מניתוח חודשי של התאחדות התעשיינים : התעשייה ממשיכה להיות במצב קשה

מניתוח חודשי של התאחדות התעשיינים : התעשייה ממשיכה להיות במצב קשה; ברבע השני של השנה פוטרו 2,300 עובדים – בענפי הטקסטיל, העור, הדפוס, הנייר, העץ והריהוט; ב- 7 החודשים הראשונים של השנה פוטרו כ- 5,500 עובדים מהתעשייה כולה


00:00 ,09.10.2002 מאת: מערכת פורט2פורט
מניתוח חודשי של התאחדות התעשיינים : התעשייה ממשיכה להיות במצב קשה; ברבע השני של השנה פוטרו 2,300 עובדים – בענפי הטקסטיל, העור, הדפוס, הנייר, העץ והריהוט; ב- 7 החודשים הראשונים של השנה פוטרו כ- 5,500 עובדים מהתעשייה כולה; יורם בליזובסקי בחודשים הקרובים ימשכו פיטורי עובדים מהתעשייה, בד בבד עם ירידות במכירות לשוק המקומי

התעשייה ממשיכה להיות במצב קשה. ברבע השני של השנה פוטרו 2,300 עובדים מהתעשייה המסורתית בענפים הבאים; טקסטיל
50% מהמפוטרים- ירידה של 4% ממצבת העובדים לעומת הרבע הראשון של השנה; עור - ירידה של 7% במספר העובדים; דפוס- ירידה של 2.5% במספר העובדים; ובענפי הנייר העץ והריהוט – ירידה של 1% במצבת העובדים בענף. כך עולה מניתוח חודשי על מצב התעשייה שערכה התאחדות התעשיינים.

יורם בליזובסקי, מנכ"ל בהתאחדות בתעשיינים שמסר על כך מציין כי סך הכל ב- 7 החודשים הראשונים של השנה פוטרו מהתעשייה כולה כ- 5,500 עובדים. להערכתו, בחודשים הקרובים ימשכו פיטורי העובדים בתעשייה, בד בבד עם המשך הירידות במכירות לשוק המקומי, זאת בשל המיתון החריף במשק והירידה בביקושים מהמקומיים.

עוד עולה מהניתוח החודשי של התאחדות התעשיינים כי בענפי הטכנולוגיה העילית (רכיבים אלקטרוניים, ציוד לבקרה, פיקוח וציוד רפואי ומדעי, ציוד תקשורת אלקטרוני וכלי הובלה) נשמרה ברבע השני של השנה יציבות במצבת כוח האדם.

זאת לאחר ירידה מצטברת של 9.5% במהלך ארבעת הרבעונים שקדמו לו. היציבות במצבת העובדים משקפת מחד, את הנסיגה של 1.7% במצבת העובדים בענף ציוד תקשורת אלקטרוני ונסיגה של 1% בענף כלי הובלה, ומאידך גידול של 1.7% בענף הרכיבים ושל 0.5% בענף ציוד לבקרה ולפיקוח.

עוד עולה מהניתוח החודשי של התאחדות התעשיינים כי בקבוצת הטכנולוגיה המעורבת מסורתית ( כרייה וחציבה, מינרלים אל מתכתיים, מוצרי גומי ופלסטיק, מתכת בסיסית ומוצרי מתכת), נרשמה ברבע השני של השנה קליטה איטית של עובדים – כ- 500 איש (0.4% ). זאת לאחר צמצום מצטבר של כ- 5.5% החל מהרבע האחרון של שנת 2000. קליטת העובדים לקבוצה נגזרת מענפי המתכת, הגומי והפלסטיק (גידול של 1% - 1.5%), בעוד נסיגה נרשמה במספר המועסקים בענפי הכרייה ומוצרי הבנייה ( 1% -) ובענף המינרלים האל מתכתיים (-3%).

עוד עולה מניתוח התאחדות התעשיינים כי ברבע השני של השנה נרשם גידול של כ- 1% (כ- 450 עובדים) במצבת כח האדם בקבוצת הטכנולוגיה המעורבת עילית (כימיקלים וזיקוק נפט, מכונות וציוד, מנועים וציוד חשמלי), בהשוואה לרבע הראשון. זאת לאחר ירידה מצטברת של כ- 5% מתחילת 2001. הגידול ברבע השני נובע מקליטת עובדים בענפי הכימיה, מכונות וציוד (כ- 1.5%), בעוד בענף החשמל נרשמה ירידה של כ- 2% במספר המועסקים.

עוד עולה מניתוח התאחדות התעשיינים כי בחודשים אפריל- יולי 2002 נרשם גידול של כ- 1% בתפוקת התעשייה (לעומת הרמה החודשית הממוצעת ברבע הקודם). זאת לאחר קיפאון ברבע הראשון של השנה ונסיגה שנמשכה למעלה משנה. יצויין כי במהלך המחצית השניה של 2001 ניתן היה להבחין במגמת התמתנות בעוצמת הנסיגה עד לקיפאון, כאמור, בתחילת שנת 2002.

בליזובסקי מציין, כי צמיחת התפוקה אפיינה את כל קבוצות התעשייה, אף כי בעוצמות שונות. כך, הגיעה תפוקת התעשייה בינואר – יולי 2002 לרמה הנמוכה בכ- 2% ביחס לממוצע שנת 2001 ונמוכה בכ- 9% בהשוואה לרמת השיא ברבע השלישי של 2000, טרם פרוץ האינתיפאדה.

מניתוח התאחדות התעשיינים על פי ענפים מתברר כי בחודשים האחרונים נבלמה הנסיגה בתפוקת ענפי הטכנולוגיה העילית, וברבע השני של השנה נרשם גידול של כ- 4.5% בתפוקת הקבוצה. בליזובסקי מציין כי הצמיחה המחודשת התרחשה לאחר קיפאון ברבע הראשון של 2002 ונסיגה מצטברת של כ- 22% במהלך כל שנת 2001.

מרבית הגידול נובע מענף הרכיבים האלקטרוניים, שהרחיב תפוקתו ברבע השני של השנה בכ- 13% (לאחר ירידה מצטברת של כ- 40% במהלך השנה החולפת). באותה עת חל גידול של כ- 6.5% בתפוקת ענף כלי ההובלה ושל כ- 2.5% בענף הציוד לבקרה ולפיקוח. מנגד, בענף ציוד התקשורת חלה בתקופה זו נסיגה של כ- 1.5%, לאחר עליה של כ- 11% ברבע הראשון.

בליזובסקי מציין, כי עלייה חלה גם בתפוקת ענפי הטכנולוגיה המעורבת – מסורתית. ברבע השני של 2002 חל גידול של כ- 4% בתפוקת הקבוצה, לעומת הרמה החודשית הממוצעת ברבע הראשון, זאת לאחר קיפאון במחצית השנה שקדמה לו. העלייה נגזרת בעיקרה מגידול בתפוקת ענף מוצרי המתכת (8.5%), לצד גידול בענף המינרלים האל מתכתיים ( 2% + ) . גידול מתון נרשם בענפי הכרייה ומוצרי הבנייה, הגומי והפלסטיק, ואילו נסיגה קלה נרשמה בענף המתכת הבסיסית.

עוד עולה מניתוח התאחדות התעשיינים כי במקביל , נמשכה ברבע השני צמיחת ענפי הטכנולוגיה המעורבת - עלית. גידול של כ- 2% נרשם בתפוקת הקבוצה. גידול זה מבטא את צמיחת כל ענפי הקבוצה: החשמל(+4%) , הכימיה( +2.5%), המכונות והציוד (+1%).

בליזובסקי מציין , כי בתפוקת ענפי הטכנולוגיה המסורתית חל ברבע השני של השנה גידול מתון יחסית של כ- 1%, לאחר נסיגה של כ- 1.5% ברבע הראשון. העלייה בתפוקת הקבוצה משקפת את הצמיחה בענפי הטקסטיל וההלבשה, העץ והרהיטים (+2%) , ובתפוקת ענפי המזון והדפוס( +1%). לעומת זאת, נסיגה נרשמה בענף הנייר ומוצריו (-3%) ובענף העור (-10.5%) .

עוד עולה מניתוח התאחדות התעשיינים כי בחודשים אפריל – יולי 2002 שררה יציבות בשעות העבודה בתעשייה, זאת לאחר ירידה של 0.6% ברבע הראשון של השנה וירידה מצטברת של כ- 5.5% במהלך שנת 2001.

בליזובסקי מציין, כי הגידול בתפוקת התעשייה בחודשים האחרונים הושג באמצעות גידול בפריון העבודה, ולא ע"י תוספת שעות. באפריל – יולי 2002 עלה הפריון ב- 1.2%, זאת בהמשך לעלייה של 0.8% ברבע הראשון של השנה.