מניתוח החברות התעשייתיות הנסחרות בבורסה: לחברות הקטנות קושי רב לגייס הון זר

הגידול בפעילותם היצרנית של מפעלים ישראליים בחו"ל - גורם מרכזי לשיפור ניכר במכירות וברווחיות של החברות התעשייתיות הנסחרות בבורסה; במחצית הראשונה של השנה גדלו המכירות ב-23%, הרווח הגולמי גדל ב-28% והרווח התפעולי ב-79%


00:00 ,21.11.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
הגידול בפעילותם היצרנית של מפעלים ישראליים בחו"ל - גורם מרכזי לשיפור ניכר במכירות וברווחיות של החברות התעשייתיות הנסחרות בבורסה; במחצית הראשונה של השנה גדלו המכירות ב-23%, הרווח הגולמי גדל ב-28% והרווח התפעולי ב-79%.

לחברות הקטנות קושי רב לגייס הון זר. קבוצה זו היא היחידה שרשמה תזרים מזומנים שלילי (נטו) בסך 62 מליון שקלים, מפעילות מימון. ענף המזון רשם ירידה ברווחיות הגולמית ושיעור הרווח התפעולי של ענף הטקסטיל וההלבשה, נשאר כמעט ללא שינוי. כך עולה מניתוח התוצאות העסקיות שערכו כלכלני התאחדות התעשיינים ואיגוד התעשייה הקיבוצית של 188 חברות תעשייה שנסחרות בבורסה במחצית הראשונה של 2004, ושהיקף המכירות הכולל שלהן הסתכם בששת החודשים הראשונים של השנה ב-60.6 מיליארד שקלים.

נירה שמיר ראש אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים מציינת, כי הגידול בפעילותם היצרנית של מפעלים ישראליים בחו"ל היווה גורם מרכזי לשיפור ניכר במכירות וברווחיות של החברות התעשייתיות הנסחרות בבורסה.

מניתוח התאחדות התעשיינים ואיגוד התעשייה הקיבוצית עולה, כי במחצית הראשונה של השנה גדלו המכירות של החברות התעשייתיות הנסחרות בבורסה ב-23% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, הרווח הגולמי גדל ב-28% והרווח התפעולי עלה ב-79%, (מ-6.3% ל-9.1% מההכנסות).

מניתוח החברות התעשייתיות הנסחרות בבורסה עולה, כי שיעורי השיפור במכירות של קבוצת המפעלים עתירי היצוא - 24%, כפולים משעורי השיפור של החברות עתירת שוק מקומי - 12%. עוד עולה, כי בעוד ששיעור הרווח הגולמי מסך המכירות דומה בשתי הקבוצות - הרי ששיעור הרווח התפעולי כמעט כפול בחברות עתירות היצוא, (10.1%) לעומת החברות עתירות שוק מקומי (5.7%). גם בשיעורי הגידול של

הרווח האבסולוטי ניכר ההבדל בקצב השיפור - בעוד החברות עתירות היצוא רשמו גידול של 31% ברווח הגולמי ושל 90% בתפעולי, הרי שהחברות עתירות שוק המקומי רשמו שיעורי גידול של 11% ברווח הגולמי ו- 2% ברווח התפעולי.

שמיר מציינת, כי ניתוח תזרים המזומנים של החברות התעשייתיות הנסחרות בבורסה, מלמד, כי רמת הנזילות של החברות עתירות שוק מקומי היא נמוכה ביותר ואף הצטמצמה במחצית הראשונה של 2004. בחברות אלה נמשך הקיפאון בגיוס הון זר; עוד עולה, כי בעוד בחברות עתירות שוק מקומי הגיע שיעור המזומן להשקעה ל-2.2% מהמכירות, הרי - שבחברות עתירות היצוא הגיע שיעור המזומן נטו מפעילות השקעה לכ-18% מהמכירות.

מבדיקת התוצאות העסקיות של החברות במחצית הראשונה של השנה, ע"פ חתך ענפי עולה כי בכל הענפים נרשם גידול במכירות, ברווח הגולמי והתפעולי. כך למשל: בענף הכימיה גדלו המכירות של החברות ב-26%, הרווח התפעולי גדל ב-40%; בענף האלקטרוניקה רשמו החברות הנסחרות בבורסה גידול של 22% במכירות לעומת המחצית הראשונה אשתקד. כן נרשם גידול של 29% ברווח הגולמי ומעבר מהפסד תפעולי ונקי בתקופה המקבילה אשתקד לרווח תפעולי ונקי; בענף החשמל רשמו החברות גידול של 33% במכירות ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. גידול של 32% ברווח הגולמי ושל 44% ברווח התפעולי. ושיעור הרווח התפעולי עלה לרמה של 9.1%; בענף המזון נרשם גידול של 16% במכירות ושל 9% ברווח הגולמי ושל 33% ברווח התפעולי. בענף המתכת נרשם גידול של 23% במכירות, של 58% ברווח הגולמי ושל 271% ברווח התפעולי; בענפי העץ, דפוס ונייר נרשמו במחצית הראשונה של השנה עלייה של 9% במכירות, גידול של 24% ברווח הגולמי ושל 88% ברווח התפעולי; בענף הפלסטיקה והגומי נרשם גידול של 26% במכירות, גידול של 30% ברווח הגולמי ושל 53% ברווח התפעולי; בענף הטקסטיל וההלבשה נרשם גידול מרשים במכירות של 17%, וגידול בשיעורים דומים ברווח הגולמי והתפעולי.

שמיר מציינת, כי מניתוח הנתונים ע"פ חתך של גודל החברה מתברר כי ככל שעולה גודל החברות בקבוצה כך נמצא שיעור הרווח התפעולי גבוה יותר. בעוד ששיעור הרווח התפעולי מסך המכירות של חברות גדולות מאוד (מחזור מכירות של יותר מ-3 מיליארד שקל) הגיע במחצית הראשונה של השנה ל-13.6% והינו הגבוה ביותר מבין קבוצות הגודל, הרי שבקבוצת החברות הקטנות (מחזור מכירות של עד 120 מליון שקל) היה הרווח התפעולי הנמוך ביותר - 0.2%, מהמכירות; הרווח התפעולי של החברות הבינוניות (מחזור מכירות בין 120 ל-440 מיליוני שקל) הגיע במחצית הראשונה של השנה לכ-2% מהמכירות.