מניתוח חודשי של התאחדות התעשיינים: התעשייה מגלה סימני התאוששות

לראשונה מאז פרוץ האינתיפאדה נקלטו עובדים בתעשייה - בחודשים אוקטובר-נובמבר 2003 נוספו כ-1,450 עובדים במפעלים


00:00 ,17.02.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
אך עדיין מוקדם לבשר על "סוף המיתון" ועל פתרון בעיית האבטלה; לראשונה מאז פרוץ האינתיפאדה נקלטו עובדים בתעשייה - בחודשים אוקטובר-נובמבר 2003 נוספו כ-1,450 עובדים במפעלים; חלה צמיחה של 3% בתפוקת התעשייה; עודד טירה - על הממשלה חלה אחריות לספק לתעשייה סביבה עסקית תומכת ומעודדת צמיחה; כל עוד תוצר המגזר העסקי אינו צומח בקצב של 5% בשנה, לא תרד האבטלה מתחת לקו ה-10%; האבטלה היא היום הבעייה העיקרית של החברה הישראלית; חברות רבות מתמודדות עם חובות אבודים ועשרות מפעלים ועסקים בעיקר קטנים נסגרים

התעשייה מגלה סימני התאוששות אך עדיין מוקדם לבשר על "סוף המיתון" ועל פתרון בעיית האבטלה. לראשונה מאז פרוץ האינתיפאדה (לפני יותר משלוש שנים), נקלטו עובדים בתעשייה. בחודשים אוקטובר-נובמבר 2003 נוספו כ-1,450 עובדים במפעלים - מהווה גידול של 0.4% לעומת הרבע השלישי אשתקד. כך מסר עודד טירה, נשיא התאחדות התעשיינים בהסתמכו על ניתוח חודשי שערך אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים על מצב התעשייה.

טירה מציין, כי המגמה החיובית בתעשייה בחודשים אוקטובר-נובמבר 2003, באה לידי ביטוי גם בצמיחה של 3% בתפוקת התעשייה, לעומת הרבע השלישי אשתקד.

נשיא התאחדות התעשיינים מדגיש, כי האבטלה היא היום הבעייה העיקרית של החברה הישראלית. כל עוד תוצר המגזר העסקי אינו צומח בקצב של 5% בשנה, לא תרד האבטלה מתחת לקו ה-10%. רק כשנראה ירידה לרמה זו, נוכל לומר שהמיתון מאחורינו. על הממשלה חלה אחריות לספק לתעשייה סביבה עסקית תומכת ומעודדת צמיחה. לשם כך, יש לתמוך בתהליך הייצור בכל שרשרת הערך של המוצר - משלב ההשקעה במו"פ, עבור בהשקעות הון וכלה בשלב השיווק.

טירה מציין, כי למרות ניצני ההתאוששות בתעשייה, עדיין עשרות חברות מתמודדות עם בעיית החובות האבודים מלקוחות בארץ בחו"ל, המעיקה עליהן מאד ומקשה על פעילותן העסקית ועל בעיית תזרים המזומנים שלהן. כמו כן נסגרים, חדשות לבקרים, מפעלים ועסקים קטנים המעסיקים בעיקר עד 50 עובדים כל אחד.

מניתוח התאחדות התעשיינים עולה, כי בחודשים אוקטובר - נובמבר 2003 חל גידול של 0.8% בקליטת עובדים בקבוצת ענפי הטכנולוגיה המסורתית, (מזון, משקאות וטבק, טקסטיל והלבשה, עור והנעלה, נייר ומוצריו, דפוס והוצאה לאור, עץ ורהיטים), בהשוואה לרבע השלישי של 2003. זאת לאחר ירידה מצטברת של 2.5% במצבת עובדי הקבוצה בשלושת הרבעונים הראשונים של 2003.

במקביל, אומר טירה, נרשמה עלייה של 0.4% באוקטובר - נובמבר 2003 במצבת עובדי קבוצת הטכנולוגיה העילית, (רכיבים אלקטרוניים, ציוד לבקרה ופיקוח וציוד רפואי ומדעי, ציוד תקשורת אלקטרוני, תרופות וכלי הובלה). זאת לאחר ירידה מצטברת של 1.4% בשלושת הרבעונים הראשונים אשתקד.

בדומה, עלייה של 0.3% נרשמה בחודשים אלה במצבת עובדי קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת מסורתית, (כרייה וחציבה, מינרלים אל-מתכתיים, מוצרי גומי ופלסטיק, מתכת בסיסית ומוצרי מתכת). זאת לאחר נסיגה מצטברת של 2.9% במהלך הרבע השני והשלישי של 2003.

מנגד, מציין נשיא התאחדות התעשיינים, נמשכו בחודשים אוקטובר-נובמבר 2003 פיטורי העובדים בקבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת עילית - ירידה של 0.7%, המהווה התמתנות משמעותית בקצב. (מדובר בכימיקלים וזיקוק נפט (ללא תרופות), מכונות וציוד, מנועים וציוד חשמלי). זאת בהמשך לנסיגה מצטברת של 4% במצבת עובדי הקבוצה בשלושת הרבעונים הראשונים של 2003.

מניתוח התאחדות התעשיינים עולה, כי בחודשים אוקטובר - נובמבר 2003 הואץ באופן משמעותי קצב צמיחת תפוקת התעשייה ועמד, כאמור, על 3%. עלייה כה חדה, אומר טירה, לא נרשמה מאז הרבע השני של שנת 2000. מהניתוח החודשי מתברר, כי עלייה משמעותית של 2.4% נרשמה בחודשים אוקטובר-נובמבר 2003 לעומת הרבע השלישי אשתקד, בתפוקת ענפי הטכנולוגיה העילית. במקביל חלה בחודשים אוקטובר-נובמבר עלייה של 1.4% בתפוקת ענפי הטכנולוגיה המעורבת עילית.

בדומה, נרשמה עלייה של 1.3% בחודשים אלה בתפוקת ענפי הטכנולוגיה המעורבת מסורתית, לאחר נסיגה מצטברת של 0.6% במהלך הרבעונים השני והשלישי של 2003; מנגד, נרשמה נסיגה מתונה של 0.5% באוקטובר-

נובמבר 2003 בתפוקת ענפי הטכנולוגיה המסורתית, זאת לאחר עלייה מצטברת של 0.5% במהלך הרבעונים השני והשלישי של 2003.

עוד עולה מניתוח התאחדות התעשיינים, כי יציבות נרשמה בחודשים אוקטובר-נובמבר 2003 בכמות שעות העבודה בתעשייה. זאת בדומה לרבע השלישי של 2003 ולאחר ירידה מצטברת של 1.7% במהלך המחצית הראשונה אשתקד; במקביל, נרשמה ירידה מתונה של 0.3% בשעות העבודה למועסק בחודשים אלה. זאת לאחר עלייה של 1% ברבע השלישי של 2003.

עוד עולה מניתוח התאחדות התעשיינים, כי בחודשים אוקטובר-נובמבר 2003 הואץ באופן משמעותי קצב עליית פריון העבודה בתעשייה ל-3% לעומת הרבע השלישי אשתקד. זאת בהמשך לעלייה מצטברת של 1.2% במהלך הרבעונים השני והשלישי של 2003. העלייה בפריון (תוצר לשעת עבודה) אומר טירה, חלה על רקע הגידול המשמעותי בתפוקת התעשייה והיציבות בשעות העבודה. עלייה זו משקפת עלייה בפריון מרבית קבוצות הענפים, למעט ענפי הטכנולוגיה המסורתית אשר רשמו ירידה של 0.6% בפריון. עלייה של בין 1.5% ל-1.8% נרשמה בפריון ענפי הטכנולוגיה העילית ובענפי הטכנולוגיות המעורבות.