מכירות תעשיות הרכב גדלו בשנת 2003 בכ-3.5% ריאלית

השנה - אם לא תחול החמרה ממשית במצב הביטחוני ואם ההתאוששות בכלכלה העולמית תתייצב - צפוי גידול נוסף של כ-8.5% במכירות


00:00 ,01.04.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
מכירות תעשיות הרכב גדלו בשנת 2003 בכ-3.5% ריאלית והסתכמו בכ-1.7 מיליארד שקל; השנה - אם לא תחול החמרה ממשית במצב הביטחוני ואם ההתאוששות בכלכלה העולמית תתייצב - צפוי גידול נוסף של כ-8.5% במכירות; רכש הגומלין בישראל של יצרניות הרכב העולמית הסתכם אשתקד ב-150 מיליוני דולרים בלבד לעומת יבוא רכב וחלפיו לארץ בהיקף של כ-2 מיליארדי דולרים. הכנס השנתי של הארגון יתקיים ב-31 במרס בתל-אביב

סקר שנערך לאחרונה בקרב חברי ארגון תעשיות הרכב בהתאחדות התעשיינים מגלה כי בשנת 2003 פוטרו כ-80 עובדים מענף תעשיות הרכב; נוסף לכך, גדלו מכירות הענף בכ-3.5% ריאלית, לעומת השנה שקדמה לה, והסתכמו בכ-1.7 מיליארד שקל. בתוך כך גדלו אשתקד המכירות לשוק המקומי בכ-2% והסתכמו בכ-900 מיליוני שקל; יצוא הענף גדל אשתקד בכ-6% והסתכם בכ-173 מליוני דולרים. כך מסר דן שמשינס, יו"ר ארגון תעשיות הרכב בהתאחדות התעשיינים לקראת הכנס השנתי של הארגון שיתקיים ב-31 במרס. הכנס יתקיים במלון דן פנורמה בת"א בהשתתפות נשיא התאחדות התעשיינים, עודד טירה.

שמשינס הוסיף, כי מהסקר מתברר כי אם לא תחול החמרה ממשית במצב הביטחוני ואם ההתאוששות בכלכלה העולמית תתייצב - לשנת 2004 צופים תעשייני הרכב גידול של 8.5% במכירות לעומת אשתקד שיסתכמו בכ-1.83 מיליארד שקל. בתוך כך, המכירות לשוק המקומי יגדלו השנה בכ-5% לעומת אשתקד ויגיעו לכ-950 מיליון שקל; היצוא צפוי לגדול בכ-12.5% והוא יסתכם בכ-195 מליון דולר.

תעשייני הרכב צופים, כי מגמת הפיטורים בענף תיבלם השנה, והשנה אף יקלטו כ-50 עובדים חדשים זאת לאחר שב-6 השנים האחרונות ירד מספר המועסקים בענף ב-4% מדי שנה. כיום מועסקים כ-2,900 עובדים בענף.

שמשינס קרא ליצרניות הרכב מהמזרח הרחוק לנהוג כמו היצרניות מארה"ב ואירופה, ולהגדיל את היקף הרכישות שלהן בארץ, מפחות מ-1% מהיקף מכירותיהן בישראל (כ-2.4 מליון דולר), לכ-10% - 20% מהמכירות (90 - 180 מליון דולר).

כן קרא לגופים ממשלתיים כגון משטרת ישראל, מינהל הרכב הממשלתי, משרד הביטחון ואף לצרכן הישראלי לקחת בחשבון בעת רכישת רכב גם שיקול זה, המשפיע באופן ישיר על היקף התעסוקה בארץ - זאת בנוסף לשיקולי נוחות, מחיר, בטיחות וכד'.

שמשינס קרא לממשלת ישראל לתמוך בתעשיינים המעוניינים להצטרף למעגל הספקים של יצרניות הרכב העולמיות. תעשיית הרכב הישראלית הינה מוטת ייצוא, וחרף היותה מבוססת על מפעלים מסורתיים בענפי המתכת, החשמל, הפלסטיק והגומי, היא מספקת חלקים ומכלולים ליצרניות הרכב העולמיות ברמות איכות ומחיר אטרקטיביות.

שמשינס סבור, כי תעשיית הרכב המקומית צריכה להיות יעד מועדף למתן מענקים, תמריצים והקלות בעיקר בשל פוטנציאל הצמיחה שלה, היכולת לקלוט עובדים נוספים לשורותיה ולהכניס מטבע זר לקופת המדינה. מדובר בתמיכה בתעשיינים שייכנסו לייצור תת מערכות (כגון מכלולים למנועים, תמסורות ועוד), תחום המצריך השקעות רחבות.

יו"ר ארגון תעשיות הרכב בהתאחדות התעשיינים גילה כי רכש הגומלין של חברות הזרות בענף הרכב הסתכם בשנת 2003 ב-150 מיליוני דולרים ואילו היקף יבוא הרכב וחלפיו לארץ הגיע אשתקד לכ-2 מיליארד דולר. יצויין, כי החברה הבולטת לטובה בשנים האחרונות היא חברת ג'נרל מוטורס המגדילה בעקביות את רכישותיה מתעשיית הרכב הישראלית, ובשנת 2003 רכשה ביותר מ-70 מיליוני דולרים מהתעשייה הישראלית.

כך למשל חברות הרכב ויצרני החלפים מהמזרח הרחוק מכרו אשתקד בארץ ב-950 מליוני דולרים כאשר רכש הגומלין שלהן הסתכם ב-2.4 מיליוני דולרים בלבד. (כ-0.3% מסך מכירותיהן בארץ).

חברות הרכב ויצרני החלפים מאירופה מכרו אשתקד בארץ ב-715 מליוני דולרים ורכש הגומלין שלהן מהתעשייה הישראלית הסתכם ב-54.4 מליוני דולרים, (כ-7.6% מסך מכירותיהן בארץ).

המכירות בארץ של חברות הרכב ויצרני החלפים מצפון אמריקה הגיעו אשתקד ל-177 מליון דולרים ורכש הגומלין שלהן הסתכם ב-93.2 מליון דולרים, (53% מסך מכירותיהן בארץ).

יצרניות הרכב הזרות רוכשות לקווי היצור שלהן חלקי רכב מקוריים מהספקים הישראלים ובכללם: חלקי מתכת יצוקים, חלקים יצוקים מאלומיניום ומגנזיום כגון דוושות, חלקי מכלול להגה, אגזוזים, מצברים, פילטרים שונים, חלקי מנגנון לכסא הרכב, חלקים למכלול הדלת, חלקי מכלול לבלמים, מכלולים פרי פיתוח ישראלי מקורי, חלקים למנועים ולממסרות אוטמטיות, מיתלים ועוד.