ממשלת אתיופיה מגייסת חקלאים ישראלים להקמת חוות ענק לגידול פרחים באתיופיה

שר החקלאות האתיופי ומנהלת מרכז ההשקעות באתיופיה הגיעו לביקור בארץ על מנת לקדם פרויקט רחב היקף של הקמת חוות ענק לגידול פרחים באתיופיה. השר האתיופי עורך סיור במשקים חקלאיים בארץ, נפגש עם מגדלי פרחים ומציע להם להעתיק את גידול הפרחים מישראל לאתיופיה


00:00 ,25.11.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
שר החקלאות האתיופי הגיע לארץ ונפגש עם מגדלים. מציע מימון ממשלתי בהיקף של 80% מההשקעה

שר החקלאות האתיופי ומנהלת מרכז ההשקעות באתיופיה הגיעו לביקור בארץ על מנת לקדם פרויקט רחב היקף של הקמת חוות ענק לגידול פרחים באתיופיה. השר האתיופי עורך סיור במשקים חקלאיים בארץ, נפגש עם מגדלי פרחים ומציע להם להעתיק את גידול הפרחים מישראל לאתיופיה. על מנת לקדם את הפרויקט מציעה ממשלת אתיופיה תמריצים גדולים לחקלאים: מימון ממשלתי בהיקף של 80% מהיקף ההשקעה, קרקעות בחינם ומים ועובדים במחיר נמוך ביותר.

ביום חמישי הקרוב (27 בנובמבר) יפגש השר האתיופי עם מזכיר ארגון מגדלי הפרחים, חיים חדד, לקידום התוכנית. חדד אמר שהצעותיו של שר החקלאות האתיופי מעוררות ענין רב בקרב המגדלים ולהערכתו עשרות מגדלים יענו להצעות המפתות ויעבירו את עסקיהם לאתיופיה.

לדברי חדד, בשנים האחרונות נראה שממשלת ישראל עושה כל מאמץ על מנת לפגוע בחקלאים בישראל באמצעות הגדלת המיסוי על העובדים הזרים, ייקור מחירי המים באופן מתמשך ואיומים בקיצוץ מספר העובדים. למגדלים אין חלופה אמיתית להעסקת העובדים הזרים מאחר והעסקת פלשתינאים מסוכנת וכרוכה לעיתים במעבר על החוק.

מזכיר ארגון מגדלי הפרחים ציין ששכר העבודה באתיופיה הוא 75 סנט ליום, ואילו בישראל צפויה העסקת העובדים הזרים להתייקר בכ-12,000 שקל לעובד לשנה בשל המיסים החדשים שהממשלה מבקשת להטיל על החקלאים.

חדד אמר שעד לפני מספר שנים היתה ישראל המדינה המובילה בעולם ביצוא הפרחים לאירופה, אולם מקומה נתפס על ידי קניה שהשקיעה בפיתוח ענף הפרחים בתחומה. כעת אתיופיה מעונינת ללכת בעקבות שכנתה ולפתח את ענף הפרחים בתחומה, תוך העזרות בידע המקצועי שנצבר בישראל. זהו תהליך בלתי הפיך – חקלאי שיעבור לגדל באתיופיה כבר לא יחזור לגדל בארץ. אם הממשלה מעונינת בהמשך קיום ענף הפרחים בישראל עליה להרפות מהמגדלים ולהניח להם לנהל את עסקיהם ולהתפרנס מהם בכבוד.