבה משותפת על קידום הסכם כלכלי בילטראלי


00:00 ,14.02.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

בשנה האחרונה נרשמה האצה בפעילות הכלכלית והמסחרית בין שתי המדינות- גידול בהיקף הסחר ההדדי של כ– 36%
 
מנכ"ל משרד התמ"ת רענן דינור נפגש אתמול עם מנכ"ל משרד התמ"ס ההודי, מר מנון (Menon)שהגיע לארץ בראש משלחת של 13 פקידים מהמשרדים הכלכליים הרלבנטיים ונציגי ארגונים כלכליים הודים (התאחדות התעשיינים, מכון היצוא ההודי) לצורך כינון קבוצת עבודה משותפת ישראל- הודו שתחל פעילותה לקראת החתימה על הסכם כלכלי רחב בין המדינות.
 
בפגישתו של מ"מ רוה"מ ושר התמ"ת, אהוד אולמרט עם מקבילו ההודי, מר קמל נאט, במהלך בקורו של השר אולמרט בהודו בחודש דצמבר האחרון, סיכמו השניים על שדרוג היחסים הכלכליים הבילטרליים על ידי כינון קבוצת עבודה זו. שני השרים קבעו כי ניתן להגיע להיקף סחר שנתי של 5 מיליארד דולר בין ישראל להודו בשנה ע"י שדרוג היחסים הכלכליים.
 
מנכ"ל התמ"ת רענן דינור מסר כי במהלך הדיונים ידונו הצדדים בנושאים הבאים: צעדים להרחבת הסחר במוצרים ובשירותים, קידום השקעות הדדיות, שיפור ושדרוג קשרי המדע והטכנולוגיה, חשיבה משותפת על קידום הסכם כלכלי בילטראלי.
 
עוד מסר דינור כי מטרת הדיונים הינה עבודה משותפת של הממשלה והסקטור הפרטי (באמצעות הארגונים הכלכליים - מכון היצוא, התאחדות התעשיינים ואיגוד לשכות המסחר) על מנת לאתר מכשולים לסחר, פוטנציאל לגידול בסחר ולגבש כלים ושיטות למימוש פוטנציאל זה.
 
קבוצת העבודה אמורה להתכנס בשנית בחודשים הקרובים בהודו וביוני אמורה קבוצת העבודה להגיש דו"ח המפרט את המלצותיה להמשך פעילות, ככל הנראה, במהלך בקור שר התמ"ס ההודי בארץ.
 
מנהלת מינהל סחר חוץ בתמ"ת, רונית קן מסרה כי מאז כינון היחסים הדיפלומטים בין שתי המדינות התרחבו באופן משמעותי יחסי הסחר בין שתי המדינות.
 
 
נתוני סחר
הסחר הבילטרלי שעמד על 200 מיליון דולר ב- 1992 הגיע בשנת 2004 לכ-2.2 מיליארד דולר. בשנה האחרונה נרשמה האצה נוספת בפעילות הכלכלית והמסחרית בין שתי המדינות: חל גידול של כ– 36 אחוז בהיקף הסחר ההדדי, משלחות כלכליות מתחומי הטלקום, קרנות הון סיכון וחקלאות ביקרו בהודו בשנה החולפת.
 
היצוא להודו בשנת 2004 עמד על 1.02 מליארד דולר – עליה של 45% לעומת שנת 2003 ( בה עמד היצוא על 703 מליון דולר). מרכיבי היצוא העיקריים הינם: יהלומים ואבנים יקרות (67% מכלל היצוא ו- 33% עליה) , מוצרי הי טק-( 20% מכלל היצוא וכ- 90% עליה!), כימיקלים (11% מכלל היצוא ו- 67% עליה). ביצוא בולטת הירידה במשקל היחסי של היהלומים ביצוא ועליית יצוא מוצרי ההייטק.
היבוא מהודו בשנת 2004 הסתכם ב- 1.12 מליארד דולר- עליה של 27% לעומת שנת 2003 (בה עמד היבוא על 883 מליון דולר). עיקר מרכיבי היבוא: יהלומים ואבנים יקרות : 70%, כימיקלים ומוצרי פלסטיק : 12%,טקסטיל ומוצריו :10%.
 
הודו היום הינה שותפה הסחר השנייה בגודלה של ישראל באסיה לאחר הונג- קונג.