מכירות תעשיות הרכב בשנת 2002 בכ- 7% ריאלית והסתכמו ב- 1.59 מיליארד ש"ח

סקר שנערך לאחרונה בקרב חברי ארגון תעשיות הרכב בהתאחדות התעשיינים מגלה כי בשנת 2002 גדלו מכירות הענף בכ-7% ריאלית, לעומת השנה שקדמה לה, והסתכמו ב-1.59 מיליארד ש"ח. בתוך כך גדלו אשתקד המכירות לשוק המקומי בכ-4% והסתכמו בכ-1 מיליארד ש"ח


00:00 ,01.05.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
סקר שנערך לאחרונה בקרב חברי ארגון תעשיות הרכב בהתאחדות התעשיינים מגלה כי בשנת 2002 גדלו מכירות הענף בכ-7% ריאלית, לעומת השנה שקדמה לה, והסתכמו ב-1.59 מיליארד ש"ח. בתוך כך גדלו אשתקד המכירות לשוק המקומי בכ-4% והסתכמו בכ-1 מיליארד ש"ח; יצוא הענף גדל אשתקד בכ-10% והסתכם בכ-125 מליוני דולרים. 120 עובדים פוטרו בענף. כך מסר גיורא טריפון, יו"ר ארגון תעשיות הרכב בהתאחדות התעשיינים לקראת הכנס השנתי של הארגון שיתקיים ב- 1 במאי. הכנס יתקיים במלון דן פנורמה בת"א בהשתתפות נשיא התאחדות התעשיינים, עודד טירה ובהשתתפות מנהל בכיר בחברת פורד ד"ר ג'ונתן קיסניי.

טריפון הוסיף, כי מהסקר מתברר כי לשנת 2003 צופים תעשייני הרכב גידול של 5.5% במכירות לעומת אשתקד שיסתכמו בכ-1.68 מיליארד ש"ח. בתוך כך, המכירות לשוק המקומי יגדלו השנה בכ-5% לעומת אשתקד ויגיעו לכ-1.05 מיליארד ש"ח; והיצוא צפוי לגדול בכ-6.5% והוא יסתכם בכ-133 מליון דולר. תעשייני הרכב צופים כי מגמת

הפיטורים בענף תיבלם השנה, זאת לאחר שב-5 השנים האחרונות ירד מספר המועסקים בענף ב-4% מדי שנה. כיום מועסקים כ-2,900 עובדים בענף.

טריפון קרא ליצרניות הרכב מהמזרח הרחוק לנהוג כמו היצרניות מארה"ב ואירופה, ולהגדיל את היקף הרכישות שלהן בארץ, מ-1% מהיקף מכירותיהן בישראל (כ-7 מליון דולר), לכ-10% - 20% ממנו, (לכ-90 – 180 מליוני דולרים בשנה).

כן קרא לגופים ממשלתיים כגון משטרת ישראל , מינהל הרכב הממשלתי, משרד הביטחון ואף לצרכן הישראלי לקחת בחשבון בעת רכישת רכב גם שיקול זה, המשפיע באופן ישיר על היקף התעסוקה בארץ – זאת בנוסף לשיקולי נוחות, מחיר, בטיחות וכד'.

טריפון קרא לממשלת ישראל לתמוך בתעשיינים המעוניינים לחדור לתעשיות הרכב ע"י מתן מענקים ותמריצים שיתנו עדיפות לתעשייה זו. מדובר בתמיכה בתעשיינים שיכנסו לייצור תת מערכות (כגון מנועים, גירים ועוד), תחום המצריך השקעות רחבות. כן קרא טריפון לתעשייני הרכב לבצע שיתופי פעולה עם חברות ישראליות כדי לשפר את התחרותיות ולהנות מיתרון טכנולוגי מול המתחרים בעולם.

יו"ר ארגון תעשיות הרכב בהתאחדות התעשיינים גילה כי רכש הגומלין של חברות הזרות בענף הרכב הסתכם בשנת 2002 ב-123 מליוני דולרים ואילו היקף יבוא הרכב וחלפיו לארץ הגיע אשתקד לכ- 2 מיליארד דולר.

כך למשל חברות הרכב ויצרני החלפים מהמזרח הרחוק מכרו אשתקד בארץ ב-870 מליוני דולרים כאשר רכש הגומלין שלהן הסתכם ב-7 מליוני דולרים בלבד, (אחוז אחד בלבד מסך מכירותיהן בארץ) .

חברות הרכב ויצרני החלפים מאירופה מכרו אשתקד בארץ ב- 870 מליוני דולרים ורכש הגומלין שלהן מהתעשייה הישראלית הסתכם ב- 89 מליוני דולרים, (כ- 10% מסך מכירותיהן בארץ).

המכירות בארץ של חברות הרכב ויצרני החלפים מאמריקה הגיעו אשתקד ל- 150 מליון דולרים ורכש הגומלין שלהן הסתכם ב- 27 מליוני דולרים, (18% מסך מכירותיהן בארץ).

יצרניות הרכב הזרות רוכשות לקווי היצור שלהן חלקי רכב מקוריים מהספקים הישראלים ובכללם: חלקי מתכת יצוקים, חלקים יצוקים מאלומיניום ומגנזיום כגון דוושות, חלקי מכלול להגה, אגזוזים, מצברים, פילטרים שונים, חלקי מנגנון לכסא הרכב, חלקים למכלול הדלת, חלקי מכלול לבלמים, מכלולים פרי פיתוח ישראלי מקורי, חלקים למנועים ולממסרות אוטמטיות, מיתלים ועוד.