”מנוע הצמיחה העיקרי של המשק הישראלי זקוק לתדלוק”

ועדת המדע והטכנולוגיה בראשות ח”כ לאה נס (ליכוד), התכנסה אתמול (2.1.2005) לדון בנושא השלכות תקציב 2005 על פעילות המדע בישראל. בדיון נכחו מלבד שר האוצר מר בנימין נתניהו.פורום מורחב של אנשי אקדמיה ובעלי עסקים: ד”ר אלי אופר, המדען הראשי , הגב’ עתליה רוזנבאום,


00:00 ,03.01.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

ועדת המדע והטכנולוגיה בראשות ח”כ לאה נס (ליכוד), התכנסה אתמול (2.1.2005) לדון בנושא השלכות תקציב 2005 על פעילות המדע בישראל. בדיון נכחו מלבד שר האוצר מר בנימין נתניהו.פורום מורחב של אנשי אקדמיה ובעלי עסקים: ד”ר אלי אופר, המדען הראשי , הגב’ עתליה רוזנבאום, מנכ”לית משרדהמדע והטכנולוגיה.
 
ח”כ לאה נס העלתה בראשית הדיון תמיהה כיצד מתקיים קיצוץ בסעיף המעלה צמיחה, "הרי ברור לכל התמורה הגבוהה הנובעת ממנו", אמרה. לדבריה, ”מו”פ וחדשנות טכנולגית מהווים את מנוע הצמיחה העיקרי של המשק הישראלי. חייבים להמשיך לתדלק את מנוע הצמיחה לבל יידום".
 
מר רפי מאור, חברת אי.סי איי: "אם נסגור מפעל שלנו באופקים מעבר לחגיגה התקשורתית זה יהיה אסון. אין בעיה להעביר היום חברות לחו”ל המטרה היא לא לחתוך בתקציבי המדען הראשי".
 
גב` עתליה רוזנבאום, מנכ”לית משרד המדע והטכנולוגיה: ”העתיד נמצא בתקציבי המדענים, פעם היינו אור לגויים, היום אנו קרובים להיות נר זעיר. כאן נדרשת התערבות האוצר לשמור על תקציבי פו”מ, שאם לא כן הדורות הבאים יבכו על ההחלטות שאנו עושים היום".
 
פרופ’ יצחק אפלויג, נשיא הטכניון: ” ההון האנושי הוא הנקודה , היום חלק גדול מהיזמים הקיימים בשוק הם בעלי תארים.כדי לעשות תארים גבוהים צריך לעשות מחקר. כיום לא ניתן להעניק לחוקרים את התנאים בכדי לקדמם לחזית המדע, ברמה של ארה”ב ואירופה, הם יוצאים עם ידע נחות והתוצאה מכך היא מחסור ברעיונות חדשים”.
 
ח”כ מלי פולישוק-בלוך (שינוי): ”חסרים כיום 7000 בוגרי אוניברסיטאות, הרמה יורדת, אין השקעות במחקר תשתיתי, הממשלה אינה מתמודדת עם המגמות בעולם, אין כלים, מכרזים מופנים החוצה- אין מהנדסים ישראלים, מכריחים אותם להעזר בחברות בינלאומיות".
 
שר האוצר, מר בנימין נתניהו :”אני הוזמנתי או נכון יותר זומנתי ע”י ח”כ לאה נס בכדי לבוא ולראות כיצד אפשר לשמור על הקיים. אני מוכן להשקיע יותר מהתקציב אך אני פונה לחברי הכנסת הנוכחים פה תגידו לי אתם על חשבון מה”. במהלך דבריו חשף נתניהו את העובדה כי בשיחותיו המרובות עם יו”ר שינוי, יוסף לפיד, ערב התפטרותו, הציע לו להעביר כספים דומים לאלו שהועברו לסיעות החרדיות לתקציב המו”פ.